۰
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۴

تحلیلی کوتاه از حال و آینده بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد حدود ۳۰ درصدی فروش ماهانه شرکت ها در سه ماه اول سال، تحلیلی کوتاه از حال و آینده بورس ارایه کرد.
ولید هلالات درباره آینده بورس و با بیان اینکه چند متغیر مهم وضعیت فعلی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده اند به ایسنا گفت: نخستین متغیر ، ابهام مربوط به بازار جهانی و اینکه آیا دچار رکود خواهد شد و یا قیمت ها بیشتر تعدیل می شوند است. موضوع دیگر قیمت دلار بوده که در بازار داخلی افزایش یافته است. شاخص قیمت مسکن و تورم نیز رو به بالا بوده اما دلار نیمایی مدت زیادی در محدوده ۲۵ هزار تومانی ثابت مانده و با دلار بازار آزاد فاصله دارد.

وی ادامه داد: کم و کیف مربوط به عرضه بلوکی سهام ایران خودرو و سایپا نیز عامل مهمی است که بر روی اذهان بازار اثر روانی دارد و هنوز اثری از تحقق آن نیست و هر دفعه وعده جدیدی داده می شود.

این کارشناس با اشاره به اثر احیای برجام و شروع مذاکرات در قطر، افزود: به نتیجه رسیدن مذاکرات، آثار بلند و کوتاه مدتی بر بازار سهام خواهد گذاشت و فاصله بازدهی بورس و بازارهای رقیب را کمتر خواهد کرد. در این میان اکثر گزارش های فروش ماهانه شرکت ها نیز رضایت بخش و در بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد بیشتر شده است. درآمد شرکت های صادرات محور هم و صنعت غذایی هم با جهش ۱۰۰ و ۷۰ درصدی همراه شده است.

هلالات توضیح داد: با این همه اثر فضای روانی و عوامل موثر باعث شده سهامداران در تصمیم گیری تعلل کنند. از سوی دیگر دولت حمایت خاصی حتی به صورت لفظی نکرده و بازار در رکود به سر می برد. با این همه با اتفاقاتی مانند حصول توافق برجام یا عرضه بلوک خودروسازان می تواند زمینه برگشت بازار را فراهم کند. به طور کلی هم انتظار برای ریزش شاخص نیست و حتی در صورت وجود همین ثبات، بازار به مرور زمان رشد خواهد کرد.
https://akhbarbank.com/vdcexw8v.jh8ppi9bbj.html
تازه ترین اخبار