۰
۵
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴
اختصاصي/

رونمايي از 2 دليل احتمالي عدم كاهش نرخ تسهیلات بانکی در سال 93

هم اکنون برای بسیاری از سپرده گذاران ممکن است این سوال بوجود بیاید که با توجه به کاهش نرخ سود آیا نرخ تسهیلات نیز پایین خواهد آمد؟
رونمايي از 2 دليل احتمالي عدم كاهش نرخ تسهیلات بانکی در سال 93
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري « اخبار بانک »، با توجه به کاهش نرخ سود سپرده ها در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و به طبع آن کاهش بهای تمام شده پول در بانک ها بسیاری از تولیدکنندگان و استفاده کنندگان از تسهیلات بانکی منتظر کاهش نرخ سود تسهیلات نیز هستند.

ممکن است در نگاه اول با توجه به کاهش نرخ سود نرخ تسهیلات نیز کاهش پیدا کند و انتظار به جایی باشد اما باید به این نکته توجه داشت کاهش بهای تمام شده پول در بانک ها ممکن است زمانی در حدود یک سال نیاز داشته باشد.

علی طیب نیا، مرد اول اقتصاد کشورمان نیز در جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس از تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی بعد از کاهش نرخ تورم در سال آینده خبر داد.

این خبر ممکن است برای سپرده گذاران که مجبور شده اند نرخ سود کمتری نسبت به ماه های گذشته دریافت کنند جالب نبوده و نارضایتی به همراه داشته باشد.

اما به راستی به چه دلیل وزیر اقتصاد کاهش نرخ سود تسهیلات را به سال آینده موکول کرده و اصطلاحا یک تنفس ۱۱ ماهه به بانک ها برای کاهش نرخ تسهیلات داده است؟

برای پاسخ به سوال فوق دو فرضیه به وجود می آید، یکی اینکه بانک ها در طی یک سال گذشته به قدری سود سپرده به مشتریان و سپرده گذاران پرداخت کرده اند که حالا حالا ها، اصطلاحا قرمز و زیان ده بوده و وزیر برای نجات بانکی ها این ۱۱ ماه را به صورت فرجه به آنها داده است!

نکته دیگری که مطرح می شود این است که دولت خود موافق کاهش نرخ سود است و احتمالا در جلسه هفته گذشته بین مدیران عامل بانک ها و رئیس کل بانک مرکزی شرط و شروط هایی گذاشته شده که خیلی رسانه ای نشده است!

یکی از احتمالات این جلسه می تواند شرط گذاری بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده باشد و به این شرط راضی به کاهش نرخ سود سپرده ها شده اند که بتوانند طی یک سال آینده نرخ تسهیلات بالا را پرداخت تا بتوانند جبران سود سپره هایی را که پیش از این داده اند جبران کنند.

به هر حال هر توافقی که بین مدیران عامل بانک ها و رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده ها گذاشت شده باشد به نظر می رسد بازهم تولید کنند در این بین رضایت چندانی از تاخیر در نرخ تسهیلات نداشته باشد و بهتر بود مسئولان اقتصادی دولت دهم دغدغه های آنها را نیز گوش داده و هرچه زودتر برای رفع مشکلاتشان نرخ تسهیلات را کاهش دهند
https://akhbarbank.com/vdccoiqi.2bq1m8laa2.html
مشاهده نظر مخاطبان
امید
بانکها از همون پول سپرده ها به اندازه لازم دلار و سکه خریدن . بانک ضرر نمیکنه.
جناب کارشناس
مصطفی
ااگه سود سپردها پایین که بود پایینتر بیاید دیگه بانک به چ دردی میخوره همه پولشونو از بانک میکشن بیرون اونوقت بانکها ضرر بیشتری میبینن ک ، خود من ک سپرده بلند مدت دارم اگه اینطور بشه یک ریالمم تو بانک نمیذارم باشه .
رحمانی
اگر نرخ سود سپرده رو کم کنید پولم رو از بانک میکشم بیرون ما هم که عقل داریم رئیس زرنگ
United States
خوب عزیز دل برادر دولت قصدش همینه که ازسود تضمینی بیایی بیرون و به بازار فلج زده بزنی که 80 درصد پول تو از دست میدی
یک ایرانی متقاضی وام
بانک ها به مردم تسهیلات را به نرخ 24% با 10% سپرده بلوک شده در مدت وام پرداخت می نمایند که سود 28% می شودحال که نرخ سود یه 18% رسید اختلاف ظاهری آن می شود 6% وواقعی آن 10% می شود و حال که تورم زیر 10% اعلام شده است این کار بانک به معنی ربا خواری روشن بانک های دولتی وخصوصی از مردم می باشد.
تازه ترین اخبار