۰
۱۱
مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز مدت‌هاست که به گرهی کور در اقتصاد تبدیل شده‌اند. از ثامن‌الحجج گرفته تا میزان و فرشتگان، بدهی مالباختگان زیادی را به دوش می‌کشند. سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین نیز در چند وقت اخیر با تجمعات مختلفی مواجه شده و اجتماع‌کنندگان خواهان رسیدگی به اموال‌شان بودند. روز گذشته، نمایندگان خانه ملت و دولتمردان، در صحبت‌هایی جداگانه خبر از ساماندهی و برخورد جدی برای این مؤسسات دادند.

جهانگیری: بانک مرکزی جدی‌تر برخورد کند

روز گذشته اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به فعالیت برخی از مؤسسات اعتباری غیرمجاز در سطح کشور، گفت: فعالیت این گونه مؤسسات در نظام پولی کشور، اخلال ایجاد کرده و برای مردم و سپرده‌گذاران مشکل ایجاد می‌کند؛ بنابراین لازم است به صورت جدی با آنها برخورد شود.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید با جدیت هرچه بیشتر با این‌گونه مؤسسات برخورد کند، بر لزوم ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز و تعیین تکلیف هرچه سریعتر سپرده‌گذاران تأکید کرد.

وی اظهار داشت: فساد در کشور هر روز به اشکال مختلف بروز پیدا می‌کند و گاهی در قالب تعاونی‌های اعتباری، گاهی در قالب مسائل بانکی و گاه تحت عنوان زمین خواری و دست‌اندازی به منابع ملی نمایان می‌شود و هر بار چهره فساد عوض می‌شود و وظیفه ما این است که مبارزه ریشه‌ای و شناسایی و برخورد با کانون‌ها و گلوگاه‌های فساد و پیشگیری از بروز تخلفات را در اولویت قرار داده و با جدیت برای انسداد گلوگاه‌های فساد تلاش کنیم.

همچنین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت ممانعت و برخورد جدی با مؤسسات اعتباری غیرمجاز گفت: باید ساز و کاری در کشور مهیا شود تا مردم بتوانند نقدینگی‌های خرد خود را در قالب تولید به جریان اندازند تا گرفتار مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری متخلف و غیرمجاز نشوند.

هشدار نمایندگان مجلس در نامه‌ای به روحانی

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری از جمله کاسپین و آرمان و تصمیم‌گیری در این زمینه در جلسه سران قوا یا شورای امنیت ملی شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «جناب آقای دکتر روحانی، مردم با هزاران امید و آرزو به جنابعالی که شعارتان تدبیر و امید بود رأی دادند، الان هم بخش قابل توجهی از جامعه که سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری مخصوصاً کاسپین، آرمان و... هستند، با هزاران امید از جنابعالی انتظار تدبیر دارند.» محمد عزیزی، نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در انتهای این نامه نوشته است: «جناب آقای دکتر روحانی، جنابعالی رئیس شورای امنیت ملی کشور هستید، بنده و نمایندگان امضا کننده به عنوان خادمین مردم تأکید می‌کنیم اگر سریعاً به موضوع رسیدگی نشود این مسأله به یک بحران ملی تبدیل خواهد شد.»

نامه‌نگاری دادگستری با بانک مرکزی

ساماندهی سپرده‌های سپرده‌گذاران در مؤسسه کاسپین در شرایطی آغاز شده است که هنوز هم مشکلات زیادی بر سر وصول اصل و سود سپرده از جانب مردم وجود دارد. هر روز تعداد زیادی از سپرده‌گذارانی که البته بدون توجه به هشدارهای بانک مرکزی در مؤسسه اعتباری غیرمجاز فرشتگان سپرده‌گذاری کرده بودند، جلوی مؤسسه کاسپین تجمع می‌کنند و خواستار دریافت اصل و سود پول‌های خود هستند. بعد از آنکه برخی شعب کاسپین، پرداخت کامل اصل سپرده‌های مردم را منتفی اعلام کردند؛ دادسرای رسیدگی به جرایم پولی در نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار جلوگیری و ارائه گزارش مبسوطی در این رابطه شد.

در متن این نامه که بیستم خردادماه به بانک مرکزی ارسال شده، آمده است: «در خصوص اطلاعیه آن مرجع محترم در خصوص ساماندهی سپرده‌گذاران شرکت تعاونی اعتباری منحله فرشتگان با عنایت به لوایح متعددی که از سوی سپرده‌گذاران به شعبه ارائه شده اعلام شده شعب تعیین شده از سوی آن مرجع در پرداخت‌ها، مبادرت به حذف قسمتی از اصل سپرده می‌نمایند که حذف اصل سپرده‌های مردم مبهم و خارج از برنامه‌های آن مرجع است؛ لذا اقتضا دارد سریعاً موضوع بررسی و نتیجه به این شعبه اعلام و چنانچه وجوهی از اصل سپرده به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، مبلغ باقیمانده در دفترچه منعکس گردد تا فرآیند ساماندهی به صورت شفاف اجرایی شود.»
https://akhbarbank.com/vdci5uaw.t1apy2bcct.html
مشاهده نظر مخاطبان
بهنام
Italy
تشکر از مسئولین که به فکر رفع مشکلات مردم و مخصوصا سپرده گذاران کاسپین هستن . فقط خواهش می کنم خیلی از ما سپرده گذاران کاسپین مشکلات شدید مالی که باعث شده خیلی از زندگی ها در حال فرو پاشیدن هست خواهش می کنم هر چه سریعتر به حل این مشکل و یک راه عملی مناسب برسن . به خدا به همین شبهای قدر عزیز خیلی از عزیزان تو شدید ترین فشار های روحی و جسمی قرار گرفتن به کمکشون بیان . به خدا خواسته بزرگی هم ندارن فقط حقشون میخوان که در بی قانونی بانک مرکزی زیر پا قرار گرفته . این مشکل برای تمام عزیزان چه کاسپینی که هم فرشتگان , الزهرا , بدرتوس و ...
حرف حساب!!!
فرشتگان بیش از یک سال است که دیگر وجود ندارد و اکثر سپرده گذاردن بعد از مجوز بانک مرکزی پول گذاشته اند
محمد
ادعای سپرده گذاران بسیار ساده است . این سپرده گذاران در یک شعبه مورد تایید بانک مرکزی و موسسه کاسپین و دارای تابلو و دفترچه وقرارداد های کاسپین و با موسسه دارای مجوز کاسپین قرارداد بسته اند و سپرده خود را به امانت به این موسسه مورد تاییدبانک مرکزی به دلیل اطمینان از ایمن بودن سرمایه خود سپرده اند. اگر این شعب مربوط به یک تعاونی ورشکسته بوده است به قدری این مطلب روشن است و به قدری مغلطه ها بچگانه می باشد که قطعا اگر این اتفاق در هر کشور اروپایی می افتاد دادگاه بانک مرکزی ان کشور را به سرعت محکوم به پرداخت تمامی خسارات مادی ومعنوی مردم می کرد و تمامی مسئولین مقصر این فاجعه مالی از سمت های خود عزل می شدند.
کاسپینی فریب خورده
Germany
کِی ؟ کِی ؟ پس دقیقا کِی حل میشود ؟ این مشکلی که بانک مرکزی با همدستی کاسپین به وجود آورده ؟؟؟
سپرده گزار
Romania
بخدا زندگی من از هم پاشید مستاجری و صاحب خانه و ترک همسرم از خانه از بی پولی وفقر و حالاهم کسر سپرده اخه این مسئولین چرا بفکر سپروه گزاران نیستند چرا در شعبات اضافی را نمب بنددتا در هزینه ها صرفه جویی بشه و مردم به سپرده هاشون برسن بخاطر اینکه امار بیکاری بالانره این ضرر را سپرده گزاران می زنند با الان هفت ماهه حدود 20 میلیارد یه سپرده گزاران بابت حقوق دادن واجاره املاک ضرر زده ایدتو روخدا به حق این ماه عزیز به داد مظلومان برسید
کاسپینی فریب خورده
Germany
اخباربانک . لطفا یک خبر هم از مردمِ درمانده ای که شب احیا را در مقابل کاسپین در اردبیل و چند شهر دیگر سپری کردند تهیه کنید
حمید
Iran, Islamic Republic of
باسلام طرف صحبت من به اشخاصیه که لایک قرمز میزنن چیه خیلی خوشحالید امیدوارم چوب خدا را بخوریدواقعابراتون متاسفم ونمیدانم چه لقبی برازده تونه
حسين فردرو
كجاى دنيا وام ازدواج يا تسهيلات بانكى را دوباره پس اندازميكننندتابامابهتفاوت آن كمك خرج زندگى شود
چرامنزل خودراميفروشندتاپولش را در بانك گزارند اگر قراراست پس انداز در بانك جايگزين اضافه كارى شود وبانك هم پولهاى مردم را بعنوان سود به خودشان بدهد اين همان سيستم شركتهاى هرمى ميشود و ديگر خدا هم نميتواندبه دادمان برسد
کسی که مورد ظلم دولت و و قوه قضاییه یک مملکت اسلامی قرار گرفته
اخه با چه رویی نوشتید مردمی که در موسسه غیر مجاز فرشتگان پول گذاشتند اگر این طور بود که مثل موارد قبلی ثامن، میزان، علویه و... مردم حرفی برای گفتن نداشتند و این تجمعات شکل نمی گرفت. ما در موسسه مجاز کاسپین سپرده گذاری کردیم و تمام دفترچه ها و قرارداد ها با مهر موسسه کاسپین هست. لطفا اینو بفهمید هم شما و هم بانک مرکزی
معصومه
United Kingdom
ما این دفترچه های جدید دزدی شده در آن را قبول ندار یم همان دفترچه های قبلیر اقبول داریم.
تازه ترین اخبار