۰
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد:

لزوم کنترل قیمتها توسط دولت با وجود تک نرخی شدن ارز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر دولت می‌خواهد ارز تک‌نرخی شود، باید قیمت‌ها را هم کنترل کند.
لزوم کنترل قیمتها توسط دولت با وجود تک نرخی شدن ارز

به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با فارس در مورد تک نرخی شدن ارز گفت: در حال حاضر ارز تک نرخی شده و دیگر ارز مرجع و غیرمرجع وجود ندارد.

وی افزود: تک نرخی بودن ارز رانت‌ها را از بین می‌برد، اما دولت باید در این شرایط قیمت‌ کالاها را کنترل کند که فشاری از بابت افزایش قیمت‌ها به اقشار آسیب‌پذیر وارد نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد کسری بودجه دولت گفت: هنوز گزارشی از دولت برای کسری بودجه در سال جاری ارائه نشده است، در حالی که دولت مرتب از وضعیت بودجه به مجلس گزارش می‌دهد.

نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه، مانه و سملقان در مجلس افزود: تاکنون نسبت به ۸ دوازدهم بودجه در بخش بودجه‌های جاری به صورت کامل و صد درصد اختصاص یافته و در مورد بودجه‌های عمرانی تنها ۳۰ درصد پرداخت شده، گرچه ۳۰ درصد دوم از بودجه‌های عمرانی اختصاص پیدا کرده، اما هنوز پرداخت نشده است.

وی تأکید کرد: در بخش بودجه‌های جاری، نه تنها کل بودجه، بلکه ۱۰۸ درصد یعنی بیش از تکلیف قانون پرداخت شده است.

ثروتی در مورد دیر ابلاغ شدن بودجه‌های عمرانی و مناطق سردسیر و مشکل در اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: دولت باید توجه کند که بودجه مناطق سردسیر را قبل از رسیدن سرما و زودتر و بلکه بیشتر از سایر مناطق ارائه کند که در حال حاضر مسئولان معاونت برنامه‌ریزی گفته‌اند، اگر برای سایر مناطق ۳۰ درصد از بودجه عمرانی پرداخت شده، برای مناطق سردسیر تا ۴۰ درصد پرداخت شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد لایحه بودجه ۹۲ گفت: به دولت ابلاغ شده که لایحه بودجه را به موقع تا ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه کند، اما متأسفانه رئیس‌جمهور ابلاغ بخشنامه بودجه را برای تهیه بودجه به وزارتخانه‌ها به جای اینکه در مرداد‌ماه ارائه کند، در مهر‌ماه با تاخیر به وزارتخانه‌ها ابلاغ کرد، در نتیجه تا پیشنهاد دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ارائه شود، از برنامه زمانی عقب خواهد ماند.

وی گفت: در حال حاضر باید لایحه بودجه در دولت نهایی می‌شد، اما هنوز آماده نشده و امسال نیز احتمالاً دولت لایحه بودجه سال آینده را دیر ارائه خواهد کرد و الان هم هر چه به دولت تذکر داده شود، باز کار خودش را می‌کند.

ثروتی اظهار امیدواری کرد: دولت‌های بعدی لایحه بودجه کشور را به موقع یعنی همان ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و لایحه بودجه گفت: باید دولت درآمد و هزینه فاز دوم را در لایحه پیش‌بینی کند البته فاز دوم هدفمندی در حال اجرا است و فقط افزایش قیمت آن برای یک سال متوقف شده است، اما در لایحه بودجه ۹۲ باید درآمدها و هزینه‌های هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شود.

ثروتی در مورد نرخ ارز گفت: آنچه دولت در قانون بودجه سال جاری آورده بود، قرار بود که از اول سال مرکز مبادلات ارز اجرا شود، اما اتاق مبادلات ارزی از مهرماه راه‌اندازی شد و در حال حاضر قیمت ارز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که در واقع تک نرخی شده ‌است.

وی گفت: در حال حاضر نرخ ارز تک نرخی شده است و این مسئله مزایایی دارد که رانت‌ها را از بین می‌برد، اما وظیفه دولت را سنگین‌تر می‌کند که باید بر قیمت‌های بازار کنترل داشته باشد که گرانی‌های بی‌ضابطه به واسطه افزایش نرخ ارز ایجاد نشود.

ثروتی در مورد اینکه دولت در لایحه بودجه چه نرخی را برای ارز پیش‌بینی کند، گفت: نرخ ارز توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود که به چند عامل بستگی دارد، اولا به میزان ارز موجود در کشور و ثانیا به نرخ تورم داخلی و تورم جهانی بستگی دارد که باید یک نرخ منطقی و تک نرخی باشد.
https://akhbarbank.com/vdcc.pqma2bq0pla82.html
تازه ترین اخبار