۰
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۹

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که فعالین بازار با یک دیدگاه نسبتا متفاوت پا به عرصه معاملات دیروز گذاشتند. آنها در دو روز ابتدایی هفته رشد دلار نیما و تحرکات بانک مرکزی و سازمان بورس در راستای اصلاح نرخ بهره را دیده بودند. از طرف دیگر تلاش‌ها برای قطعی شدن تجدید ارزیابی خودروسازان جدی شده بود.
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
از عصر روز شنبه با مشخص شدن افراد تائید صلاحیت شده، فعالیت و اظهارنظر سهامداران در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی در مورد انتخابات و فردی که می‌تواند ناجی بازار باشد به شکل عجیبی بالا رفته بود. و در نهایت خبر اصلاحیه دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی را داشتیم و لذا جمیع این اخبار در کنار تحرکات بازار یکشنبه و شفاف‌سازی بانک تجارت درخصوص آثار فوق‌العاده تسویه بیش از ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانکها موجب شد تا بورس پس از مدت‌ها برای مدت کوتاهی هم که شده از رنگ سرخ که چشمانش را ضعیف کرده، فاصله بگیرد !

البته هنوز هم شک و تردید در نگاه سهامداران موج می‌زند و کماکان معتقدیم بخشی از نقدینگی خارج شده طی دو سه هفته اخیر، تا زمان انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور بعدی، ریسک نخواهد کرد و وارد چرخه بازار نخواهد شد. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشد نسبتا خوب 16 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 78 هزار واحدی پیشروی کرد و بخش اندکی از افت کوبنده هفته‌های اخیر را جبران کرد. ارزش معاملات با بدون تغییر خاصی در سطوح 2.6 همت گزارش شد و رقمی بالغ بر 120 میلیارد تومان از پولهای خارج شده به چرخه بازار بازگشت.

نکته‌ای که طی دو روز گذشته کمی ذهن ما را درگیر کرده بود این است که دولت طی یکسال اخیر همه چیز را نابود کرد و تپه سالمی باقی نگذاشت. از اقتصاد گرفته تا بازار سرمایه و طبق برخی از گزارش‌ها می‌بینیم که اثرات تصمیمات سیاستگذار چه بلایی بر سر تولید و سود شرکتها آورده و اقتصاد را زمین‌گیر کرده است و حالا در یک اقدام جالب در روزهای پایانی فعالیت خود در مسیر برخی اصلاحات قرار گرفته است ! این موضوع بیش از اینکه جای مسرت و خوشحالی داشته باشد، کمی نگران‌کننده است ! چراکه احساس می‌کنیم این شکلاتی آنها به بازار سرمایه تعارف می‌کنند، شکلات شهروندی نیست ! و حس می‌کنیم برخی از افراد خواب جدیدی برای بازار دیده‌اند !! البته امیدواریم این مساله ناشی از تراوشات ذهن آسیب‌دیده ما باشد و سورپرایز جدیدی در راه نباشد .

در بحث انتخابات، روز یکشنبه اسامی افراد تائید صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان اعلام شد. در گام نخست برخی از اینکه اسنپ یکی از چهره‌های مشهور لغوِ درخواست شد، تعجب کردند و در ادامه پا را فراتر گذشته و نتیجه انتخابات را بر اساس افراد تائید شده، پیش‌بینی کردند ! انصافا بورسی‌ها روحیات عجیب و غریبی دارند و حتی در بحث انتخابات هم شاهد رفتار هیجانی بسیاری از سهامداران و فعالین بورسی هستیم ! این خاصیت فضای انتخاباتی است و تازه هر روز جلوتر برویم، فعالیت برخی بیشتر و بطور کل تحرکات و حرف و حدیث‌های جالبی را خواهیم دید. اوج این تحولات، در روزهایی خواهد بود که نامزدها روی صندلی‌های مخصوص در صدا و سیما نشسته و به گیج یکدیگر خواهند رفت !
اما به بازار برگردیم؛ همانطور که طی روزهای اخیر هم اشاره شد، بازار برای اینکه بتواند روی پای خود بایستد، نیاز به آواربرداری و علم شدن چهار ستونی دارد که اخیرا دولت نه‌تنها آن را ویران کرده که حتی به پِی و فونداسیون آن هم آسیب زده است. این چهار ستون عبارتند از نرخ بهره، نرخ نیما، اخبار گروه خودرو و پالایش که طی هفته‌های اخیر موضوع انتخابات هم به آن به عنوان بادبند این استراکچر به آن اضافه شده است ! به نظر یکی از دلایلی که سبب شد بازار کمی از فشار عرضه و خروج پُر قدرت پول فاصله بگیرد این است که اندکی تغییر در سیاست‌ها دید.

البته سابقه بد خبر درمانی و رفتارهایی که صورت گرفته باعث شده اعتماد به اخبار و وعده‌ها از بین برود.
 
https://akhbarbank.com/vdcau6no.49nmy15kk4.html
تازه ترین اخبار