۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۴

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه بهتر بود و تلاش کرد از زیر فشار عرضه فرار کند؛ هر چند که در نیمه دوم معاملات، سمت تقاضا ضعیف‌تر و نتیجتا عرضه‌ها کمی جدی‌تر بود.
به گزارش اخباربانک، بازار این روزها در فضای سختی قرار گرفته و یخبندان عجیبی در خبرها برقرار است و جالب اینکه هیچکس حتی حال او را نمی‌پرسد. در نتیجه معاملات آخرین روز کاری هفته شاخص کل به کمک اخبار مربوط به کنفرانس نماد ایران‌خودرو و رشد آرام دلار، با رشد 8 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 54 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با کاهش 10 درصدی به مرز 3 همت رسید و خروج پول از بازار (موقتا) متوقف شد. بازار مدت‌ها است که به حال خود رها شده و کسی برای درمان او تلاش نمی‌کند و لذا برخی از سر ناامیدی در راستای جبران تورم و جا نماندن از رشد دلار و طلا، با فروش سهام در مسیر بازارهای موازی قرار گرفته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت P/E تعادلی آینده‌نگر، با فرض نرخ جدید بازار پول و بدون توجه به دارایی‌های غیرعملیاتی، در محدوده ۴.۵ واحد برآورد می‌شود. این درحالی است که روند ۱۵ ساله شاخص کلیدی بورسی در محدوده ۵ تا ۸ واحد بوده است. اما بازار آنقدر مایوس شده که حتی توجه به آمارها، کدال، گزارش‌ها، اتفاقات بورس کالا و مباحث مربوط به افزایش سرمایه ندارد. در بسیاری از شرکت‌ها انصافا گزارش‌های ماهانه بهتر از انتظارات بوده است. در بورس کالا رشد نرخ برخی از محصولات بواسطه افزایش تقاضا تحت تاثیر جهش نرخ ارز را داریم. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها به افزایش سرمایه رفتند و یا خود را برای برگزاری مجمع فوق‌العاده آماده می‌کنند اما بازار توجهی به این مباحث ندارد و اگر هم حرکتی شکل می‌گیرد خیلی زود فروکش می‌کند یا توسط حقوقی‌ها سرکوب می‌شود. این وضعیت نشان می‌دهد که حتی فعالان حاضر و قدیمی بازار هم اعتمادی به شرایط فعلی ندارند و شاهد سرخوردگی و یخبندان عجیبی هستیم.

به شکل واضحی مشخص است که بازار به این سادگی‌ها و بدون اخبار تاثیرگذار تن به برگشت قوی نمی‌دهد. در واقع بازار نیاز به سلسله اخبار مثبت و اتفاقات متعدد دارد تا بتواند در گام نخست فعالین فعلی را قانع کرده و در گام بعد پولهای بیرونی را قلقلک دهد. رشد دلار آزاد و نزدیک شدن به کانال 60 هزار تومانی شاید کمی جلوی فشار فروش را بگیرد اما چشم بازار به دلار نیما و خبرهای گروه خودرو است. نکته جالب اینکه اختلاف بین دلار نیما و آزاد که در ابتدای هفته در حدود 42 درصد بود، در انتهای هفته به بیش از 47 درصد رسیده و لابد در هفته پیش رو به 50 درصد هم می‌رسد ! در گزارش چهارشنبه هم به این موضوع اشاره شد که تنها راه فرو نشاندن تقاضا برای دلار، اصلاح نرخ نیما است که می‌تواند در گام نخست جلوی رشد نرخ ارز را گرفته و در گام بعد حرکت بازار را رقم بزند. اتفاقی که سال گذشته هم رخ داد و اثر مثبت خوبی در بازار گذاشت.

راه دیگر کمک به بازار و ایجاد انگیزه برای ورود پول، برگشتن به مسیر تجدید است. هر چند که تجدیدی‌های فعلی هم خیلی مورد توجه نیستند. اما به هر جهت وقتی مدیران سازمان از حق و حقوق سهامداران دفاع نمی‌کنند و در برابر زورگویی و مداخلات دولت سکوت اختیار می‌کنند، باید به دنبال راه چاره برای کمک به بازار بود.
 
https://akhbarbank.com/vdcb58b9.rhba0piuur.html
تازه ترین اخبار