۰
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۹
رییس کل بیمه مرکزی خبر داد:

رشد26 درصدی فروش بازار بیمه در 9 ماهه ابتدایی سال جاری

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که فروش بازار بیمه در 9 ماهه ابتدای سال جاری از 26 درصد رشد برخوردار شده است گفت: ترکیب پرتفوی بازار بیمه کشور مناسب نیست و اگر این روند ادامه یابد سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه توجیه نخواهد داشت.
رشد26 درصدی فروش بازار بیمه در 9 ماهه ابتدایی سال جاری
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، محمد ابراهیم امین در نشستی خبری با بیان این‌که بیمه مرکزی در دوره مدیریت جدید خود از میان وظایف متعددی که به عهده دارد بر بحث نظارت تاکید بیشتری دارد، تصریح کرد: سرعت و دقت در ارزیابی خسارت در بازار بیمه کشور باید توسعه یابد و همچنین بیمه باید تعمیم یابد تا اعتماد مردم نسبت به صنعت بیمه کشور جلب شود چنانچه معیاری بین المللی نادیده گرفته شود و شرکت‌ها در ارائه خدمات به مردم قصور و معیارها را رعایت نکنند مردم به شرکت‌های بیمه اعتماد نخواهند کرد و در نتیجه بیمه توسعه نمی‌یابد. بنابراین تلاش را بر امر نظارت متمرکز کرده‌ایم تا سایر وظایف بیمه مرکزی که تعمیم، توسعه و هدایت بازار بیمه است تحقق یابد.

۶۵ درصد بازار بیمه تعرفه دارد

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه درباره آزادسازی رقابت بین شرکت‌های بیمه گفت: شاخص‌های اقتصاد رقابتی مشخص است و با توجه به این که عرضه کنندگان در بازار متعدد هستند برای متقاضیان آزادی انتخاب وجود دارد و در نتیجه عرضه کنندگان در رقابت با یکدیگر اقدام به ارتقای خدمات و افزایش کیفیت می‌کنند.

امین در ادامه با اشاره به این‌که ۲۹ شرکت در ایران به عرضه خدمات بیمه‌ای می‌پردازند، تصریح کرد: اگر چه کلیه محصولات این شرکت‌ها همگن نیست اما در ارزیابی ریسک‌ها و تعیین نرخ شرایط و اصول یکسانی را به کار می‌گیرند اما شرکت‌هایی که با صرفه اقتصادی بیشتری کار می‌کنند می‌توانند به خریداران بیمه تخفیف دهند.

وی با بیان این‌که رقابت در بیمه به دو عامل قیمت و کیفیت خدمات بستگی دارد، خاطرنشان کرد: شرکتی که مدیریت بهتری دارد می‌تواند هزینه‌ها را کنترل کند و در حوزه کیفیت نیز در صورتی که خدمات مطلوب مشتری باشد شرکت بیمه می‌تواند قیمت را افزایش دهد.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که ۴۱ درصد بازار بیمه کشور مربوط به شخص ثالث و ۲۴ درصد مربوط به درمان است، گفت: در واقع ۶۵ درصد بازار تعرفه دارد و قیمت گذاری می‌شود. بنابراین شرکت‌هایی که خدمات بهتری ارائه می‌کنند می توانند مشتریان بیشتری جذب کنند.

امین افزود: اگر از نظارت بر شرکت‌های بیمه برای افزایش کیفیت خدمات تعبیر به برخورد دستوری می‌شود چنین چیزی درست نیست. چرا که با شرکت‌هایی که در ارائه خدمات کوتاهی کنند برخورد می‌کنیم.

بیمه ایران دستاورد بزرگ اقتصاد کشور است

امین در پاسخ به سوال ایسنا درباره محدود شدن فعالیت بیمه ایران و عدم صدور بیمه نامه از سوی این شرکت اظهار کرد: مطلبی به نقل از من در یکی از خبرگزاری‌ها به دروغ منتشر شد مبنی بر این که صدور بیمه نامه توسط شرکت بیمه ایران باید متوقف شود و این شرکت باید بیمه نامه‌های جدید طراحی کنند.

وی این مطالب مطرح شده را جوسازی دانست و خاطرنشان کرد:‌ شرکت بیمه ایران یکی از دستاوردهای اقتصاد کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۱۴ با دو میلیون تومان که هزینه ساختمان آن بود آغاز کرد و طی حدود هشت سال هزاران میلیارد سرمایه ایجاد کرد.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به این‌که بیمه ایران ۴۶ درصد بازار بیمه کشور را در دست دارد و از دستاوردهای اقتصاد ایران به شمار می‌رود، گفت: هیچ عقل سلیمی متوقف شدن و محدود شدن فعالیت بیمه ایران را نمی‌پذیرد.

امین با تاکید بر این‌که به مطالب مطرح شده در این زمینه اعتقادی ندارم، اضافه کرد: وقتی نظام و دولت تصمیم گرفته است که بیمه ایران دولتی بماند هدف توسعه بازار بیمه کشور توسط این شرکت بوده است. در واقع نظام می‌داند و اشراف دارد که بخش خصوصی می تواند کار بیمه گری را انجام دهد.به همین منظور از بین چهار شرکت بیمه‌ای دولتی سه شرکت به بخش خصوصی واگذار و بیمه ایران دولتی باقی ماند.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به این‌که انتظار ما این است که بیمه ایران به درخواست مسوولان عالی نظام توجه کند، اظهار کرد: نیت این نیست که بیمه ایران با شرکت‌های تازه تاسیس رقابت کند و یا دامپینگ صورت بگیرد بلکه این شرکت که رهبری بازار را به عهده گرفته باید به صورت توسعه‌ای فعالیت کرده و در جاهایی که بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست و توان فنی ورود به آن را ندارد حضور پیدا کند.

وی از بیمه ایران درخواست کرد که به نیازهای اساسی بیمه کشور و ایجاد محصولات جدید کمک کند.

امین در ادامه از طراحی بیمه نامه جدیدی توسط بیمه ایران خبر داد و گفت: این بیمه نامه تحت عنوان بیمه جامع روستاییان طراحی شده که حوادثی مانند آتش سوزی،‌سرقت، سیل، زلزله، طوفان و ... را پوشش می‌دهد و می تواند به ترویج فرهنگ بیمه در مناطق روستایی کشور کمک کند.

رشد ۲۶ درصدی فروش بازار بیمه در ۹ ماهه ابتدای سال جاری

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که فروش صنعت بیمه در ۹ ماهه ابتدای سال جاری از ۲۶ درصد رشد برخوردار شده است، گفت: مجموع فروش بازار بیمه ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که از آن میزان ۶۴۵۰ میلیارد تومان مربوط به پرداخت خسارات مستقیم بوده است.

وی افزود: در ۹ ماهه سال جاری خسارات نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش یافته و خسارات نقدی به ۵۵ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن تورم رسمی سود بازار بیمه متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است.

امین بیشترین میزان فروش بیمه را مربوط به شخص ثالث و معادل ۴۲.۳ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: بیمه بدنه نیز ۶.۷ درصد از پرتفوی بازار بیمه را در بر می‌گیرد.

رییس کل بیمه مرکزی پرتفوی بخش خودرو و درمان را بیش از ۷۰ درصد اعلام و اظهار کرد: ۵.۵ درصد پرتفوی بازار بیمه مربوط به مسوولیت و ۴.۴ درصد مربوط به آتش سوزی است که اگر ترکیب پرتفوی صنعت بیمه با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم نشان از افزایش بیمه خودرو و درمان دارد که ضریب خسارتشان بالا است و تعرفه دارد.


ترکیب پرتفوی بازار بیمه مناسب نیست

وی با اشاره به این‌که بررسی آمار نشان از آن دارد که در سال‌های اخیر شرکت‌های بیمه هر روز بازده کمتری برای سهامداران داشته‌اند، اضافه کرد: با توجه به عوارض صنعت بیمه که ۱۰ برابر سود سرمایه‌گذاری در این صنعت است اگر این شرایط ادامه یابد سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه توجیه نخواهد داشت و توسعه و گسترش بازار بیمه آسیب خواهد دید.

امین با بیان این‌که ترکیب پرتفوی بازار بیمه کشور مناسب نیست، گفت: بیمه زندگی نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تمایل به استفاده از بیمه‌های زندگی افزایش یابد تا بازار بیمه کشور متعادل شود.
https://akhbarbank.com/vdcizvar.t1auv2bcct.html
تازه ترین اخبار