۰
رئیس امور پایش تعهدات دولت در سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های مربوط به تبصره ۵ قانون بودجه تسویه شد.
به گزارش اخبار بانک، مژگان خانلو با اشاره به ظرفیت بند «و» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ برای تهاتر و تسویه بدهی دولت، بانک، بخش غیردولتی و بانک مرکزی به فارس گفت: از شهریور سال جاری تاکنون مشکل اجرایی تبصره ۵ بودجه رفع شده و فرایند اجرایی در حال انجام است. تا پیش از این به دلیل برخی موانع اداری، امکان تهاتر بدهی‌ها فراهم نشده بود. 
 
وی افزود: طبق آئین‌نامه بانک مرکزی باید بدهی بانک ها احصاء و به سازمان اعلام شود تا جزئیات بدهی هر بانک به صورت دقیق بررسی شود. همچنین بدهی اشخاص به بانک‌ها نیز مشخص و در قبال آن بدهی دولت تسویه شود. سقف بدهی‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی اشکالاتی داشت و اصلاح شد اما باز هم تا سقف یکصد هزار میلیارد تومان نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: در مجموع ۷۷ هزار میلیارد تومان بدهی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، تاکنون کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها تهاتر شده و به دلیل انجام تدریجی کار، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد. حتی ارقام زیر ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر از آن نیز وجود دارد. بالغ بر ۴ تا ۵ هزار فقره بدهی تسویه شده است. اینکه بتوانیم تا پایان سال به طور کامل از ظرفیت تسویه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان استفاده کنیم بستگی به روند کار دارد.

خانلو افزود:‌ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های اعلام شده توسط بانک مرکزی مربوط به بانک مسکن است. بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی عمدتا به خاطر خط اعتباری مسکن مهر بود، نرخ سود آن ۳.۵ درصد است و انگیزه‌ای برای تسویه آن ندارد، ضمن آنکه تا سال ۱۴۰۱ تمدید شده است.
وی افزود: در مجموع منهای بدهی بانک مسکن بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند، از این میزان ۸ هزار میلیاردتومان بانک صادرات، ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بانک آینده، ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بانک ملت، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بانک تجارت و یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بانک ملی و ۹۰۰ میلیارد تومان سهم بانک توسعه صادرات است. دیگر بانک‎ها بدهی کمتری دارند. 

این مقام مسئول ادامه داد: صادرکننده برگه تسویه اسناد وزارت اقتصاد و اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی اسناد و مدارک را پس از تکمیل به این وزارتخانه داده و سپس برگه تسویه اسناد خزانه صادر می‌شود.

خانلو افزود: تسویه اسناد در خزانه‌داری به صورت دستی انجام می‌شود، این موضوع زمان‌بر است. وقتی برگه تسویه از سوی خزانه‌داری صادر شد، به سازمان برنامه ارسال شده تا تخصیص و ابلاغ کنیم و این فرایندها به صورت غیرسیستمی یا غیرالکترونیکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ میزان بدهی‌ها شناسایی شده اما احراز و تکمیل اسناد زمان‌بر است. فرایند قانون می‌گوید اگر دولت به یک پیمانکار بخش غیردولتی بدهکار باشد و از طرفی آن شخص به بانک بدهکار باشد و بانک نیز به بانک مرکزی بدهکار باشد، تسویه به گونه‌ای صورت می‌گیرد، بدهی بانک به شخص تسویه شده و در حساب بدهی دولت و بانک مرکزی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد از ظرفیت این تبصره تا پایان سال حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی‌ را تسویه کرد.
 
https://akhbarbank.com/vdchwkn-.23nkmdftt2.html
تازه ترین اخبار