۰
معاون بانک مرکزی با هشدار به هیأت مدیره بانک ها درباره رعایت نرخ سود مصوب ۲۲.۵ درصدی به ۷ بانک متخلف برای اصلاح نرخ غیرمتعارف سود سپرده ها حداکثر دو هفته مهلت داد.
مهلت ۲ هفته‌ ای به ۷ بانک متخلف برای رعایت نرخ ۲۲.۵ درصدی سود سپرده ها
به گزارش اخباربانک، فرشاد محمدپور در دیدار با مدیران تطبیق و هیأت مدیره بانک‌ها، اعلام کرد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، عدم رعایت نرخ سود از سوی بانک‌ها صلاحیت اعضای هیأت مدیره را زیر سوال می‌برد. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد تعیین شده و همه بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های سود مصوب هستند.

بانک مرکزی اوراق گواهی سپرده خاص برای اهدافی مشخص مانند سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات به پروژه‌های ویژه با بازدهی بالا در مقاطع زمانی مختلف معرفی می‌کند که این به معنای تغییر سیاست در قبال نرخ سود نیست و این گواهی‌ها معیار تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی نیست. طبق بررسی‌ ها، ۶ یا ۷ بانک نرخ‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند. بانک‌ها باید طی مدت یک هفته جلسه هیأت مدیره را تشکیل دهند و زمان بندی و برنامه کنترل و مدیریت نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی اعلام کنند.

برای بانک‌ها جهت ابطال سپرده‌های با نرخ سود بالا ضرب الاجل دو هفته‌ای تعیین شده است. پس از اتمام این مهلت قطعاً با بانک‌های متخلف برخورد خواهد شد. هیأت مدیره، کمیته‌های مرتبط و هر شخصی که به واسطه مسئولیت از سوی بانک مرکزی ناظر به رعایت مقررات هستند، باید در قبال این تخلفات پاسخگو باشند و اگر این افراد نقش را بطور مطلوب ایفا نکنند از نظر بانک مرکزی دیگر برای ادامه فعالیت صاحب صلاحیت نخواهند بود.

طی ماه آینده رسیدگی ویژه ای را برای بررسی و ابطال سپرده‌های با نرخ بالا آغاز خواهد شد. زیرساخت لازم برای شناسایی این سپرده‌ها ایجاد شده است و به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد.
https://akhbarbank.com/vdccsxqo.2bqp48laa2.html
تازه ترین اخبار