۰
چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۳

زمان واریز مرحله نخست سود سهام عدالت مشخص شد

رئیس سازمان خصوصی سازی از دو برابر شدن میزان سهام عدالت نسبت به سال گذشته خبر داد.
به گزارش اخباربانک، حسین قربان زاده در نشست خبری آیین رسمی مبادله قرارداد بزرگ‌ترین مزایده تاریخ ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از تاریخ سوم مهرماه ١٤٠٠ و در ۴۴۰ روزی که از مدیریت جدید سازمان خصوصی سازی می‌گذرد، آزادسازی بیش از ۶۰ بنگاهی که اقساط آنها وصول شد و آماده واگذاری بودند، در ماه‌های اخیر انجام شد.
 
وی با بیان اینکه این اقدام در راستای اعتمادبخشی به بخش خصوصی انجام شد، گفت: دولت و وزارت صمت بعد از وصول اقساط، سازمان خصوصی سازی را همراهی می‌کنند تا هر چه سریع‌تر مالکیت خصوصی این بنگاه‌ها به رسمیت شناخته و آزادسازی وثایق آنها تصویب شود.

٣٠٠ شرکت به لیست واگذاری‌ها اضافه شد
قربان زاده خاطرنشان کرد: در این مدت با تکلیفی که بند «ن» تبصره ۲ قانون بودجه داشت بیش از ٣٠٠ شرکت به فهرست گروه‌های یک و دو برای واگذاری اضافه شد.
وی اعلام کرد: این شرکت‌ها قبلاً با مصوبات مختلف از لیست واگذاری خارج شده بودند، اما تکلیف صریح و روشن قانون بودجه ۱۴۰۱، سه ماه به دولت و وزارت اقتصاد فرصت داد تا شرکت‌هایی که از لیست خارج شدند دوباره به گروه‌بندی اضافه شوند که این اتفاق در کمیسیون تخصصی و فرعی و اصلی اقتصادی دولت انجام و در صحن هیات دولت مصوب شد.
رییس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: به جز مزایده اخیر در ماه‌های آتی، مزایده‌های دیگر از فهرست واگذاری خواهیم داشت.

تصیمیم گیری در مورد واگذاری سهام مدیریتی استقلال و پرسپولیس
قربان زاده گفت: موضوع واگذاری سهام بلوکی استقلال و پرسپولیس جزو واگذاری‌های مهم است که در جلسه آینده هیات واگذاری پیشنهاد ما برای واگذاری بلوک مدیریتی این دو باشگاه مطرح می‌شود و در صورت تصویب هیات واگذاری در دی‌ماه شاهد مزایده بلوک مدیریتی این دو باشگاه خواهیم بود؛ به نحوی که سهام دولت به اقلیت برسد.

به گفته وی از ۱۵ آذرماه پنجره بارگذاری مدارک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باز شده که تا پایان سال مهلت بارگذاری مدارک وجود دارد.
رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه دولت در واگذاری استقلال و پرسپولیس به دنبال تامین مالی نیست، اعلام کرد: در تلاش هستیم تا مشوق‌هایی ایجاد شود تا شاهد مشارکت بیشتر متقاضیان و خریداران بلوک‌های استقلال و پرسپولیس باشیم.

حذف قیمت‌گذاری دستوری و واگذاری سهام خودروسازان
معاون وزیر اقتصاد به واگذاری سهام خودروسازان اشاره کرد و گفت: در این زمینه سه جلسه پیوسته با حضور وزیر اقتصاد، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان بخش خصوصی صنعت خودرو برگزار و مسایل مربوطه بررسی شد.
وی ادامه داد: اجماع نظر این بود که قبل از هر چیزی پیش‌بینی پذیری تنظیم‌گری صنعت خودرو برای خریداران این بازار روشن و شفاف شود تا بر اساس آن منافع بخش خصوصی در افق پنج ساله آینده تضمین شود.

قربان زاده به حذف قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد و اعلام کرد: این مساله هم به اجماع نظر صاحب‌نظران رسید و این توافق هم انجام شد که خودروهای پرتیراژ به فهرست عرضه خودروها به بورس کالا اضافه شود و تا پایان سال شاهد حذف قیمت‌گذاری دستوری در محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم.

رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که این حذف مقدمه‌ای برای بهره‌مندی این دو شرکت خودروسازی از مدیریت بخش خصوصی است.

وی گفت: آستانه تحمل دولت برای مدیریت بخش خصوصی در این ۲ شرکت باید وجود داشته باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است دولت حتی با یک‌هزارم درصد سهم هم مدیریت داشته باشد.

قربان زاده وجود شرایط در شرکت‌های مس و فولاد را مانند وضعیت حاکم دولت در سایپا و ایران خودرو دانست و گفت: با توجه به چنین مساله‌ای طبق تصویب شورای‌عالی سیاست اصل ۴۴ یک ماه به وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط و شرکت‌های مادرتخصصی فرصت داده شد تا اقدامات لازم در راستای جایگزینی وثایق انجام دهند.
رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: پس از گذشت یک ماه، وزارت اقتصاد از چنین اختیاری برخوردار است تا از سایر سهام دولت در لیست واگذاری استفاده کند.

واریز مرحله نخست سود سهام عدالت تا پایان آذرماه
وی در ادامه به مرحله نخست واریز سود سهام عدالت طی چند روز آینده اشاره کرد و افزود: طبق صحبت‌های انجام شده سود سهام عدالت با افزایش ۲ برابری نسبت به سال گذشته همراه خواهد شد.

قربان زاده خاطرنشان کرد: قرار بر این است تا سود سهام عدالت طی ۲ مرحله به حساب مشمولان واریز شود که مرحله نخست این واریزی تا پایان آذر یا اوایل دی‌ماه و مرحله دوم تا پایان سال انجام خواهد شد.

مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌زودی برگزار می‌شود
رییس سازمان خصوصی‌سازی به برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس مدل جدیدی که در ماه آتی به تصویب شورای‌عالی بورس خواهد رسید، مجامع این شرکت‌ها به‌زودی برگزار می‌شود.
وی همچنین درمورد جاماندگان سهام عدالت توضیح داد: بر اساس برآوردهای انجام شده تعداد جاماندگان سهام عدالت ۳.۵ میلیون نفر اعلام شد.

قربان زاده در پایان گفت: به‌ازای هر نفر رقمی معادل ۱۰ میلیون تومان سهام در نظر گرفته شده، اما تاکنون پرتفوی سهام به مرحله نهایی نرسیده است.

در ادامه این نشست خبری "محمود قامت"، معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در خصوص جزئیات واگذاری بخشی از شرکت هلدینگ خلیج فارس، اظهار کرد: واگذاری ۱۲ درصد از سهام بلوکی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به صورت مزایده و بلوکی انجام شد. این رقابت مابین دو خریدار (شرکت اهداف، وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایشگاه نفت تهران) شکل گرفت که اهلیت این دو متقاضی در کارگروه پایش اهلیت در سازمان خصوصی‌سازی تأیید شده بود.

وی افزود: طی فرآیند این واگذاری، ۲۷۰ مرتبه پیشنهاد قیمت طی ۳ روز معاملاتی انجام شد که در نهایت منجر به رشد قیمتی ۳۲.۵ درصدی از قیمت پایه شد.

قامت در ادامه بیان کرد: تامین مالی غیرتورمی از تاکیدات دولت بوده و امروز ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل این موضوع به خزانه کشور واریز شد.

وی افزود: عرضه بلوکی در عوض عرضه تدریجی سهام در نظر گرفته شده است که این موضوع نه‌تنها به بازار سرمایه آسیبی نرساند بلکه خریدار آن توانسته تاثیر مثبتی بر بازار ایجاد کند.
https://akhbarbank.com/vdchwxn6.23n6vdftt2.html
تازه ترین اخبار