۰
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۶

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار سه‌شنبه خوب آغاز کرد و در یک ساعت نخست با سوار شدن بر موج خودرویی‌ها و بانکها، شرایط خوبی داشت اما این وضعیت پایدار نبود و هر چه به نیمه‌ها و انتهای بازار نزدیک‌تر شدیم، سمت تقاضا ضعیف‌تر و میزان عرضه‌ها شدیدتر شد و همین مساله نشان داد که بازار فاصله زیادی با روزهای خوب خود دارد و بسیاری از نمادها هنوز نتوانسته‌اند نقدینگی مناسب جهت آغاز روند صعودی را جذب نمایند.
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
به گزارش اخباربانک، بازار به شدت نیاز به انگیزه، انرژی، خوشبینی و روحیه دارد تا بتواند پس از کتک‌هایی که از دولت خورده، بلند شده و روی پای خود بایستد. به هر جهت در بازار روز گذشته شاخص کل بخش بااهمیتی از رشد 8 هزار واحدی دقایق ابتدایی را از دست داد و در نهایت در ارتفاع دو میلیون و 163 هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات با افت 15 درصدی به 5.1 همت رسید که رقم بدی نیست و تراز نقدینگی حقیقی‌ها خبر از ورود 40 میلیارد تومان پول به بازار داد.

بازار برای برگشت به فضای عادی، نیاز به یک بستر مناسب دارد و این بستر زمانی فراهم می‌شود که سیگنال‌های قوی از ناحیه حجم معاملات و تراز نقدینگی صادر شود. بدون تعارف این سیگنال هم زمانی صادر خواهد شد که دولت تغییراتی در رفتار و تفکرات خود ایجاد کند. البته در کوتاه‌مدت ممکن است اخبار و تحولات دو گروه خودرو و بانک کمی بازار را بالا بکشد و موج کوتاهی ایجاد نمایند اما در مجموع برای جذب نقدینگی قوی، نیاز به تصمیمات خاص از جنس اصلاح دلار نیمایی و کاهش نرخ سود داریم. هر چند که در کوتاه‌مدت اُمیدی به اصلاح نرخ سود نیست.

به‌نظر افزایش دلار نیما با توجه به سابقه‌ای که وجود دارد، از بعد روانی قابلیت‌های خوبی برای ایجاد یک طول موج قوی و هیجانی در بازار را دارد. بسیاری معتقدند به زودی تحولاتی در بازار ارز خواهیم داشت و بانک مرکزی راهی به جز تن دادن به رشد نیما ندارد. اما به نظر این موضوع ناگهانی و ضربتی نیست و احتمالا در سال جدید، دلار نیما به آرامی به سمت قیمت‌های 42 - 43 هزار تومان حرکت کرده و مقداری از شکاف جدی ایجاد شده با دلار آزاد از بین برود و لذا اگر این اتفاق رخ دهد، شرکت‌هایی که صادرات قوی‌تر دارند، مورد توجه قرار خواهند گرفت. لذا صنایع بزرگ بازار نظیر فلزی، معدنی، فولادی، پتروشیمی و پالایشی و بطور کل شرکت‌هایی که‌از رشد نیما منتفع می‌شوند را بیشتر باید زیر نظر داشت.

البته همین امروز هم بازار در نقاط ارزنده‌ای است. P/E ، P/S و ارزش دلاری در کف تاریخی قرار دارد و بحث رشد نیما می‌تواند عاملی برای شتاب گرفتن ورود نقدینگی باشد. لذا تحلیلگران بازار باید در تحلیل‌های خود برای سود سال آتی، نرخ دلار را منطقی در نظر بگیرند. آنوقت است که می‌بینید P/E-forward بسیاری از شرکت‌ها با در نظر گرفتن تقسیم سود در مجمع پیش رو به اعداد و ارقام جذابی می‌رسد.
https://akhbarbank.com/vdcdjs0n.yt0oz6a22y.html
تازه ترین اخبار