۰
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۸

ارزهای آسیایی از فدرال ضربه خواهند خورد

اخبار بانك: با توجه به اینکه دلار آمریکا به تسلط خود در برابر ارزهای جهانی ادامه می دهد، برخی از ارزهای نوظهور آسیایی بیش از دیگران در خطر هستند.
به گزارش «اخبار بانك»، هراس از فدرال رزرو در کوتاه مدت خطر بزرگی است. اطلاعات اشتغال قوی آمریکا یا نشانه‌ای مبنی بر افزایش نرخ بهره نزدیک هستند و می‌توانند ارزهای آسیایی را بیش از پیش پایین بکشد. 

از تابستان گذشته دلار روند رو به افزایش در پیش گرفت و اخیراً شاخص دلار به بالاترین محدوده خود طی ۱۱ سال رسیده است. علیرغم مشاهده مقداری ضعف در برخی از بخش‌های اقتصاد آمریکا از جمله در مخارج مصرف کننده و فعالیت کارخانجات، پیش بینی می‌شود بین ماه ژوئن تا اکتبر نرخ بهره افزایش یابد. 

در آسیا، برخی از ارزها بیش از دیگران مستعد آسیب هستند. بطور مثال روپیه اندونزی، در صدر لیست خطر قرار دارد اما دلار تایوان را هم باید در نظر داشت. 

انتخاب رئیس جمهور مورد نظر مردم در اندونزی ماه گذشته دارایی‌های این کشور را به ارزش رساند اما پس از وارد شدن شوک کاهش نرخ بهره در اواسط ماه فوریه این روند تغییر کرد. این نخستین کاهش نرخ بهره اندونزی از سال ۲۰۱۱ بود. 

بانک مرکزی تایید کرد که افت بهای نفت تورم را کاهش می‌دهد و کاهش بیش از این در نرخ بهره را پیش بینی می‌کند. 

روپیه اندونزی از زمان این اقدام بانک مرکزی تا کنون ۱.۸ درصد تنزل داشته است. 

همچنین نگرانی از کسری حساب جاری فعلی اندونزی عامل خطر دیگری است. 

از طرفی بازده پایین دیگر ارزهای آسیایی را در خطر قرار می‌دهد بخصوص دلار تایوان. تایوان در معرض جریان خروجی سرمایه است. بازده اوراق ده ساله تایوان اخیراً ۱.۶۲۸ درصد در مقابل ۲.۱۱۵ درصد در آمریکا است. 

سال گذشته ارزش دلار تایوان در برابر دلار آمریکا ۶ درصد افت داشت اما در سال ۲۰۱۵ توانست ۰.۷ درصد بازگشت داشته باشد.
CNBC
https://akhbarbank.com/vdci33ap.t1azy2bcct.html
تازه ترین اخبار