۰
شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۷
هشدار به بیمه‌هایی که بیش از ظرفیت ریسک می‌پذیرند

توضیحات رییس کل بیمه مرکزی درباره مشکلات بیمه توسعه

رییس کل بیمه مرکزی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای شرکت بیمه توسعه با ارائه‌ی توضیحاتی گفت: مشکلات مربوط به این بیمه مربوط به یکسال اخیر نیست.
توضیحات رییس کل بیمه مرکزی درباره مشکلات بیمه توسعه
به گزارش پايگاه خبري «اخبار بانك»، محمد ابراهیم امین در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شرکت بیمه توسعه با بیان این‌که این شرکت در سال ۱۳۸۹ مدیری را منسوب کرد که تسلط حرفه‌ای بر کار بیمه‌گری نداشت، اظهار کرد: این شرکت حدود ۲۰۰۰ نماینده گرفت و برای ایجاد رقابت اجازه داد تا برای بیمه شخص ثالث تا ۳۰ درصد تخفیف و به صورت قسطی در نظر بگیرد.

وی با بیان این‌که این شرکت در یکسال یک میلیون بیمه‌نامه شخص ثالث به ثبت رساند، تصریح کرد: با توجه به این‌که روی این دو هزار نمایندگی کنترل و نظارت سخت بود، مشکلاتی به وجود آمد و بسیاری از این نمایندگی‌ها بعضا حق بیمه را به شرکت ندادند. 

چاره‌ای برای خسارت‌دیدگان بیمه توسعه

رییس کل بیمه مرکزی افزود: خسارت‌های بیمه شخص ثالث معمولا بعد از دو سال مشخص می‌شود، بنابراین این شرکت در حال حاضر دچار مشکلات مالی شده است.

امین با بیان این‌که این مساله را در شورای عالی بیمه مطرح کردیم، گفت: در حال حاضر بیمه هزاران خسارت‌دیده و مقصران حادثه که بیمه آنها را پوشش نداده سعی می‌شود چاره‌ای اندیشیده شود تا با حداقل هزینه در درجه اول خسارت مردم پرداخت شود.

وی با بیان این‌که یکی از دلایل مشکلات شرکت‌های بیمه دستکم گرفتن تخصص و تجربه در کار بیمه‌گری است، ابراز امیدواری کرد: با نظارت بر صلاحیت مدیران شرکت‌های بیمه این مشکلات کاهش یابد.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که شرکت‌های بیمه حق ندارند به دلیل سود بالا منابع خود را در پروژه‌های بلند‌مدت و یا پروژه‌هایی که قابلیت نقد‌شوندگی ندارند، سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: متاسفانه شرکت بیمه توسعه بسیاری از منابع خود را در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما این شرکت در حال حاضر دارایی دارد و می‌تواند پاسخگو باشد، اما توان اداره آنها برای این‌که این پروژه‌ها را تبدیل به نقد کنند و پاسخ مردم را بدهند وجود ندارد، بنابراین این شرکت دچار بحران شده است.

امین با اشاره به این‌که بیمه مرکزی قدرت قضایی ندارد، گفت: بیمه مرکزی می‌تواند مجوز یک شرکت را صادر نکند یا مدیران را برکنار کند. ما در حال حاضر به دنبال راه‌حل این مساله هستیم و قطعا حقوق مردم مهم‌ترین اولویت ما و قوه قضاییه خواهد بود.

وی با بیان این‌که پرونده‌هایی که در حال حاضر نهایی شده و بیشتر مربوط به سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ است، بین ۱۴ تا ۱۵ هزار پرونده خسارت است، گفت: خسارت معوق برآورد شده بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است، اما نگرانی عمده ما درباره‌ی یک میلیون بیمه‌نامه ثالثی است که در سال ۱۳۹۱ در بیمه توسعه صادر شده و هنوز پرونده‌های خسارت آن نهایی نشده است.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که در بیمه شخص ثالث از هر ۱۰۰ بیمه‌نامه ۱۱ بیمه‌نامه به خسارت می‌خورند تصریح کرد: بنابراین در این شرکت به‌طور متوسط ۱۱۰ هزار بیمه‌نامه به خسارت خواهد رفت.

امین با بیان این‌که صدور بیمه‌نامه ثالث و عمر برای این شرکت به تعلیق درآمده‌ است، درباره چگونگی پرداخت حق بیمه‌ها در صورت انحلال یک شرکت بیمه اظهار کرد: یکی از راه‌حل‌هایی که در مورد انحلال شرکت‌های بیمه دیده شده این است که چنانچه بیمه مرکزی فعالیت را در یک شرکت یا یک یا چند رشته آن لغو کند تمام تعهدات آن بیمه یا رشته‌ها به بیمه ایران داده می‌شود.

وی با بیان این‌که این موضوع یکی از راه‌های مورد بررسی شورای عالی بیمه است، تصریح کرد: درباره بیمه توسعه هنوز تصمیم‌گیری نشده و در جلسه گذشته شورا مقرر شد ۱۹ شهریورماه در جلسه‌ای فوق‌العاده بحث بیمه توسعه مورد ارزیابی قرار گیرد.

رعایت اقتضائات بنگاه داری از سوی بیمه ایران

رییس کل بیمه مرکزی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سهم بالای بیمه ایران به عنوان یک بیمه دولتی گفت: زمانی که مشکلی برای یک بیمه به وجود می آید به دلیل سوء عملکرد بخش خصوصی است، بنابراین صنعت بیمه کشور باید یک تکیه‌گاه محکم و وابسته به دولت داشته باشد تا بتواند مشکلات را حل کند.

امین با بیان این‌که بیمه ایران برای ایجاد انحصار فعالیت نمی‌کند، اظهار کرد: این شرکت در جهت کیفی‌سازی بازار و ارائه‌ پوشش به ریسک‌های پیچیده کشور وارد عمل می‌شود. برای مثال برخی بخش‌ها مثل شرکت‌های نفت و گاز جبران خسارت‌شان کار دشواری است، بنابراین بیمه ایران جنبه کیفی‌سازی و حمایت فنی از بازار و حمایت از ارزیابی‌های ریسک دارد.

وی با بیان این‌که بیمه ایران نقطه قوت و اتکاء برای صنعت و بیمه است، اظهار کرد: از این شرکت نیز انتظار می‌رود به عنوان یک بنگاه اقتصادی اقتضائات بنگاه داری را رعایت کند.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین با اشاره به پرداخت هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به مردم در سال ۱۳۹۱ گفت: این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که ۳۴ درصد رشد داشته است و با توجه به این‌که رشد حق بیمه در سال ۱۳۹۲، ۲۳ درصد بوده است نسبت افزایش پرداخت خسارات به افزایش حق بیمه بیشتر بوده است.

امین با بیان شاخصی که برای اندازه‌گیری میزان انحصار در بازار بیمه بررسی می‌شود، گفت: این شاخص در سال ۱۳۹۱، ۲۳۲۴ و در سال ۱۳۹۲، ۲۱۵۶ واحد بوده است که کاهش ۱۷۰ واحدی را نشان می‌دهد و هرچه این شاخص کمتر شود نشان‌دهنده‌ی تمرکز و انحصار کمتر است.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که سهم بخش غیردولتی در سال ۱۳۹۱، ۵۴.۶ درصد و در سال ۱۳۹۲، ۵۶.۵ درصد بوده است، تصریح کرد: بنابراین سهم بخش غیردولتی در بازار بیمه افزایش داشته است. همچنین ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۳۹۱، ۱.۹ بوده و در سال ۱۳۹۲ با توجه به این‌که هنوز بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی را اعلام نکرده هنوز این شاخص احصاء نشده است، اما به محض اعلام بانک مرکزی ما نیز ضریب نفوذ بیمه را در سال ۱۳۹۲ ارزیابی و اعلام می‌کنیم.

امین درباره‌ی زیان‌دهی برخی از شرکت‌های بیمه گفت: این‌که یک بنگاه اقتصادی در خلال فعالیت خود در یک سال زیان شناسایی کند به معنای ورشکستگی یا مشکلات مالی نیست. شرکت‌هایی که مجمع‌شان را برگزار کرده و گزارش حسابررسی رسمی و قانونی خود را به مجمع ارائه داده‌اند می‌توانیم به دقت در موردشان اظهارنظر کنیم، اما درباره‌ی شرکت‌هایی که هنوز گزارش حسابررسی‌شان در نیامده صحبت از میزان زیان و دلیل آن زود است.

وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین وجوه صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه ذخیره‌گیری است، تصریح کرد: بخشی از درآمد بیمه‌ها برای همان سال و بخشی دیگر برای سال‌های آینده است. در مورد تعهدات نیز به همین شکل است. بنابراین اگر ذخائر فنی، خسارت‌های معوق، مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول و ... در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه وارد نشود رقم زیان می‌تواند مورد سوال واقع شود.
رییس کل بیمه مرکزی افزود: در وضعیت حاضر بیمه مرکزی ذخیره‌گیری‌ها را کنترل می‌کند که اگر ذخائر معوق کم باشد، سود بیمه شرکت‌ها زیاد و اگر ذخائر معوق زیاد شود سودشان کم می‌شود. بنابراین ما به شرکت‌هایی که تفاوت معنی‌دار در ذخائرشان وجود دارد که سود را به زیان و زیان را تبدیل به سود می‌کند تا زمان ارائه‌ی صورت مالی مجوز ثبت نمی‌دهیم مگر شرکت‌هایی که در بورس هستند که باید تعهد کتبی بدهند که تا سه ماهه بعد از آن صورت مالی خود را ارائه کنند.

امین همچنین درباره‌ی مشکلات مالی بیمه ایران با بیان این‌که این شرکت با بسیاری از نهادها و سازمان‌ها قرار‌داد دارد، گفت: ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول این شرکت زیاد است و بیمه ایران در وصول حق بیمه ممکن است مهلت داده یا برخی از آنها وصول نشود. بنابراین ما از شرکت‌ها خواسته‌ایم برای یک دوره صورت‌های مالی خود را شفاف و درآمد‌های غیرقابل وصول را شناسایی و وارد کنند، چرا که اگر این کار را نکنند بیمه مرکزی با جلوگیری از ثبت آن شرکت‌ها این کار را خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: برخلاف آنچه که اظهار می‌شود که بیمه مرکزی نظارت ندارد و شرکت‌های بیمه دچار مشکل هستند، این مشکلات نتیجه دو روز و یکسال نیست.

خدشه به آمارهای بیمه مرکزی

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی درباره‌ی مشکوک‌بودن بخشی از آمار ارائه شده توسط بیمه مرکزی تصریح کرد: آماری که بیمه مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی بیمه ارائه می‌دهد به طور دقیق روی پرتال بیمه موجود دارد. حال این‌که همه مختارند بر روی این موضوع شک کنند اما باید اعتماد وجود داشته باشد، چرا که نمی‌توان یک نهاد حاکمیتی اعلام می‌کند با شک مواجه ساخت. من نمی‌دانم این‌که روی آمار بیمه مرکزی خدشه وارد کنیم چه رسمی است و جوابی هم برایش ندارم.

امین همچنین با بیان این‌که حق بیمه‌های که شرکت‌های بازرگانی بیمه‌ای در سال ۱۳۹۱ دریافت کرده‌اند ۱۳۱ هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۱۶۲ هزار میلیارد ریال رسیده که رشد ۲۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که بحث انضباط مالی در دستور کار مدیریت بیمه مرکزی قرار دارد، گفت: برای این‌که نظارت‌ها همه‌جانبه و مبتنی بر اطلاعات کامل از عملکرد شرکت‌های بیمه باشد سامانه سنها - سامانه‌ای است که همه اطلاعات مربوط به صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت به صورت آنلاین روی آن قرار می‌گیرد. - بنابراین بیمه مرکزی این آمار را مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتواند در هر لحظه به لحاظ حق بیمه، پرداخت خسارات، نسبت‌های مالی، جریان نقدینگی و ... کنترل لازم را داشته باشد.

نظارت آنلاین برعملکرد شرکت‌ها تا پایان سال

رییس کل بیمه مرکزی ابراز امیدواری کرد: تا امکان نظارت همه‌جانبه و آنلاین برعملکرد شرکت‌های بیمه تا پایان سال جاری محقق شود.

امین با بیان این‌که شفاف‌سازی در بیمه مهم‌ترین سیاست این بخش است، تصریح کرد: چنانچه در شناسایی هزینه‌ها و درآمد‌ها آیین‌نامه رعایت نشده باشد بیمه مرکزی به آن شرکت‌ها تذکر داده و از آنها خواهد خواست که اطلاعات خود را اصلاح کنند.

وی با بیان این‌که صنعت بیمه و کار بیمه‌گری بسیار پیچیده و نیازمند الگو‌گیری و استفاده از استاندارد‌های جهانی است، تصریح کرد: از ابتدای انتساب من پژوهشکده بیمه کار خود را روی ۱۶ پروژه در راستای پاسخگویی به سوالات روزمره شرکت‌ها آغاز کرده است که تاکنون بیش از شش پروژه به پایان رسیده و نتیجه آن در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است برای مثال مطالعاتی در زمینه‌ی بیمه شخص ثالث و همچنین چگونگی ساماندهی بازار فروش بیمه‌ها انجام شده است.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین از انعقاد قرار‌دادی با یک موسسه معتبر بیمه‌ای خبر داد و گفت: تعداد ۳۰ نفر از کارشناسان صنعت بیمه که عمدتا از بیمه مرکزی بوده‌اند طی دوره‌هایی آموزش زبان و تخصص بیمه‌ای داده شده‌اند که با پایان این دوره ۳۰ کارشناس با آموزش‌های نوین بیمه‌ای در سطح استاندارد جهانی خواهیم داشت و امیدواریم این دوره‌ها ادامه یافته و در سال‌های آینده بتوانیم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارشناس در سطح جهانی داشته باشیم.

امین با بیان این‌که از وظایف بیمه مرکزی سیاست‌گذاری و تدوین آیین‌نامه‌های بیمه و تقدیم آن به شورای عالی بیمه است، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از پنج آیین‌نامه تصویب شد همچنین انتصابات در شرکت‌های بیمه براساس الزامات بیمه‌گری است، یعنی مدیران سطح بالای بیمه باید تجربیات، سابقه و دانش بنگاه‌داری و بیمه‌گری داشته باشند، چرا که دیده شده در شرکت‌هایی که با مشکل مواجه شده‌اند مدیران غیرحرفه‌ای منسوب شده بودند بنابراین بیمه مرکزی تصمیم جدی بر دقت و سخت‌گیری در احراز صلاحیت مدیران عامل، اعضاء هیات مدیره و سایر سطوح بالای شرکت‌های بیمه دارد.

وی با بیان این‌که با رقابت بیش از ۳۰ هزار نماینده در بازار بیمه وارد بازار رقابتی شده‌ایم، اظهار کرد: در سال گذشته با توجه به خصوصی‌سازی سهم دولت در بیمه‌گری درصدی کاهش داشته است.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: دولت جمهوری اسلامی مسوولیت خسارت وارده به شرکتهای دریایی را می‌پذیرد و شرکتهای بیمه ایرانی را پوشش می‌دهد. در حال حاضر یک میلیارد دلار اختیار بیمه مرکزی برای پوشش خسارات احتمالی دارد که برای برداشت خسارت در نظر گرفته شده و حق بیمه‌ها نیز به این صندوق واریز می‌شود.

امین افزود: این که شرکتها دارایی‌ها را چگونه نگهداری می‌کنند و ابهامات موجود در این زمینه باعث شد حسابرس ویژه‌ای را مامور رسیدگی به این دارایی‌ها و بدهی‌ها کنیم.

امین گفت:‌ تمام سیاست‌های مهم اقتصادی وقتی با وظایف بیمه مرکزی ارتباط پیدا کند کارشناسان بیمه راه حل ارائه می‌کنند. وقتی وزیر اقتصاد برای کسب رای اعتماد به مجلس رفت برنامه‌هایش را بر اساس بهبود فضای کسب و کار بیان کرد و از ما هم خواسته شد به اندازه سهم‌مان در این راستا راهکار ارائه کنیم.

امین گفت: ۲۵ شرکت بیمه ژنرال در حال حاضر در حال فعالیت هستند. مجوز بیمه عمر در شورای عالی بیمه داده می‌شود اما این مجوز باید به تایید وزیر اقتصاد هم برسد. در حال حاضر بیمه مرکزی تقاضای زیادی برای تاسیس شرکت بیمه دارد.

رییس کل بیمه مرکزی درباره صندوق تامین خسارت‌های مدنی پوشش بیمه‌ای گفت: این پوشش را یک شرکت بیمه به عنوان پیشنهاد ارائه داده است که بیمه شدگان شخص ثالث می توانند با پرداخت بیشتر پوشش بیشتری داشته باشند البته این پیشنهاد در شورای عالی بیمه بررسی می شود و درصورت توافق اجرا می‌شود.

امین در خصوص ساختارهای لازم برای اجرای راهکار در مواقع تخلف و مشکل گفت: با توجه به اتفاقات افتاده در صنعت بیمه اعتقاد ما این است که پیشتر این اتفاقات پیامد مدیرانی است که اقتصاد مالی و بیمه‌ای را نمی دانند و این افراد مشکل ساز می‌شوند.در مقابل این اتفاقات بیمه مرکزی نظارت بیشتری را ایجاد کرده است.در حوزه بخش خصوصی اگر ما مدیران را تایید نکنیم نمی توانند در مسند مدیریت قرار بگیرند. به همین دلیل وسواس و حساسیت بیشتری را به خرج می دهیم.

وی بیان کرد: طبق بند ۸ آیین نامه که در سال ۱۳۸۷ تصویب شده است فروش بیمه نامه شخص ثالث بر اساس قیمت خودرو مجاز نیست و قیمت بیمه هیچ ربطی به قیمت خودرو ندارد ما سامانه دریافت شکایات بیمه ای را دریافت کرده‌ایم و هر شکایتی از هر جای کشور به دست ما برسد بدون رسیدگی و پاسخ باقی نمی‌ماند.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: طبق GDP اعلام شده در هفته گذشته توسط بانک مرکزی ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۳۹۲ تا هفته آینده اعلام می‌شود.
https://akhbarbank.com/vdcepo8w.jh8nxi9bbj.html
تازه ترین اخبار