۰
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۴

نرخ سود بازار بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید

با افزایش وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها از طریق بازار باز و بازار شبانه، نرخ بهره بین بانکی در دومین هفته اردیبهشت‌ماه کاهش 0.01 واحد درصدی پیدا کرد.
به گزارش اخباربانک، با پایان دومین هفته از اردیبهشت 1403 بانک مرکزی که هر هفته با به‌روزرسانی بخش نرخ سود در وب‌سایت رسمی خود جدیدترین آمار و ارقام از نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافق بازخرید را اعلام می‌کند، آمار مربوط به این هفته را نیز منتشر کرد.
بررسی آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن هستند که با تداوم رود صعودی تزریق پول بانک مرکزی به بازارها از طریق بازار باز، نرخ بهره بین بانکی به افت خود ادامه داده و بار دیگر عقب‌نشینی ناچیزی کرده است.
 
این در حالی است که حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ سودی است که معاملات در بازار باز با آن انجام می‌شود، این هفته هم تغییر نکرده تا مدت‌زمان ثبات آن در سطح 23 درصدی به بیش از یک سال برسد.

نرخ بهره بین بانکی 23.5 درصد شد
بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بهره بین بانکی که از ابتدای سال 1403 در روندی نزولی قرار گرفته، این روند را در دومین هفته اردیبهشت‌ماه نیز ادامه داده است. طوری که در هفته منتهی به 12 اردیبهشت 1403 نرخ بهره بین بانکی با افت اندک 0.01 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ سود معاملات بانک‌ها در بازار شبانه، در این هفته به 23.5 درصد رسیده است.

کارکرد بازار بین بانکی چیست؟
بازار بین بانکی یکی از سازوکارهای مهم اقتصاد در بازار پول به شمار می‌رود. بازار بین بانکی برای بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد شده‌اند، این امکان را فراهم می‌کند که با استقراض از دیگر بانک‌ها، کسری خود را جبران کنند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در این بازار، مبلغ مورد نیاز خود را از بانک‌های دیگر قرض می‌گیرند و این قرض را با نرخ بهره‌ای مشخص که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک قرض‌دهنده پس می‌دهند. از آنجا که به طور معمول، فرصت تسویه این وام‌ها یک‌شبه است، به بازار بین بانکی بازار شبانه نیز گفته می‌شود.
 
https://akhbarbank.com/vdcexf8o.jh8ewi9bbj.html
تازه ترین اخبار