۰
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۰
يادداشت/

پیش زمینه برای کاهش نرخ سود بانک ها مناسب نیست

به نظر می رسد مسئولان بانک مرکزی در بدترین زمان ممکن تصمیم به کاهش نرخ سود بانک ها کرده اند.
پیش زمینه برای کاهش نرخ سود بانک ها مناسب نیست
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك، طی چند روز اخیر تصمیم به کاهش نرخ سود بانک ها از سوی مسئولان دولت تدبیر و امید بیشتر از گذشته بر سر زبان ها جاری است.

نکته ای که می توان متصور شد این است که به نظر می رسد این یک تصمیم احساسی به دلیل کاهش قابل ملاحظه ارزش بورس اوراق بهادار و خروج مابع از این بازار به سمت بانک ها است.

اما این که بدون زمینه چینی به یک باره با یک تصمیم عجولانه دست به کاری زد که به زور سرمایه ها به سمت بازار سرمایه سوق داد نیز چندان منطقی به نظر نمی رسد.

هم اکنون غول نقدینگی در بانک ها رخنه کرده است و بازارهای کاذب نظیر سکه و ارز میل چندان برای رفتن به آن نیست و سپرده گذاران سود تضمین شده را به نوسانات سکه و ارز ترجیح داده اند.

اما اگر به یک باره نرخ سود بانک ها به شکل قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند ممکن است سپرده گذاران دچار سردرگمی بسیار همراه با تصمیمات احساسی برای خروج سرما یه ها از بانک بگیرند که البته طی چند روز گذشته بسیاری از صاحبن نظران و دلسوزان عرصه اقتصاد هشدارهای لازم را به مسئولان امر داده اند.

هم اکنون با توجه به تورم موجود در جامعه سپرده گذار حرفه ای با یک حساب سرانگشتی چندان راضی به سپرده گذاری در بانک نیست که این به دلیل عدم توانایی در استفاده از سرمایه برای امر تولید است.

سپرده گذار با همین نرخ سود ها نیز چندان راضی نیست، حال مسئولان بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها چگونه راضی به انجام چنین کاری شده اند مشخص نیست.

بهتر است در شرایط فعلی بانک ها را ترغیب به جمع آوری منابع با سررسیده های بیش از یک سال ترغیب کرد و سپس اقدام به کاهش نرخ سود سپرده ها کنیم.

با این تصمیم سپرده گذار با توجه به اینکه سپرده خود را در بانک بصورت بلندمدت گذاشته اشت با شنیدن خبر کاهش نرخ سود چندان ناراضی نخواهد شد چون وی تا پایان مدت قرارداد نرخ سود بالا را دریافت می کند.

این روش می توان سپرده گذار را در طی مدت قرارداد آماده کاهش نرخ سود کرد و به یک باره شوکه نخواهد شد.

نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که با توجه به اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش بنزین جو گرانی ها در جامعه افزاش پیدا کرده است و اگر نرخ سود بانک ها در حاضر حال کاهش یابد مشخص نیست سپرده ها به کدام بازار سوق پیدا می کند
https://akhbarbank.com/vdcauwnu.49ney15kk4.html
تازه ترین اخبار