۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۳
شناسایی 250 گروه بدهکار بزرگ بانکی

رونمایی از مدل جدید بانکداری متمرکز در بانک سپه

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به اقدامات بانک در زمینه وصول مطالبات معوق از کاهش میزان مطالبات غیر جاری طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: ۲۵۰ گروه از بدهکاران بزرگ بانک را شناسایی کرده و تا ریال آخر منافع بانک را پیگیری خواهیم کرد.
رونمایی از مدل جدید بانکداری متمرکز در بانک سپه
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك ، سیدکامل تقوی‌نژاد صبح امروز در یک نشست خبری میزان مطالبات بانک سپه از دولت را سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ ، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد اوراق مشارکت توسط بانک سپه به فروش رسیده که صرف تامین مالی واحدهای تولیدی شده است.

تقوی‌نژاد در ادامه میزان عملکرد بانک سپه در ۹ ماهه سال جاری در بخش کشاورزی را شش هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۷۵ درصد افزایش برخوردار شده است.

به گفته او بخش کشاورزی پرریسک کرد و بانک‌های خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه ندارند به علاوه بخش عمده مطالبات معوق مربوط به بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به این که بانک سپه از محل منابع داخلی خود و همچنین از محل منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات قابل توجهی به بخش کشاورزی پرداخت کرده است، گفت: از محل منابع ریالی صندوق ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شده که در زمینه صنایع تبدیلی و گسترش گلخانه‌ها به کار گرفته شده است.

مدیر عامل بانک سپه با اشاره به پرداخت تسهیلات توسط بانک سپه به پروژه‌های نفتی و پتروشیمی اظهار کرد: بخش عمده تولید سنگ آهن در کشور با سرمایه‌گذاری بانک سپه انجام می‌شود و در تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی تلاش بسیاری صورت گرفته است.

وی افزود: این پروژه‌ها اگر چه از نظر بانکی مسائلی را متوجه بانک سپه کرده اما پروژه‌های مفیدی برای کشور بوده است.

وی عملکرد بانک سپه در بخش صنعت را سه هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: یکی از اقدامات تعیین نیازهای سرمایه در گردش طرح‌های تولیدی است زیرا منابع بانک‌ها در واحدهای تولیدی به علت فقدان سرمایه در گردش متوقف می‌شود.

مدیرعامل بانک سپه عملکرد بانک در بخش بازرگانی در ۹ ماهه سال جاری را ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: در سال ۹۰ و ۹۱ ، ۷۰۰ میلیارد تومان نیز به بهبود و نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص داده شده است که این برنامه در سال جاری در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در سالهای گذشته بانک سپه در عرصه‌هایی وارد شده که جنبه کمک به دولت داشته و بیشتر در جهت رفع نیازهای عمومی بوده است. به طوری که در تامین خط اعتباری از بانک مرکزی ۱ میلیون تن کالا وارد کشور شد که در این زمینه بانک سپه متضرر شد.

میزان سرمایه پایه بانک ۸۵۰ میلیارد تومان

مدیرعامل بانک سپه به تحریم بانک اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم مساله سرمایه بانک است. زیرا سرمایه بانک‌های دولتی آن طور که باید افزایش پیدا نکرده و با توجه به زیانی که متوجه بانک‌ها و به ویژه بانک سپه شده میزان سرمایه پایه بانک به ۸۵۰ میلیارد تومان رسیده است و این امر باعث شده که بانک نتواند در طرح‌های بزرگ و طرح‌های سندیکایی حضور پیدا کند.

وی به ایجاد تسهیلاتی توسط شورای پول و اعتبار مبنی بر تعهد تسهیلات کلان برای هر بانک به میزان ۸ برابر سرمایه پایه اشاره و خاطرنشان کرد: به علت کم بودن و منفی بودن سرمایه بانک این امر نمی‌تواند کمک چندانی به بانک سپه کند.

پرهیز بانک مرکزی از اقدامات دستوری به بانک‌ها

وی در ادامه به آزادی عمل بانک‌ها در دولت تدبیر وامید اشاره و خاطرنشان کرد: بانک اصولا از اعمال نرخ‌های تسهیلاتی و پرداخت‌های دستوری جلوگیری کرده و تا کنون هیچ دستوری که نافی دستور بانک‌ها باشد داده نشده است .

مدیر عامل بانک سپه افزود: بانک مرکزی با درک شرایط داخلی بانک‌ها در جهت ترمیم مشکلات بانک‌ها به ویژه تامین سرمایه‌ آنها اقدام کرده است.

وی به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده، اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این پیشنهاد از محل مطالبات دولت از حساب ذخیره ارزی پس از وصول برای افزایش سرمایه بانک‌ها استفاده می‌شود و بانک سپه با ۱.۲ میلیارد دلار مطالبات می‌تواند میزان سرمایه پایه خود را افزایش دهد.

مدیر عامل بانک سپه در ادامه به اقدام دیگر مجمع عمومی بانک‌ها مبنی بر افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید و ارزیابی دارایی‌های بانک‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: با این اقدام میزان دارایی‌های بانک سپه ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده اما تا زمانی که سرمایه نقدی وارد بانک نشود، این امر مشکلاتی را هم برطرف نمی‌کند.

پایبندی بانک سپه به مصوبات شورای پول و اعتبار در پرداخت سود

مدیر عامل بانک سپه درباره نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها گفت: بانک‌های دولتی همچنان در تلاشند که در چارچوب نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار برای تسهیلات و سپرده‌ها عمل کنند اما با توجه به عملکرد بانک‌های خصوصی وموسسات اعتباری در پرداخت سود بیشتر به سپرده‌ها بانک‌های دولتی در تجهیز منابع با مشکل روبرو می‌شوند. البته این در حالیست که به علت اعتماد مردم به بانک سپه نه تنها میزان سپرده‌های این بانک دچار آسیب نشده است بلکه منابع نسبت به پایان سال ۹۱ از ۱۴ درصد رشد برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه ترکیب نوع سپرده‌ها از ارزان‌قیمت به گران‌قیمت در حال تغییر است، افزود: البته مردم حق دارند که برای حفظ سرمایه خود اقدام به این کار کنند.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: بانک سپه در زمینه پرداخت تسهیلات خود نیز تا کنون خدمات خوبی را ارائه داده و در سال ۹۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای رفع نیازهای اساسی تسهیلات پرداخت کرده است.

عمده شعب بانک سپه زیان‌ده هستند

وی با اشاره به این که در حال حاضر حدود هزار و ۲۰۰ شعبه از هزار و ۸۰۰ شعبه بانک سپه از نظر شاخص‌های سوددهی دچار آسیب هستند، گفت: به دنبال آن هستیم که با حفظ کیفیت خدمات دهی، با انجام مذاکره با نیروهای مسلح در شعب پادگانی تجدید نظر کنیم.

رونمایی از مدل جدید بانکداری متمرکز در بانک سپه

وی با اشاره به اینکه بانک سپه اولین بانکی است که دستگاه ATM و یا عابر بانک را در کشور راه‌اندازی کرده گفت: اقدامات بسیاری زیادی در بانک سپه در زمینه بانکداری الکترونیک در حال انجام است که آخرین نمونه مربوط به بانکداری متمرکز طی ۹ ماهه آینده در بانک سپه به کار گرفته می‌شود.

میزان برداشت از منابع بانک مرکزی به حداقل رسیده است

تقوی‌نژاد به کاهش مطالبات غیر جاری بانک سپه اشاره و تصریح کرد: یکی از برنامه‌های بانک مدیریت نقدینگی است و به دنبال آن هستیم که مازاد برداشتی که طی سالهای گذشته از منابع بانک مرکزی صورت گرفته و در سیستم بانکی مرسوم شده بود، اصلاح شود.

وی تاکید کرد: میزان برداشت از منابع بانک مرکزی در بانک سپه به حداقل رسیده و قول داده‌ایم که طی دو سه ماه آینده اولین بانکی باشیم که از بانک مرکزی برداشت نخواهد داشت.

وی با تاکید بر این که طی سالهای اخیر برداشت از منابع بانک مرکزی باعث افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی شده است تصریح کرد: یکی از آثار این امر افزایش نرخ تورم بوده است.

وی در ادامه میزان مطالبات غیر جاری بانک را ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: در راستای وصول مطالبات کلیه ذی‌نفعان را شناسایی کرده و ۲۵۰ گروه که بیشترین میزان بدهی به بانک را داشته‌اند و وثایق آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ابتدا سعی می‌کنیم با مذاکره بدهکاران را نسبت به پرداخت بدهی تشویق کنیم و پس از آن در مورد افرادی که تسهیلات دریافت کرده اما از ابتدا قصد بازپرداخت تسهیلات را نداشته‌اند با شرکت وصول مطالبات، دستگاه قضا و کانون وکلا مذاکره کرده و بر آن هستیم تا در زمان مشخص نسبت به وصول مطالبات بانک اقدام کنیم و اکنون نیز میزان مطالبات بانک نسبت به دو ماه گذشته کاهش یافته که نشان از موثر بودن اقدامات بانک دارد.

به گفته او اراده دولت و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی وصول مطالبات معوق است.
https://akhbarbank.com/vdccm1qi.2bqsx8laa2.html
تازه ترین اخبار