۰
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۰
بانک آینده دارنده رتبه نخست بیشترین زیان انباشته در بین بانک ها

رییسی: بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند، منحل خواهند شد

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور گفت: بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند، منحل خواهند شد.این در حالی است که بانک آینده بیشترین زیان انباشته را در بین بانک های کشور به خود اختصاص داده است.
رییسی: بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند، منحل خواهند شد
به گزارش اخباربانک، سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در راستای سفرهای استانی و در اولین برنامه از سلسله بازدیدها از محلات تهران و پیگیری مشکلات مردم، پس از بازدید از بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ در جنوب غرب پایتخت، گفت: موسسات بانکی که اضافه برداشت از بانک‌ دارند، موجب تورم‌ می شوند، در سال گذشته سه موسسه متخلف را بدلیل رعایت نکردن مقررات منحل کردیم. بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند، حتما منحل خواهند شد.

وی تاکید کرد: تمام توان دولت این است که با استفاده از ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد نسبت به وضعیت اقتصادی اقداماتی انجام دهد تا شرایط اقتصادی برای زندگی مردم بهبود بخشیده شود.

زیان انباشته بانک آینده از 280 هزار میلیارد تومان عبور کرد
آخرین آمار در آذر ماه سال گذشته نشان می دهد که عمده‌ترین افزایش زیان انباشته با 185درصد در بانک آینده اتفاق افتاد.

آذرماه سال قبل، زیان انباشته بانک آینده 100 همت بود که در پایان آذرماه سال جاری به 284.5 همت رسید.

بر اساس آمار منتشر شده در سامانه کدال، در 9 ماهه 1402 بانک آینده 77 هزار و 16 میلیارد تومان زیان ثبت کرده است. به‌عبارت دیگر این بانک در 9 ماهه امسال روزانه 279 میلیارد تومان زیان حاصل کرده است.

بدهی بانک آینده به نظام بانکی در 9 ماهه سال 1402 با 121 هزار و 349 میلیارد تومان افزایش به 210 هزار و 918 میلیارد تومان رسیده است.

نسبت بدهی بانک آینده به نظام بانکی به کل سپرده‌های بانک آینده به رقم 74 درصد رسیده است. پایه پولی در 9 ماهه 1402 به میزان 256 هزار و 713 میلیارد تومان رشد کرده که 41 و نیم درصد از کل این رشد ناشی از بدهی بانک آینده به بانک مرکزی بوده است.

گفتنی است تاکنون بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وعده ساماندهی و اصلاح ترازنامه بانک آینده را داده‌اند و اقداماتی هم مانند تغییر در هیئت‌مدیره صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد سرعت این تغییرات نسبت به عواقب مخربی که استمرار اضافه برداشت‌های این بانک برای شبکه بانکی و اقتصاد کشور دارد، پایین است و باید اقدمات عاجلی در این زمینه صورت بگیرد.

جالب اینکه این بانک صورت های مالی دیماه 1402 تا فروردین ماه 1403 را منتشر نکرده است.

سهم ۲۵ درصدی اضافه برداشت‌های بانک آینده در رشد پایه پولی سال۱۴۰۱
این درحالی است به گزارش ایسنا که در بین بانک‌های کشور، در سال ۱۴۰۱، چند بانک خصوصی و همچنین یک بانک دولتی به خاطر برخی تعهدات و وظایف حاکمیتی، بیشترین رشد بدهی به بانک مرکزی را داشته‌اند. اما به صورت مشخص، بانک آینده بالاترین رشد بدهی را به بانک مرکزی داشته است به‌طوری که ۲۵ درصد از کل رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۱، ناشی از بدهی این بانک به بانک مرکزی در قالب اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی بوده است.

واکنش رئیس کل سابق بانک مرکزی به سخنان رئییس جمهور درباره انحلال سه موسسه

همتی در صفحه مجازی خود نوشت:
#رئیس_جمهور :
« در سال گذشته ۳ مؤسسه بانکی متخلف را منحل کردیم. امسال هم بانکهایی که مقررات را رعایت نکنند منحل میشوند» .
از ۳ مؤسسه بانکی مورد اشاره ایشان، «توسعه» و «کاسپین» از قبل عملاً منحل شده بودند و فعالیت خاصی نداشتند. موسسه اعتباری «نور» هم تعهداتش نسبت به سپرده گذاران به بانک ملی ایران منتقل و مشکلاتش همچنان باقی است.
خوب بود که جناب آقای #رئیسی مشخص می کردند، بانک های متخلف مورد نظرشان،با ناترازی سنگین و با بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت که در ۳ سال گذشته بیش از ۱۵ برابر قبل شده است، چگونه منحل خواهند شد؟! کسری های آنها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟



 
https://akhbarbank.com/vdchm-nw.23nkkdftt2.html
تازه ترین اخبار