۰
شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۵

پیش بینی وضعیت اولین هفته بورس سال ۱۴۰۰

یک کارگزاری با بررسی آخرین متغیرها خصوصاً روند بازار ارز، وضعیت اولین هفته بورس در سال جاری را با خوش بینی به بازگشت تعادل و اقبال گروه های کوچک پیش بینی کرد .
پیش بینی وضعیت اولین هفته بورس سال ۱۴۰۰
به گزارش اخباربانک، درحالی شاخص بورس در آخرین روز کاری سال قبل با رشد 17 هزار و 232 واحدی به کانال یک میلیون و 307 هزارتایی ورود کرد که کارگزاری آبان درباره شرایط روزهای گذشته و اولین هفته کاری بورس در سال جاری اعلام کرد: بازار در هفته پایانی قبل از تعطیلات سال جدید با روندی قابل قبول همراه شد و شاهد رشد قیمت ها در نمادهای بزرگ بودیم. رفته رفته بهبود تقاضا در کوچکترها نیز محسوس بود و صف فروش برخی از نمادهای کوچک جمع شد.    

در بازارهای جهانی اما رشد شاخص دلار و بازدهی اوراق قرضه تا حدودی نوسانات بازارهای سهام و کالا را افزایش داده و افزایش بیشتر محدودیت ها در اروپا که نتوانسته به روند پایداری در واکسیناسیون سراسری دست یابد نیز مزید بر علت شد تا شاهد افت نسبی قیمت ها در بازارهای کالایی بخصوص نفت باشیم. هرچند همچنان بازارها خوش بین به تزریق پول و تبعا رشد تورم بلافاصله افت ها را جبران می کنند و تاکنون روندهای منفی، نگرانی قابل توجهی را به بازارها اعمال نکرده اند.


در بازار ارز اما به نظر می رسد شاهد سرکوب نرخ ها با توجه به تقویم سیاسی پیش رو باشیم هرچند اخبار سیاسی و منطقه ای چندان مثبت نبوده و کشورهای همجوار مانند ترکیه نیز پس از ثباتی مقطعی مجددا با تلاطم در بازار ارز مواجه شده اند. در رابطه با برجام، مواضع آمریکایی ها که ناقض اصلی برجام بوده اند نیز چندان مثبت نیست و به نظر می رسد طرفین حداقل تا مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران اقدامی جدی را در دستور کار نداشته باشند.

وضعیت توافق برجام با روشن تر شدن مواضع طرف آمریکایی تا حدودی پیچیده شده و اروپایی ها نیز همچنان منفعل صرفا به انتشار بیانیه بسنده می کنند و همین موضوع می تواند  تا حدودی موضع خریداران در بازار ارز را تقویت کند.

در بازار سهام اما به نظر می رسد وضعیت تا حدودی متفاوت باشد و  خریداران با توجه به روشن تر شدن وضعیت بازار ارز، اقدام به خرید در نمادهای سود محور کنند. هرچند ابهام در سیاست های پولی دولت بعد در کنار ابهامات سیاسی در روابط خارجه همچنان از مهم ترین دغدغه های فعالان خواهد بود اما به نظر می رسد کاهش ترس از افت شدید نرخ ارز و احتمال تثبیت قیمت ها در محدوده های کنونی در کوتاه مدت بتواند موضع خریداران را تقویت و انگیزه های فروش سنگین را کاهش دهد.

توقف فروش سنگین اوراق در بازار نیز که از دیگر دلایل کم رمقی بازار سهام بود می تواند بازار سهام را مجددا در مدار توجه قرار دهد. در گروه های کوچک نیز می توان به حضور مجدد حقیقی ها و بازگشت تعادل به نمادها خوش بین بود.

بصورت کلی در سال جدید با توجه به روند اخیر در متغیرها می توان به بازگشت تعادل به بازار سهام خوش بین بود هرچند بازی غیرحرفه ای و تصمیمات غیرقابل دفاع زیادی را در سال گذشته در این بازار شاهد بودیم اما به هر حال بازار در حال رشد است و حالا در مناسبات و ادبیات سیاسی و احتمالا مبارزات انتخاباتی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد بود.  اگرچه در سال گذشته شاهد فراز و نشیب های بسیاری بودیم اما در نهایت همچنان بازارها به روند ادامه خواهند داد و فرصت های بسیاری را نصیب فعالان ماندگار خواهند کرد.
https://akhbarbank.com/vdcjtmea.uqehizsffu.html
تازه ترین اخبار