۰
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار یکشنبه چاره‌ای به غیر از آغاز به شکل و شمایلی شبیه به بازار شنبه نداشت و لذا تا پایان یکساعت ابتدایی معاملات با همین فرمان پیش رفت و اکثر نمادها یا قفل صف فروش بودند و یا در دامنه منفی معامله می‌شدند.
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
اما با گذر از راند نخست معاملات و با رسیدن برخی اخبار مثبت در حوزه‌های پولی و ارزی، بانکی و خودرویی، از شدت عرضه‌ها کاسته و بر میزان تقاضا افزوده شد و لذا بسیاری از نمادها در مسیر تعادل قرار گرفته و حتی برخی تا قیمت‌های درصد مثبت ولو بصورت موقت پیشروی نمودند. در نتیجه این رویداد شاخص کل بخشی از افت روزانه خود را جبران کرد و در نهایت با کاهش جزئی 3 هزار در ارتفاع دو میلیون و 61 هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات بواسطه تحرکات یاد شده با رشد نسبتا خوب 30 درصدی به 2.5 همت رسید اما کماکان طیفی از معامله‌گران بدبین در مسیر فروش قرار داشته و لذا در بازار دیروز رقمی بالغ بر 340 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

برخی کماکان معتقدند اعتمادی به سیاست‌های دولت نیست و لذا شاید یکی از دلایلی که برگشت بازار روز گذشته قوی و همراه با ورود نقدینگی نبود، همین مساله باشد. از آنجا وعده‌های سرخرمن دولت مطابق تمام این 3 سال به واقعیت تبدیل نشد، لذا بسیاری از معامله‌گران بنا را بر این موضوع گذاشته‌اند که تحولات روز گذشته هم موقتی است و ادامه‌دار نخواهد بود. البته به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در جریان است و حتی رگه‌هایی از این تلاش‌ها و تغییرات را می‌بینیم اما از آنجا که اتحاد و انسجام در تیم اقتصادی دولت دیده نمی‌شود و از طرف دیگر برخی از وزرا در مسیر لابی کردن و تبلیغات برای انتخابات پیش رو قرار گرفته‌اند، برنامه‌ها بسیار کُند و زمان‌بر پیش می‌رود و لذا طبیعی است که در چنین فضایی بازار اعتماد به آخرین وعده‌های دولت سیزدهم هم نداشته و از آن به عنوان عملیات فریب و خبردرمانی یاد کند.

به هر حال بازار را در حالی پیش می‌بریم که کماکان طیف وسیعی از معامله‌گران نظاره‌گر و تماشاچی بوده و ریسک برگشت مجدد تا زمان تعیین تکلیف رئیس دولت چهاردهم و مشخص شدن سیاست‌های ایشان را نمی‌پذیرند. این خاصیت آغاز تحولات سیاسی بزرگ است. این تجربه را بارها در روزهای قبل از انتخابات‌ ریاست جمهوری چه در کشور و چه در آنطرف دنیا تجربه کرده‌ایم. با توجه به اینکه تنها 11 روز کاری تا انتخابات باقی مانده، طبیعی است که جریان پول به خصوص پول‌های بزرگ و حقوقی‌ها دست نگه داشته و فعالیت چندانی در سمت خرید نداشته باشند.

اما در دل بازار، برخی از معامله‌گران نیم‌نگاه به اخبار و تحولات دو گروه خودرو و بانک دارند. در گروه خودرو گویا کاهش دوره تجدید ارزیابی از 5 به 3 سال قطعی شده و روز گذشته نیز شایعاتی درخصوص موافقت هیئت پذیرش بورس تهران با مهلت یکساله به ایرانخودرو و سایپا جهت خروج از ماده داده 141 و منتفی شدن انتقال این دو نماد به بازار پایه مطرح شد. در گروه بانک هم شفاف‌سازی ویژه بانک تجارت و اعلام سودی برابر با قیمت تابلو باعث شد تا در هر دو گروه شاهد تحرکات مثبت باشیم. البته درخصوص گروه خودرو بازار تا زمانی که خبر قطعی نگیرد، حرکت قدرتمندی صورت نخواهد داد و لذا بسیار مهم است که زمزمه‌ها و شایعات تبدیل به اخبار قطعی و رسمی شوند.

در حوزه سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی باید گفت که بلند شدن صدای اعتراضات و ریختن تشت رسوایی باعث شده تا شاهد تحرکاتی باشیم. دلار نیمایی از ابتدای هفته طی 2 روز حدود 300 تومان رشد کرده و به سطح 42,500 تومان رسیده است. البته که طبیعی است بازار به این رشد واکنش درخور توجهی نشان ندهد و در انتظار استمرار این رویه باشد. در واقع چنانچه نیما تا انتهای هفته به کانال 43 هزار تومانی برسد، می‌توان گفت که احتمالا بانک مرکزی در مسیر اصلاح هر چند کُند و محدود سیاست‌های ارزی قرار گرفته است.
 
https://akhbarbank.com/vdcjtveh.uqei8zsffu.html
تازه ترین اخبار