۰
شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۰
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد:

مهار نقدینگی با فروش طلا

رشد 323 هزار میلیارد ریالی نقدینگی در سال 90
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ رشد نقدینگی در ماه‌های پایانی سال گفت: نقدینگی در 30 دی ماه 90 معادل 3260 هزار میلیارد ریال شده که نسبت به یک سال قبل 323 هزار میلیارد ریال رشد داشته است.
مهار نقدینگی با فروش طلا
به گزارش اخبار بانك به نقل از فارس، محمود بهمنی با اشاره به وجود نقدینگی در اقتصاد اظهار داشت: نقدینگی بالای جامعه، در ترکیب با نرخ سود پایین، مثل قند خون بالا بود که یک روز به چشم، یک روز به کبد و هر روز به نقطه‌ای از بدن آسیب می‌رساند ولی آزاد سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی این وضعیت را ساماندهی کرد.

وی در همین ارتباط به آزادسازی نرخ سود سپرده‌ها اشاره کرد و افزود: هم اکنون که نرخ سود سپرده‌ها آزاد شده، در همین سه هفته اخیر، آمارها نشان می‌دهد که نقدینگی به سمت بانک‌ها رفته و الان بانک‌ها وضعیت مناسبی به لحاظ مالی پیدا کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ضمن اینکه در همین دو الی سه هفته، می‌بینیم که آزاد شدن نرخ سود، باعث رونق شدید فروش اوراق مشارکت برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده است. 

افزایش نرخ ارز شمشیر دو لبه برای اقتصاد است

بهمنی در ادامه این گفت‌وگو در مورد نوسانات نرخ ارز، بیان کرد: افزایش نرخ ارز باعث افزایش رونق صادرات می‌شود و بنده کاملاً این مساله را قبول دارم؛ اما باید توجه کنیم که الان ۸۰ درصد واردات ما، به کالاهای
الان نرخ رشد نقدینگی ما، ۱۱ درصد است که یکی از دلایل کاهش نرخ رشد نقدینگی، جمع‌آوری بخشی از نقدینگی از طریق فروش طلا به مردم بوده است
سرمایه‌ای و مواد اولیه تولیدات داخلی هست.

وی تصریح کرد: بنابراین افزایش نرخ ارز، باعث افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش تورم می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: با این حساب می‌توان گفت که افزایش نرخ ارز، یک شمشیر دولبه است که از یک طرف می‌تواند رقابت‌پذیری بین‌المللی صنایع داخلی را افزایش دهد و از طرف دیگر می‌تواند تورم را افزایش دهد.

بهمنی ادامه داد: در مجموع، در کوتاه‌مدت می‌توان بحث کنترل تورم را در سیاست‌گذاری برای نرخ ارز اولویت داد، اما در بلندمدت باید به سمت افزایش رقابت‌پذیری صنایع کشور برویم.

وی با تأکید براینکه هم اکنون کشور ما به لحاظ ذخایر ارزی در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: در واقع الان اگر واردات رسمی سالیانه را (صرف نظر از واردات قاچاق) حدود ۷۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، صادرات نفت سالیانه ما ۹۰ میلیارد دلار است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: البته علاوه بر مورد مذکور، درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی را هم داریم؛ یعنی در کل وضعیت ذخیره ارزی کشور مناسب است و به همین دلیل ما الان به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که هر واردکننده‌ای که مجوز رسمی واردات داشته باشد، "ارز" بفروشند.

بهمنی در ادامه با تأکید براینکه هم اکنون به خاطر تحریم‌ها در شرایط خاصی قرار داریم، بیان کرد: تصور می‌کنیم که خوب نیست در این شرایط، هر نوع کالایی را وارد کنیم؛ بانک مرکزی در حال حاضر تحریم هست و لذا
نقدینگی در ۳۰ دی ماه ۹۰ معادل ۳۲۶۰ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به یک سال قبل معادل ۳۲۳ هزار میلیارد ریال رشد داشته است
برای نقل و انتقال دارایی‌های ارزی در کشورهای مختلف، دارای مشکلاتی هستیم که این مساله باعث تاخیر در ارائه ارز به واردکنندگان شده است و در حال حاضر پیگیر حل این مشکل هستیم. 

استقبال شدید مردم از طرح پیش‌فروش سکه

بهمنی ادامه داد: کارآمدی افزایش نرخ سود بانکی بر کاهش هجوم سرمایه‌گذاران به بازار طلا، کاملا محسوس است. برای مثال روزی بود که ما ظرف یک روز، یک میلیون و ۶۲۵ هزار سکه پیش‌فروش کردیم اما الان هر روز حدود ۳۰ هزار سکه پیش‌فروش می‌شود و بیش از این میزان فیش پیش فروش باطل می شود که نشانه استقبال شدید مردم از سپرده‌گذاری در بانک‌ها است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نقدینگی در ۳۰ دی ماه ۹۰ معادل ۳۲۶۰ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به یک سال قبل معادل ۳۲۳ هزار میلیارد ریال رشد داشته است. 


اذعان بهمنی برای جمع‌آوری نقدینگی از طریق فروش طلا

وی افزود: الان نرخ رشد نقدینگی ما، ۱۱ درصد است که یکی از دلایل کاهش نرخ رشد نقدینگی، جمع‌آوری بخشی از نقدینگی از طریق فروش طلا به مردم بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رشد اقتصادی سال گذشته ۵/۵ درصد است، گفت: برای اطلاع عموم باید گفت جزئیات آن نیز موجود است.

بهمنی تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی۲/۱۰ درصد، ۵/۷ درصد صنعت و معدن، ۹/۱ درصد نفت و ۸/۳ خدمات است.

وی تأکید کرد: رشد نفت بدلیل آن است که بخشی از آن وابسته به متغیرهای بیرونی است و دست ما نیست.
https://akhbarbank.com/vdcb.zb8urhb88iupr.html
تازه ترین اخبار