۰
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۴

توقف رشد جهانی ارزش یورو با دو خبر منفی

دیروز ارزش یورو در برابر دلار نوسانی محسوس داشته است. انتشار سه خبر مثبت و منفی از منطقه یورو سبب شده ارزش پول واحد اروپایی تغییراتی داشته باشد.
توقف رشد جهانی ارزش یورو با دو خبر منفی
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك به نقل از جهان‌سهم، خبر مثبت اول مربوط به گزارش جدید سازمان توسعه و همکاری اقتصادی از وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری میلادی است. این نهاد در گزارش خود اعلام کرده شاخص اصلی اقتصادی نشان می‌دهد اقتصاد جهان در حال رسیدن به ثبات است زیرا در ایالات متحده، بریتانیا، چین و هند رشد افتصادی در حال افزایش است. 

شاخص ترکیبی اصلی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی برای آمریکا در ماه نوامبر به ۱۰۱ افزایش یافته است. در ماه اکتبر این رقم ۱۰۰.۷ بود. برای بریتانیا و چین رقم شاخص به ترتیب از ۱۰۰.۵ به ۱۰۰.۷ و از ۹۹.۵ به ۹۹.۷ افزایش یافته است. در منطقه یورو نیز رقم شاخص از ۹۹.۴ به ۹۹.۵ افزایش یافته است. در ایالات متحده و بریتانیا شاخص ترکیبی اصلی از رشد فعالیت‌های اقتصادی خبر می‌دهد. در منطقه یورو شاخص یاد شده نشان می‌دهد حرکت به سمت ثبات است. در چین و هند نیز رشد افزایش یافته است. 

خبر مثبت بعدی پیش‌بینی بهتر شدن اوضاع منطقه یورو از سوی کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول است. وی در سخنان خود گفته است اگر چه منطقه یورو بویژه اقتصادهای دچار بدهی این منطقه امسال با مشکلات بزرگ مواجه خواهند بود اما مسیر کلی حرکت اقتصاد این منطقه یورو رو به بهبود است. 

اما خبر منفی از منطقه یورو از سوی یورواستات، نهاد آمارگر اتحادیه اروپا منتشر شد. این نهاد در گزارش دیروز خود آورده است، در ماه نوامبر تولید صنعتی در منطقه یورو بیشترین کاهش را طی سه سال اخیر داشته است و این امر نشان می‌دهد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲ نیز مانند دو فصل قبل از آن تولید ناخالص داخلی منطقه یورو کاهش یافته است. 

تولید صنعتی در ماه نوامبر نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۱ حدود ۳.۷ درصد یعنی بالاتر از انتظار اقتصاددان‌ها کاهش یافته است. این میزان بالاترین حد از نوامبر سال ۲۰۰۹ است. در آن ماه تولید صنعتی این منطقه ۷ درصد کاهش یافته بود. در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر تولید صنعتی ۰.۳ درصد کاهش یافته است. 

بدین ترتیب اکنون اقتصاددان‌ها با اطمینان می‌گویند رکود در اقتصاد منطقه یورو ادامه یافته است. ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه پس از نشست شورای سیاستگذاری این نهاد نسبت به بهبود شرایط اقتصاد و مالی منطقه یورو در نیمه دوم سال جاری میلادی ابراز امیدواری کرده بود.
https://akhbarbank.com/vdcb.fb9urhbsfiupr.html
تازه ترین اخبار