۰
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۹

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز در سالگرد خرد شدن استخوان سهامداران با شدت عرضه آغاز کرد.
گویی فروشندگان قصد داشتند یاد و خاطره اتفاقات تلخ سال گذشته را به شکل Live برای سهامداران و اندک معامله‌گرانی که همچنان با سماجت به حضور در بازار ادامه می‌دهند، زنده کنند ! خاطراتی که بعید است تا سالها به‌فراموشی سپرده شود؛ مگر اینکه بازار برای یک دوره طولانی در یک روند صعودی پایدار و منطقی قرار بگیرد و بسیاری از مشکلات و معضلاتی که دولت ایجاد کرده، حل و فصل شود تا بلکه بخشی از اعتمادی که طی این دوره از دست رفته، بازسازی شود.

در حال حاضر جریان نقدینگی به بدترین شکل ممکن از بازار فاصله گرفته و صرفا تماشاگر است. این جریان هر بار که میل به حضور در بازار می‌گیرد، به سرعت سرکوب شده و به تنظیمات تلخ کارخانه باز می‌گردد. البته یکی دیگر از مشکلات این است که اصلا کسی این بازار را به کتف خود حساب نمی‌کند و به داد او نمی‌رسد. به هر جهت در بازار روز گذشته شاخص کل با افت بیش از 20 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 239 هزار واحدی عقب نشست.

ارزش معاملات کماکان در روند نزولی قرار داشته و از بالاترین رقم ثبت شده (6.1 همت) در تاریخ دوم اردیبهشت ماه 1403 با افت 40 - 50 درصدی به محدوده 3 الی 3.5 همت رسیده و عملا با یک بازار رکودی و نیمه تعطیل مواجه هستیم. ضمن اینکه کماکان خروج نقدینگی ادامه دارد. در بازار روز گذشته رقمی بالغ بر 350 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

انصافا ریزش یکسال اخیر بازار بسیار دردناک‌تر و تلخ‌تر از سقوط 99 بود. چراکه حق بازار این ریزش و عقب‌افتادگی و قرار گرفتن زیر تازیانه‌های بی‌حساب و کتاب سیاستگذار و بی‌تفاوتی حاکمیت به تولید و بورس نبود. رویدادی عجیب که هنوز برخی ابعاد آن روشن نیست و همچنان ابهامات جدی در مورد آن روزها و البته همین روزها وجود دارد !! بسیاری معتقدند که نامه تغییر فرمول خوراک پتروشیمی‌ها فیتیله این آتش را روشن کرد اما گویا تذکر و دخالت برخی نهادهای امنیتی و همچنین برخی نمایندگان مجلس و وزرا و رئیس‌جمهور عامل برپا شدن فتنه 17 اردیبهشت بود و البته سازمان بورس هم که نقش رگولاتور و نظارت بر بازار را دارد، با دخالت‌های عجیب و غیرمنطقی خود، در این آتش دمید و کار به قدری خراب و پیچیده شد که ابعاد آن فاجعه تا به امروز در بازار باقی مانده و بسیاری معتقدند پس از انتشار نامه نرخ خوراک، اعتماد از بازار رفت. اردیبهشت 1402 آغاز ایستادگی دولت روبروی بازار سرمایه و شدت گرفتن مداخلات بود و از آن تاریخ به بعد، هر ماه حداقل یک خبر منفی توسط سیاستگذار بر سر بازار آوار شده است. بگذریم ... ! چراکه به اندازه کافی در این یکسال اخیر خاطر معامله‌گران و سهامداران مکدر شده و گویا قرار نیست فکری به حال بازار شود !

اما در ادامه این گزارش نگاهی به یک آمار خاص داشته باشیم که به خوبی فضای پیچیده بازار را به تصویر می‌کشد.
نمودار زیر، ارزش معاملات افراد حقیقی و حقوقی بازار از ابتدای سال 1402 را نشان می‌دهد. در 13 ماه گذشته بالاترین ارزش معاملات مربوط به اردیبهشت 1402 با (234 همت) بوده است. روزهایی که برخی بواسطه در دست داشتن اطلاعات نهانی، زدند و فروختند و بازار را به زیر کشیدند. ارزش معاملات در فروردین ماه 1403 رقمی بالغ بر 69 همت گزارش شده که این رقم 73 درصد کمتر از ارزش معاملات 254 همتی دوره مشابه سال گذشته است ! نکته مهم اینکه در دوره 13 ماه یاد شده، میزان مشارکت حقیقی‌ها به سطوح حداقلی رسیده است ... !
روند یکساله ارزش معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در سهام
بازار این روزها خیلی حال و روز خوشی ندارد و فضای کم‌رمقی و بی‌تفاوتی به چشم می‌خورد. در حال حاضر بازار منتظر یک خبر و رویداد ویژه است تا بتواند از حصار شکل‌گرفته خارج‌ شده و مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد.
https://akhbarbank.com/vdcf0ed1.w6djjagiiw.html
تازه ترین اخبار