۰
امروز محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ضمن اعلام اینکه برنامه‌ای برای حذف دلار و یورو از مرکز مبادلات ارزی نداریم، اعلام کرده است: در صورتی که دلار از معاملات حذف شود، باید نتیجه آن کاهش بهای دلار در بازار باشد، زیرا تقاضا هم کاهش می‌یابد. این استدلالی است که اساساً باید در آن شک کرد و دقیقاً مشخص نیست، بنا بر کدام فرمول و منطق باید بهای دلار کاهش یابد.
با کدام فرمول و منطق، بهای دلار کاهش می یابد؟
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك به نقل از تابناک، سناریوی حذف دلار و یورو از مرکز مبادلات ارزی که از چندی پیش و با سخنان سخنگوی مرکز در خصوص عدم سهم دلار در مرکز مبادلات و پرداخت اغلب ارزها در این مرکز با ارزهای محلی کلید خورد، دیروز با گفته های شمس‌الدین حسینی جنبه ای جدی‌تر پیدا کرده است.

دیروز شمس‌الدین حسینی از حرکت به سمت حذف تدریجی دلار و یورو از مرکز مبادلات ارزی خبر داد و آن را نتیجه ایجاد محدودیت‌هایی اعلام کرد که غرب بر سر راه تجارت خارجی کشور قرار داده است.

کارشناسان اقتصادی اما این اقدام را اقدامی مخرب برای تجارت خارجی کشور عنوان کرده‌اند که قدرت انتخاب کشور و تجار را به شدت محدود می‌کند.

امروز محمود بهمنی در حاشیه همایش بانکداری و نظام پرداخت‌ها اعلام کرده است برنامه ای برای حذف دلار از مرکز مبادلات نداریم، اما در صورت بروز این اقدام قیمت دلار به دلیل کاهش تقاضا کاهش میابد.

این در حالی است که باید به شدت در خصوص استدلال محمود بهمنی وارد چالش شد.

اولاً اگر به گفته صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات دلار سهمی در این مرکز ندارد، در واقع حذف دلار نیز از آنجایی که تقاضایی نداشته تأثیر چندانی بر کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت نخواهد داشت.

دوما، در صورت وجود تقاضا برای دلار، حذف عرضه این ارز از مرکز مبادلات منجر به انتقال تقاضا از مرکز مبادلات ارزی به سمت بازار آزاد خواهد شد که در نتیجه بهای دلار در این صورت به شدت افزایش خواهد یافت.

سوما، با این اقدام هدف اصلی مرکز مبادلات ارزی که کنترل نرخ ارز و ثبات آن در بازار است از بین خواهد رفت و در واقع مرکز مبادلات تبدیل به یک مکان کاملاً محدود برای عرضه ارزهایی خاص خواهد شد که چندان تقاضایی در بازار آزاد نخواهد داشت. در نتیجه مرکز مبادلات فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در این رابطه در گفتگویی با تابناک گفت: در خصوص حذف دلار و یورو از مرکز مبادلات ارزی و تأثیر آن بر نرخ ارز باید هم شاخه عرضه و هم شاخه تقاضا را با هم مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: در شاخه عرضه، یکسری از صادرات ما به کشورهایی است که با ارز دلار یا یورو صورت می‌گیرد و تجارت در این حوزه با این ارزها است. حذف این ارزها منجر به آن می‌شود که تقاضا مستقیماً به سمت بازار آزاد حرکت کند.

آل اسحاق ادامه داد: در واقع با حذف دلار و یورو تقاضا کاهش نمی‌یابد بلکه به سمت بازار آزاد هدایت می‌شود.

وی افزود: در شاخه تقاضا نیز در حال حاضر یکسری از کالاها نیازمند ارز دلار و یورو هستند که با حذف این ارزها باید امکان تغییر منبع واردات کالا وجود داشته باشد. مثلاً مشابه کالا از هند یا کره یا چین وارد شود. این در حالی است که در همه کالاها این قدرت مانور وجود ندارد و برای برخی از کالاها باید به کشورهایی رجوع شود که ارز دلار یا یورو طلب می‌کنند.

آل اسحاق بیان کرد: اگر اقدامی برای حذف دلار یا یورو در دست بررسی است باید دقت بیشتری در این خصوص بشود و باید امکان عملی وجود داشته باشد که وارد کننده ارزی یوان یا روپیه ای که تحویل می‌گیرد را بتواند به دلار یا یورو تبدیل کند که این سازوکاری دقیق می‌طلبد و باید دید که آیا امکان آن وجود دارد یا خیر.

https://akhbarbank.com/vdcb.sb9urhbs8iupr.html
تازه ترین اخبار