۰
۲۵
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۳
نام اين موسسه در سايت بانك مركزي نيست

تخلف يك قرض الحسنه كه زياد پيامك مي زند

چرايي عدم برخورد بانك مركزي؟
در حالي كه بانك مركزي چندين بار بصورت شفاهي و مكتوب اعطاي وام به شرط مسدود كردن سپرده و دريافت دو ضامن براي وام 10 ميليون توماني را تخلف و برخي نيز وام سپرده خواه را شرعا داراي اشكال دانسته اند،اما همچنان موسسه به اصطلاح قرض الحسنه مهر ميهن اين دو مورد تخلف را انجام مي دهد و بانك مركزي نيز هيچ عكس العملي بدان نشان نمي دهد.
تخلف يك قرض الحسنه كه زياد پيامك مي زند
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك، در حوزه اعطاي تسهيلات خرد به متقاضيان روش ناصوابي به نام سپرده وام خواه در بين بانكها،موسسات مالي و صندوق هاي قرض الحسنه باب شده كه برخلاف موازين دين اسلام،بانكداري اسلامي و مقررات بانك مركزي است. 

اما برخي از بانكها و موسسات و صندوق ها به راحتي و بدون در نظر گرفتن موازين ديني و قوانين بانك مركزي از كنار سپرده وام خواه مي گذرند و با قدرت هر چه تمام با وجود هشدار هاي بانك مركزي و فقها اين فعل داراي اشكال را انجام مي دهند. 

اين در حالي است كه رییس كل بانك مركزی سپرده های وام خواه را ممنوع اعلام كرده و اظهار داشته است كه این نوع سپرده در مورد تسهیلات قرض الحسنه كاملا ممنوع بوده و مشكل شرعی دارد زیرا در سپرده و تسهیلات قرض الحسنه، نیت مهم است. 

محمود بهمني سال گذشته نيز در گفت وگو با ايسنا اعلام كرده بود: بانك مركزی سپرده های وام خواه را در مورد سپرده های سرمایه گذاری هم ممنوع اعلام كرده است و فقط در یك مورد یعنی صندوق سپرده گذاری مسكن بانك مسكن مجاز است. 

رییس كل بانك مركزی در پاسخ به اینكه بسیاری از بانك ها و موسسات چنین روندی در پیش گرفته اند تاكید كرد: تخلف است، اجازه ندارند و بانك مركزی برخورد می كند. 

سپرده وام خواه، سپرده ای است كه با هدف دریافت تسهیلات طی مدت زمان مشخصی از سوی شخص در بانك سپرده گذاری می شود؛ یكی از دلایل استقبال مردم از موسسات مالی و اعتباری همین سپرده ها بودند كه حالا بانك مركزی آن را ممنوع اعلام كرده است. 

انجام اين كار خلاف قوانين بانك مركزي و دستورات صريح اين بانك، وقتي دردناك تر است كه موسسه اي به نام قرض الحسنه اين كار را تشويق و حتي پيامك هم بزند.
موسسه مهر میهن اخيرا در پيامكي اعلام كرده که تسهیلات قرض الحسنه با شرایط ویژه اعطا می کند. این موسسه پس از سه ماه سپرده گذاری مشتریان، به میزان موجودی به آنان تسهیلات قرض الحسنه می دهد. 

بر این اساس، تسهیلات قرض الحسنه صندوق مهر میهن برای سه ماه سپرده گذاری در ۱۴ قسط ، چهارماه سپرده گذاری در ۱۶ قسط و پنج ماه سپرده گذاری باید در ۲۵ قسط بازگردانده شود.
در عین حال برای تسهیلات تا ۱۰ میلیون تومان دو ضامن و برای تسهیلات از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان سه ضامن درخواست خواهد شد.

اين موسسه كه با وجود تبليغ گسترده پيامكي خود، نامش در بين صندوق هاي مجوز دار در سايت بانك مركزي وجود ندارد(اينجا) پول مردم را به مدت حداقل سه ماه مسدود كرده و پس از سه ماه اگر شما ۱۰ ميليون تومان بخواهيد بايد دو ضامن ناقابل در كنار ساير مدارك تهيه كنيد تا وام دريافت كنيد. 

اگر موسسه اي داعيه قرض الحسنه دارد بايد كاملا به صورت قرض الحسنه كار كند.اصل قرض الحسنه قرض دادن پول و مالي به فرد يا افرادي با شرط پس دادن از سوي قرض گيرنده است.اما اين چنين صندوق هاي قرض الحسنه براي اينكه موجودي حساب خود را پر كنند و مشكلي بابت هزينه هاي جاري خود نداشته باشند مجبور هستند كه قوانين را دور بزنند و پول متقاضيان را حداقل سه ماه مسدود كنند. 

اين مسدود كردن براي اين چنين موسسات و حتي بانكها فوايد بسياري دارد.چراكه سه ماه پول راحت و بدون زحمتي نصيبشان مي شود و از پول مردم به ديگر مردم وام با سود ۴ درصد مي دهند و تازه مدعي اند كه نرخ سود كمتري دارند! 

معلوم نيست چرا بانك مركزي با تخلف آشكاري كه برخي بانكها،موسسات مالي، تعاوني هاي اعتبار چون مهر ميهن، بانك رسالت و غيره كه برخي از وام‌ها را به شرط مسدودي سپرده مي دهند و براي 10 ميليون تومان دو ضامن مي خواهند برخورد جدي نمي كند. 

مگر نظارت و ادغام و انحلال تنها براي بانكها تابلو دار و مجوز دار است؟چرا بايد اين چنين موسسات و بانكها با سوءاستفاده از قوانين و سادگي مردم نقدينگي خود را افزايش و در جاهايي چون شركتهاي ساختماني،هواپيمايي و غيره سرمايه گذاري كنند؟اما براي اعطاي وام ناقابل دو تا چهار ميليون تومان ضامن رسمي و چك و سپرده طلب كنند؟
https://akhbarbank.com/vdcf.jd1iw6dvtgiaw.html
مشاهده نظر مخاطبان
ببخشی ها ما که برای دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام از صندوق اداره خودمان هم باید ضامن ببریم
محمد
United States
این موسسه یا موسساتی از این قبل جز خدمت به مردم گناهی نکردند تازه بانکها که خیلی خیلی بدترند چرا که با پول مردم دارند لاف میزنند بعد هم وام نمیدند اگر هم بدند با سی درصد سود میدن بعد هم مجوز ندار مگر پول کسی را خورده
leili
خیلی هم کار خوبی میکنند .هر وقت بانکهای دولتی با شرایطی به این راحتی وام دادند مردم هم طرف شرکتهای خصوصی نمیرن ولی وقتی پیر و جد و اباد مردم رو برای یک وام یک میلیون تومنی جلوی چشمشون میارن معلومه که مردم هم برای گرفتن وام طرف بانک دولتی نمیرن...درضمن همه بانکهای دولتی هم دو و حتی بیشتر ضامن ناقابل!!! میخوان...همچین مینویسید انگار فقط اینا ضامن میخوان!!!!!!!!!!
بله شرايط بانكها خيلي بدتر از اين موسسه هاست ولي تخلف تخلفه مخصوصا كه اين كار شرعا هم اشكال داره
هادی
اینهمه سال پول مردم توی این بانکها خوابیده مثلا چه گلی به سر این مردم زدندحالا بزار یه سه چهار ماهی هم تو این مؤسسات بخوابه. لااقل یه وام که پرداخت میکنه.اگه این مؤسسات نبودن که این بانکها پدر مردم رو در میاوردن.
حمید
لنگ بودم رفتم بانک ملی پانصد هزار تومان وام بگیرم گفت ضامن کارمند با گواهی کسر از حقوق ، گفتم کاسب جواز دار با چک قبوله، گفت نه . ما چقدر .......
ایرج لطفی
با سلام
عزیز من شما مثل اینکه فراموش کرده اید که در ايران زندگی می کنید؟!!!!!!!!
مینو
شما خودتو ناراحت نکن
سوییسم همینه والا
نا شناس
ببینید نظام بانکی چه بلایی سر مردم آورده که مردم بیچاره بین بد و بدتر باید یکی و انتخاب کنن و اصطلاحا به مرگ گرفتن تا به تب راضی بشن .
مجید
Iran, Islamic Republic of
سلام
من از مرداد ماه 91تا بهمن 91مبلغ 8میلیون به حساب مهرمیهن گذاشتم که 5 میلیون وام بگیرم بهمن ماه درخواست کردم وتشکیل پرونده دادم وضامن هم معرفی کردم ولی هنوز که هنوزه وام به حساب نریختن .خداوند لعنت کنه کسانی که به اسم اسلام وقرض الحسنه کلاهبرداری می کنند.
hamid
lشما هر چه می خواهید بگوئید اما واقعا بد وام میدهند. هر کی فکر می کنه این قرض الحسنه ها خوب وام میدهند مثل من پول سپرده کنه بهد از 5 ماه بره وام بگیره .ببینه چی میگند
مینو
سلام
دیگه شورشو درآوردین
سالار 006
Iran, Islamic Republic of
تبلیغات خوبی دارن، ولی اگه سه ماه اعتبار داشته باشی بعد دریافت وام اقساط به تعداد 12 ماه میشه که خیلی زیاد میوفته . باید بیشتر از سه ماه سپرده بزاریم تا اقساط کمتری داشته باشیم . در پایان شرایط بهتری نسبت به بانکهای دیگه داره که اقساطی با سود 15 یا 20 یا 25 درصدی دارن . ممنون از توجه دوستان عزیز
بلرز
دنی
من ممنون عزیزانی هستم ک صادقانه حرف دلشونو در مورد موسسه مذکور گفتن و متاسفم برای کسی ک انقدر مغرضانه در مورد مهرمیهن داره قضاوت می کنه من از شما میخوام ک اگه جایی رو سراغ داری که با شرایطی ک مهر میهن داره وام میده هست معرفی کنه تا ما هم بریم ازشون وام بگیریم
منتظرم ...
امید رسولی
Iran, Islamic Republic of
تنها موسسه ای که تا حدودی مشکل مردم رو برطرف میکنه، همین موسسه هست چون بانک های دولتی حتی برای پرداخت دویست هزار تومان وام قرض الحسنه، ضامن میخواهند و چند ماه هم مشتری رو معطل میکنند
در حال حاضر اکثر بانک ها برای 10 میلیون تومان دو ضامن رسمی و کارمند طلب می کنند !!!!
یاسر
Germany
زمانی که سایر بانکها (دولتی و خصوصی) وام نمیدهند و در صورت پرداختن، با سود بالا و شرایط سخت می پردازند.موسساتی از این دست شرایط بهتری دارند، استقبال مردم خود گویای صحت شرایط فوق می باشد.در ضمن، در مورد تعداد ضامن برای وام کمتر از 10 میلیون تومان بهتر است سری به بانکهای دولتی بزنید.
هادي
اين عمل رو موسسه عسكريه هم انجام ميدهد و هيچ كسي و سازماني هم پيگير نيست كه چرا برخي به راحتي تخلف ميكنند!!!
بهزاد
ای کاش ادرس میدادی یه سری میزدیم چه شرایط خوبی داره لابد اون موسسات که از اسم معصومین استفاده میکنن و 32درصد سود میگیرن خوبن یا بانک های دولتی که فقط میگن وام نداریم
طهماسبی
همین مهر ایران درقبال سه میلیون وام از من ضامن معادل مبلغ چک برای ضمنت گرفت حالاچون وام گیرنده بدلیل بیکاری سه تا از قساش عقب افتاد چک منو اجرا گذاشته آخه امام زمان کجایی سه هزار میلیارد میبرن کسی ککش نمیگزه یه کارگر سه تا قسط عقب افتاده توسرزمین اسلام اینجوری بافقرا برخورد میشه
مبینا
Iran, Islamic Republic of
جامعه اسلامی و بانکداری بدون ربا
عادل
يكى نيست به اين مقاله نويس بگه آخه آدم الان تو اين دور و زمانه تو از بابات هم بخواى پول بگيرى بايد ضامن ببرى برو خدا روزيت رو جاد ديگه بده خدا ميدونه طرفدار كدوم بانكى بهت فشار اومده
زاهد
سلام آیا میدانید صندوقها ساری وروستا وام 45درصدی و60دزصدی و70درصدی میدهنند صندوقهاقبل سند از وام گیرندهها امضا می گیرند وقت 4درصد سند میزنند واقعا ناظر داریم !!! اقا نظارت کننده وقتی می روی بررسی می کنی به چند نفر وام گیرنده زند بزن خواهشند به خدا مردم گناه دارند نرو یه وام 5میلیون بگیری مردم فراموش کنی ان حقوق حرامت باد
احم د بهشتیان
با‌سلام آیا بانگ مرکزی واقعا طبق قانون اسلامی نمی تواند جلوی این اقدامات ناشایست بعضی از این نوع بانگها وموسسات را بگبرد ونگذار د این نوع بانگخا و موسسات اینگونه خون این قشر زحمتکش بمکند اگر چنین باشد وای بر مردمی که مسولینی انتخاب کرده اند در بانگها نه دین دارند نه ایمان اما نا گفته نماند مسولین بسیار زیادی در این بانگها هستندگه صا دقانه به کشورخدمت میکنند و حاضر نیستند حتی یک مشتری نارازی از بانگ خارج شوند دورد به این افراد زحمتکش .بهر حال مسولین بانگ مرکزی برای گرفتن حق این مردم کاری مجددانه انجام دهند تا این نوع مشگلات در بانگها و موسسات دیگر نتوانند غیر قانون جمهوری اسلامی عمل کنن ... به امید روزهای بهتر برای مردم ایران زمین
تازه ترین اخبار