۰
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۱

ماهانه 500 دلار برای دانشجویان غیربورس

هفته گذشته بانک مرکزی ضمن اعلام لیست جدید گروه‌های ۱۹گانه دریافت‌کننده‌ ارز مبادله‌ای، تصمیمات جدیدی برای ساماندهی بازار ارز داشت که از جمله آن اختصاص ماهانه ۵۰۰ دلار ارز مبادله‌ای به خانواده دانشجویان بورسیه و فعال کردن باجه‌های بانک ملت در مبادی خروجی برای ارائه ارز به مسافران بود.

به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، در هفته دوم آذرماه بانک مرکزی تصمیمات جدیدی برای مصارف ارزی و متقاضیان ارز داشت.

اختصاص ماهانه ۵۰۰ دلار به اعضای خانواده دانشجویان غیربورسیه

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور اعلام کرد: به دانشجویان غیر بورسیه علاوه بر حداکثر ماهیانه معادل ۱۰۰۰ دلار هزینه اقامت، برای هر عضو خانواده نیز ماهانه حداکثر معادل ۵۰۰ دلار ارز تخصیص داده می شود.

صمدکریمی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: دانشجویان غیر بورسیه که به همراه خانواده خود برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند برای هر عضو خانواده خود ماهیانه ۵۰۰ دلار به نرخ مبادله‌ای دریافت می کنند.

کریمی با بیان این‌که کماکان ارز دانشجویان بورسیه مورد تایید وزارت علوم و یا بیماران مورد تایید وزارت بهداشت به نرخ مرجع است، یادآورشد: با تصمیماتی که بانک مرکزی درباره دانشجویان غیربورسیه (فوق‌لیسانس یا بالاتر) گرفته مقرر شده تامین ارز آنها به نرخ مبادله‌ای باشد.

وی افزود: هم برای دانشجویان بورسیه و هم دانشجویان غیربورسیه حداکثر هزینه‌ اقامت ۱۲ هزار دلار و حداکثر هزینه‌ شهریه ۱۵ هزار دلار در نظر گرفته شده که در مجموع سالانه ۲۷ هزار دلار می‌شود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور افزود: بانک‌های عامل می‌توانند با توجه به تقاضاهای مشتریان به نرخ مبادله‌ای برای تامین تقاضاها از بانک مرکزی ارز خریداری کنند و بدیهی است تصمیم اخیر بانک مرکزی نیز در افزایش سهم بازار بین بانکی در بازار ارز کشور و هدایت عمده تقاضاها به سیستم بانکی نقش چشم‌گیری داشته و سبب همگرایی نرخ بیشتر صرافی های مجاز به نرخ مبادله‌ای در کشور خواهد شد.

کریمی تاکید کرد: براساس آخرین اطلاعاتی که داریم در رابطه با دانشجویان بورسیه هیچ مشکلی وجود ندارد و بانک طی نامه‌ رسمی اعلام کرده که کلیه‌ تقاضاهای مربوط به دانشجویان بورسیه را پرداخت کرده است.

فعال کردن باجه‌های بانک ملت در مبادی خروجی برای ارائه ارز به مسافران

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور اعلام کرد: از بانک ملت خواسته‌ایم که باجه‌های خود را در مبادی خروجی کشور برای ارائه ارز به نرخ ارز مبادله‌ای به مسافران ارائه کند.

صمد کریمی افزود: اگر مسافران در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدند می‌توانند موارد را به مرکز مبادلات عنوان کنند که آن را رفع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی مسافران عنوان می‌کنند که ظاهرا ارز به نرخ مبادله‌ای فقط به مسافرانی داده می‌شود که بلیت تهیه کرده باشند و اگر مسافری با خودروی شخصی خود از کشور خارج شود نمی‌تواند از ارز به نرخ مبادله‌ای استفاده کند، گفت: تاکید قانونگذار بر مسافر خارجی است و فرقی نمی‌کند که مسافر از چه طریقی از کشور خارج شود و مسافرانی که با خودروی شخصی از کشور خارج می‌شوند در مبادی خروجی کشور احراز هویت شده و اطلاعاتشان ثبت می‌شود و با مهر ورود و خروجی که به پاسپورت زده می‌شود این ارز تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر مشکلاتی در این زمینه در مبادی ورودی و خروجی وجود داشته باشد ما آماده‌ایم که این مشکلات را با بانک ملت حل کنیم.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی تاکید کرد: بانک ملت به عنوان بانک عامل برای مسافران حداکثر ۳۰۰ دلار یا معادل آن به سایر اسعار ارز به نرخ مبادله‌ای در نظر گرفته است و این ارز فقط یکبار در سال به هر شخص داده می‌شود.

تصمیمات جدید بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز

بانک مرکزی با توجه به تصمیمات اتخاذشده توسط کارگروه ستاد ویژه اقتصادی در راستای ساماندهی بازار ارزی کشور موارد زیر را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد. 

بر این اساس درآمد‌های ارزی وزارتخانه و شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های موضوع بند ۲۷ قانون بودجه سال ۹۱ کشور به نرخ مبادله‌ای در مرکز عرضه خواهد شد و بانک‌ها مکلفند به نرخ مبادله‌ای آن را خریداری کنند.

بر این اساس خرید ارز صادر‌کنندگان به نرخ مبادله‌ای بلامانع بوده و ارائه‌ اعلامیه خرید ارز در این خصوص برای استفاده از جایزه و مشوق های صادراتی و معافیت‌های مالیاتی الزامی است.

کریمی درباره این ابلاغیه گفت: بر این اساس صادر‌کنندگان می‌توانند علاوه بر فروش ارز صادراتی در مرکز مبادلات ارزی کشور از ارز خود جهت واردات مطابق با گروه‌های کالایی استفاده کنند. هم‌چنین استفاده سایر وارد‌کنندگان از ارز صادر‌کننده بلامانع است. ضمن این‌که سپرده‌گذاری ارزی و پرداخت بدهی ارزی برای صادر‌کنندگان امکان‌پذیر است.

کریمی افزود: براساس بخشنامه مذکور، جانب عرضه‌ی ارز در اقتصاد ایران تقویت شده و مرکز مبادلات ارزی کشور می‌تواند تقاضاهای بیشتری را به ترتیب اولویت‌های کالایی پوشش دهد.

لیست جدید گروه‌های ۱۹گانه دریافت‌کننده‌ ارز مبادله‌ای

طی بخشنامه‌ای در تاریخ سیزدهم آذرماه نیز مصارف و یا گروه‌های خدماتی که بانک‌ها مجازند ارز به نرخ مبادله‌ای از بانک مرکزی برای پوشش تقاضاهای آنها خریداری کنند از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد.

پیش از این اعلام شده بود که ۲۰ گروه خدماتی جدید برای دریافت ارز مبادله‌ای اعلام می‌شوند که بر اساس تصمیمات بانک مرکزی این میزان به ۱۹ گروه رسید.

لیست کامل ۱۹ گروه خدماتی جدید که مرکز مبادلات ارزی ارز آنها را تامین می‌کند

۱ ارز مسافرتی حداکثر ۳۰۰ دلار در سال
۲ دانشجویان غیر بورسیه (مقطع فوق لیسانس و بالاتر)
۳ ماموریت‌های دولتی
۴ فرصت‌های مطالعاتی و هزینه‌های درمانی اعضای هیات علمی
۵ انتقال ارز بابت حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و محافل علمی و هزینه‌ چاپ مقالات علمی
۶ هزینه‌ شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور
۷ فروش یا انتقال حق‌الوکاله درباره دعاوی حقوقی
۸ اصل و سود سرمایه‌گذاری خارجی
۹ کارمزد‌ها
۱۰ هزینه‌ دفاتر خارج از کشور
۱۱ هزینه‌ اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی (اینترنت و غیره)
۱۲ هزینه‌ برگزاری همایش‌های بین‌المللی
۱۳ هزینه‌ انجام آزمایش‌های علمی و فنی و انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی‌های بین‌المللی
۱۴ هزینه‌ خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت شبکه ماهواره‌ای (اینترنت و ...)
۱۵ هزینه‌های سوخت، هندلینگ،لندینگ و حقوق خدمه خارجی و حق بیمه‌ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی
۱۶ هزینه شرکت‌های بیمه‌ ایرانی
۱۷ ارز درمانی
۱۸ شرکت‌های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق و ...)
۱۹ فروش ارز جهت بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی و...
https://akhbarbank.com/vdcc.0q4a2bq1ela82.html
تازه ترین اخبار