۰
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۵

واکنش بازار طلا و ارز به ثبت‌نام‌ انتخاباتی

انتظار می‌رود در صورتی که افت بهای طلا در بازارهای جهانی ادامه یابد، امروز قیمت‌ها در بازار با کاهش محسوس‌تری ریزش کند.
واکنش بازار طلا و ارز به ثبت‌نام‌ انتخاباتی
به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، طلا تا غروب دیروز نسبت به روز چهارشنبه افت ۲۴ دلاری را رقم زده و از این رو بازار داخلی باید قاعدتا در این روزها واکنش سریع‌تری به قیمت‌ها داشته باشد.

امروز بازار قاعدتا از تحرکات انتخاباتی تاثیر ویژه خواهد گرفت و در صورتی که روند کار مطابق انتظار بازار پیش برود قیمت دلار احتمال کاهش تا زیر ۳۵۰۰ تومان را خواهد داشت. امروز بازار ارز به عنوان یکی از تاثیرپذیر‌ترین بازارهای جذاب نقدینگی، در آستانه انتخابات شاهد افت قیمت‌ها است. مسیری که رفع نگرانی به عنوان مهم‌ترین عامل دررونق واقعی و به‌دور از هیجان قیمتی آن نقش آفرینی می‌کند.

روز پنج‌شنبه قیمت‌ها کاهش قابل توجهی داشتند. دلار با ۲۵ تومان کاهش تا ۳۵۲۵ تومان افت داشت. در کف بازار تا ۳۵۰۵ تومان هم خریداری شد. در این روز قیمت خرید دلار در تابلوی صرافی‌ها ۳۴۹۰ تومان بود.

در این روز یورو تا ۴۶۶۵ تومان کاهش یافت. در بازار سکه و طلا نیز قیمت‌ها افت داشتند. سکه بهار آزادی تا ۱ میلیون و۳۱۵ هزار تومان کاهش ثبت کرد و ۱۵ هزار تومان ارزان شد. نیم سکه تا ۶۸۵ هزار تومان و ربع سکه تا ۴۲۰ هزار تومان تعدیل شدند. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۱۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان نیز افت ثبت کردند.

روز پنج‌شنبه بازار ارز و سکه همچنان آرام بود و بازار همچنان بیش از هر چیز در انتظار نتایج اولیه ثبت‌نام‌های انتخاباتی باقی مانده است. به هر روی انتظار می‌رود که امروز قیمت‌ها در بازار داخلی کاهش پر رنگ‌تری را تجربه کند. قیمت‌ها در بازار سکه به سوی کاهش بیشتر در حرکتند و از میان رفتن حباب قیمتی در سکه مورد توجه است.

در صورتی که قیمت طلا درمحدوده ۱۴۳۰ دلار باقی بماند و دلار نیز در بازار داخلی به ۳۵۰۰ تومان برسد، ارزش طلای موجود در سکه تا سطح یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان افت خواهد کرد.

اتفاقات اخیر بازارهای جهانی متاثر بر قیمت طلا
تقویت مداوم دلار در بازارهای ارزی جهان موج تازه‌ای از کاهش قیمت را متوجه قیمت طلا کرد. دیروز طلا در بازارهای جهانی در ساعت ۱۵ به وقت تهران تا ۱۴۴۸ دلار افت کرد و نسبت به روز چهارشنبه ۶ دلار افت ثبت کرد. تا ساعاتی قبل از این کاهش، بهای آن در سطح ۱۴۵۶ دلار ثابت مانده بود که ۶ دلار افزایش را نسبت به روز چهارشنبه به همراه داشت. به هر حال طلا نوسان دوباره‌ای را بعد از ظهر دیروز تجربه کرد. دیروز بعد از ظهر برابری دلار در مقابل ارزهای معتبر جهانی از جمله ین ژاپن افزایش بیشتری یافت و در مقابل یورو نیز این مسیر را ادامه داد. در مقابل طلا با ۱۶ دلار کاهش فوری تا ۱۴۴۸ دلار افت کرد. روند تغییر قیمت طلا دیروز به همین جا ختم نشد و تا قبل از شروع بازار نیویورک تا مرز ۱۴۳۰ دلار هم افت کرد و کاهش تقریبی ۲۵ دلاری را برای طلا رقم زدند. این روند تا غروب ادامه داشت. برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن از دیروز از مرز ۱۰۰ هم گذشت و در دو مرحله تا ۱۰۱.۲۹ افزایش یافت و ۲.۴۶ واحد افزایش ثبت کرد.

پس از انتشار گزارش خریدهای کلان اوراق قرضه خارجی توسط سرمایه‌گذاران ژاپنی، افت ارزش ین در مقابل ارزهای معتبر جهانی که از روزهای قبل کلید خورده بود، روز گذشته شتاب بیشتری گرفت. از ژانویه ۲۰۱۰ این بیشترین میزان افت ارزش پول ملی ژاپن به شمار می‌رود.

بانک مرکزی ژاپن سیاست‌های انبساطی در پیش گرفته و با افت نرخ بهره سرمایه‌داران را به خرید اوراق مشارکت تشویق کرده است.

تازه‌ترین خبرها از استقبال از اوراق مشارکت خارجی در این کشور منتشر شده است. اتفاقی که ارزش ین را دچار افت شدیدی کرده است.

انتظارات کاهشی بهای طلا همچنان در بازارهای جهانی غالب است. با این حال برخی علائم نیز می‌تواند همچنان موجب بالارفتن قیمت طلا شود. تحلیلگران البته در نهایت باید برای مشخص شدن سمت و سوی تقاضای کالاهای استراتژیک به ویژه فلزات و طلا از نیمه سال‌جاری میلادی منتظر بمانند.

در تحلیل این شرایط خبرهای تازه علاوه بر افت قیمت نفت در بازارهای جهانی که تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا دارد، برخی داده‌های اقتصادی جدید از اقتصاد کشور چین منتشر شده است. با اینکه روزهای قبل از بهبود اوضاع اقتصادی چین خبرهایی مثبت می‌رسید دیروز خبر آمد که نرخ تورم ماه آوریل این کشور از میزان قابل انتظار ۲.۲ درصد فراتر رفته و به ۲.۴ درصد رسیده است. همزمان نرخ بهای تولید‌کننده نیز افت قابل توجهی داشته که به نظر می‌رسد فضای اقتصادی این کشور را به سمت سیاست‌های انبساطی سوق خواهد داد. این شرایط در حالی است که همچنان چشم انداز افت تقاضا برای کالاهای پایه در چین وجود داشته باشد.

در روزهای قبل بهبود برخی شاخص‌های اقتصادی در آلمان و چین شوک قیمتی به بازار طلا داده بود که به نظر می‌رسد با ارقام جدید اقتصادی نیز سیاست‌گذاری‌ها در آسیا به مرور به سمت افزایش تقاضا پیش برود.

البته برخی از استراتژیست‌ها برای طلا در کوتاه مدت به ویژه تا نیمه سال کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. در یک نمونه به نقل از کارشناس بانک آمریکایی مریلینچ گفته شده که احتمالا تا نیمه سال میلادی جاری قیمت طلا تا ۱۲۰۰ دلار افت کند، اما در ادامه تا پایان سال این میزان می‌تواند دوباره تا ۱۷۰۰ دلار افزایش یابد.

برای افزایش دوباره قیمت طلا ۲ دلیل مهم ذکر شده که اولی افزایش تورم کلی در سطح جهان است و دومی مداخلات بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور در بازار ارز و متنوع‌سازی ترکیب ذخایر ارزی و طلایی با جایگزین کردن ارزهای غیر از دلار آمریکا است. گفته شده تقویت ارزهای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تورم‌زا بوده و قیمت طلا را بالا می‌برد. در عین حال در بازارهای جهانی برخی تحلیلگران منتظر فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تقاضای فلزات در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ هستند.

تازه‌ترین تغییرات نرخ بهره در جهان
در این روزها بازار نرخ بهره در بانک‌های مرکزی جهان داغ است. از کره جنوبی خبر رسید که نرخ بهره از ۲.۷۵ درصد به ۲.۵ درصد رسیده است. نرخ بهره در انگلیس، اما دست نخورد. در ویتنام این نرخ یک درصد و در سریلانکا نیم درصد افت یافت. در لهستان نرخ بهره تا ۳ درصد کاهش یافت و در استرالیا نیز به ۲.۷۵ درصد پایین آمد.

بانک مرکزی اروپا نیز نرخ بهره را نیم درصد کاهش داده است.

این بانک اعلام کرده که اقتصاد حوزه یورو ضعیف تر می‌شود. در آمریکا، اما مواضع فدرال رزرو همچنان برای خرید ماهانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری و رهنی بدون تغییر باقی است.

منبع: دنیای اقتصاد
https://akhbarbank.com/vdchzznz.23nxidftt2.html
تازه ترین اخبار