۰
در نتیجه اعلام نرخ تسعیر ارز اگر بانکی دارای زیان انباشته باشد نتیجه تسعیر صرفا باید صرف کاهش و تعدیل زیان انباشته شود و اگر بانکی سود انباشته داشته باشد، در صورت ایجاد سود از عملیات تسعیر، حق تقسیم سود متاثر از عملیات تسعیر را نخواهد داشت و باید سود ناشی از تسعیر برای افزایش سرمایه بانک بکار گرفته شود.
افزایش نرخ تسعیر به کاهش زیان انباشته برخی بانک ها منجر می شود
به گزارش خبرنگار اخباربانک، بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی و غیرپولی ارزی برای درج در صورتهای مالی بانکها را اعلام کرد.بر اساس اعلام بانک مرکزی اقلام پولی ارزی بر اساس نرخ خرید حواله مرکز مبادله ارز و طلای کشور (ETS) تسعیر خواهند شد.

با این حساب اقلام پولی ارزی دلاری با نرخ ۴۰۱۸۷۷ ریال در صورتهای مالی تسعیر می شوند و نتیجه تسعیر به سود و زیان دوره منتقل خواهد شد، اما اگر بانکی دارای زیان انباشته باشد نتیجه تسعیر صرفا باید صرف کاهش و تعدیل زیان انباشته شود و اگر بانکی سود انباشته داشته باشد، در صورت ایجاد سود از عملیات تسعیر، حق تقسیم سود متاثر از عملیات تسعیر را نخواهد داشت و باید سود ناشی از تسعیر برای افزایش سرمایه بانک بکار گرفته شود.

اقلام غیرپولی ارزی نیز طبق استانداردهای حسابداری حسب مورد بر مبنای نرخ ارز در زمان ایجاد ، تحصیل یا تجدیدارزیابی در صورتهای مالی منعکس خواهد شد و نرخ مرتبط با قراردادهای ارزی فی مابین بانک با مشتریان بر اساس مفاد قرارداد اعمال می شود، زیرا نرخ های ابلاغی بانک مرکزی صرفا جهت اعمال در صورتهای مالی شبکه بانکی است.

گفتنی است؛ اعلام مزبور بیانگر این است بانک مرکزی مصمم است گزارشگری بانکها را به سمت نرخ های واقعی یا حداقل نرخ های در دسترس سوق دهد و پیامد آن برای بانکهایی که در سال مالی قبل اقلام پولی ارزی دلاری خود را با نرخ حدود ۲۵۰۰۰۰ ریال تسعیر کرده اند در صورتیکه مانده اقلام ارزی شان دارای وضعیت مثبت در پایان سال ۱۴۰۲ بوده است (دارایی پولی ارزی شان از بدهی پولی ارزی بیشتر باشد) سود قابل ملاحظه ای را در صورتهای مالی به همراه خواهد داشت.

قطعا برای بانکهای با پوزیشن منفی ارزی در اقلام پولی ارزی، زیان سنگین ناشی از تسعیر در پی خواهد داشت در هر حال اعلام این نرخ صورتهای مالی بانکها را در اقلام ارزی شفاف تر و مربوط تر خواهد کرد.
https://akhbarbank.com/vdcgqt9y.ak9ty4prra.html
تازه ترین اخبار