نام اين موسسه در سايت بانك مركزي نيست

تخلف يك قرض الحسنه كه زياد پيامك مي زند

چرايي عدم برخورد بانك مركزي؟

29 دی 1391 ساعت 12:33

در حالي كه بانك مركزي چندين بار بصورت شفاهي و مكتوب اعطاي وام به شرط مسدود كردن سپرده و دريافت دو ضامن براي وام 10 ميليون توماني را تخلف و برخي نيز وام سپرده خواه را شرعا داراي اشكال دانسته اند،اما همچنان موسسه به اصطلاح قرض الحسنه مهر ميهن اين دو مورد تخلف را انجام مي دهد و بانك مركزي نيز هيچ عكس العملي بدان نشان نمي دهد.


به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك، در حوزه اعطاي تسهيلات خرد به متقاضيان روش ناصوابي به نام سپرده وام خواه در بين بانكها،موسسات مالي و صندوق هاي قرض الحسنه باب شده كه برخلاف موازين دين اسلام،بانكداري اسلامي و مقررات بانك مركزي است. 

اما برخي از بانكها و موسسات و صندوق ها به راحتي و بدون در نظر گرفتن موازين ديني و قوانين بانك مركزي از كنار سپرده وام خواه مي گذرند و با قدرت هر چه تمام با وجود هشدار هاي بانك مركزي و فقها اين فعل داراي اشكال را انجام مي دهند. 

اين در حالي است كه رییس كل بانك مركزی سپرده های وام خواه را ممنوع اعلام كرده و اظهار داشته است كه این نوع سپرده در مورد تسهیلات قرض الحسنه كاملا ممنوع بوده و مشكل شرعی دارد زیرا در سپرده و تسهیلات قرض الحسنه، نیت مهم است. 

محمود بهمني سال گذشته نيز در گفت وگو با ايسنا اعلام كرده بود: بانك مركزی سپرده های وام خواه را در مورد سپرده های سرمایه گذاری هم ممنوع اعلام كرده است و فقط در یك مورد یعنی صندوق سپرده گذاری مسكن بانك مسكن مجاز است. 

رییس كل بانك مركزی در پاسخ به اینكه بسیاری از بانك ها و موسسات چنین روندی در پیش گرفته اند تاكید كرد: تخلف است، اجازه ندارند و بانك مركزی برخورد می كند. 

سپرده وام خواه، سپرده ای است كه با هدف دریافت تسهیلات طی مدت زمان مشخصی از سوی شخص در بانك سپرده گذاری می شود؛ یكی از دلایل استقبال مردم از موسسات مالی و اعتباری همین سپرده ها بودند كه حالا بانك مركزی آن را ممنوع اعلام كرده است. 

انجام اين كار خلاف قوانين بانك مركزي و دستورات صريح اين بانك، وقتي دردناك تر است كه موسسه اي به نام قرض الحسنه اين كار را تشويق و حتي پيامك هم بزند.
موسسه مهر میهن اخيرا در پيامكي اعلام كرده که تسهیلات قرض الحسنه با شرایط ویژه اعطا می کند. این موسسه پس از سه ماه سپرده گذاری مشتریان، به میزان موجودی به آنان تسهیلات قرض الحسنه می دهد. 

بر این اساس، تسهیلات قرض الحسنه صندوق مهر میهن برای سه ماه سپرده گذاری در ۱۴ قسط ، چهارماه سپرده گذاری در ۱۶ قسط و پنج ماه سپرده گذاری باید در ۲۵ قسط بازگردانده شود.
در عین حال برای تسهیلات تا ۱۰ میلیون تومان دو ضامن و برای تسهیلات از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان سه ضامن درخواست خواهد شد.

اين موسسه كه با وجود تبليغ گسترده پيامكي خود، نامش در بين صندوق هاي مجوز دار در سايت بانك مركزي وجود ندارد(اينجا) پول مردم را به مدت حداقل سه ماه مسدود كرده و پس از سه ماه اگر شما ۱۰ ميليون تومان بخواهيد بايد دو ضامن ناقابل در كنار ساير مدارك تهيه كنيد تا وام دريافت كنيد. 

اگر موسسه اي داعيه قرض الحسنه دارد بايد كاملا به صورت قرض الحسنه كار كند.اصل قرض الحسنه قرض دادن پول و مالي به فرد يا افرادي با شرط پس دادن از سوي قرض گيرنده است.اما اين چنين صندوق هاي قرض الحسنه براي اينكه موجودي حساب خود را پر كنند و مشكلي بابت هزينه هاي جاري خود نداشته باشند مجبور هستند كه قوانين را دور بزنند و پول متقاضيان را حداقل سه ماه مسدود كنند. 

اين مسدود كردن براي اين چنين موسسات و حتي بانكها فوايد بسياري دارد.چراكه سه ماه پول راحت و بدون زحمتي نصيبشان مي شود و از پول مردم به ديگر مردم وام با سود ۴ درصد مي دهند و تازه مدعي اند كه نرخ سود كمتري دارند! 

معلوم نيست چرا بانك مركزي با تخلف آشكاري كه برخي بانكها،موسسات مالي، تعاوني هاي اعتبار چون مهر ميهن، بانك رسالت و غيره كه برخي از وام‌ها را به شرط مسدودي سپرده مي دهند و براي 10 ميليون تومان دو ضامن مي خواهند برخورد جدي نمي كند. 

مگر نظارت و ادغام و انحلال تنها براي بانكها تابلو دار و مجوز دار است؟چرا بايد اين چنين موسسات و بانكها با سوءاستفاده از قوانين و سادگي مردم نقدينگي خود را افزايش و در جاهايي چون شركتهاي ساختماني،هواپيمايي و غيره سرمايه گذاري كنند؟اما براي اعطاي وام ناقابل دو تا چهار ميليون تومان ضامن رسمي و چك و سپرده طلب كنند؟


کد مطلب: 9645

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/9645/تخلف-يك-قرض-الحسنه-زياد-پيامك-مي-زند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com