۰
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه متعادل و در دامنه مثبت آغاز کرد اما دیری نپایید که سر و کله فروشنده‌ها پیدا شد و هنوز از نیم ساعت نخست معاملات عبور نکرده بودیم که طیف وسیعی از نمادها زیر فشار عرضه قرار گرفته و سرخ‌پوش شدند و تنها در برخی از نمادهای شاخص و مورد توجه بود که حمایت‌ها ادامه داشت.
البته فضا به مراتب بهتر از روزهای نخست هفته گذشته بود و در بسیاری از نمادها تحرکات منطقی‌تری را شاهد بودیم و همین عامل موجب شد تا ارزش معاملات با رشد 57 درصدی به 3.3 همت برسد؛ هر چند که باری دیگر خروج پول از بازار شدت گرفت. در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با رشد 8 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 94 هزار واحدی قرار گرفت. اما افت هر چند اندک شاخص هم‌وزن بیانگر این موضوع است که در بازار روز گذشته سهم نمادهای سرخ‌پوش بیش از نمادها سبزپوش بوده است !

بعد از انتشار اخبار حمایتی، بازار تا حدودی دست از فروش کشید و حتی کمی خریدار شد. اما بارها گفته‌ایم، خبردرمانی فایده‌ای ندارد. این بازار برای بهبود نیاز به اقدام عملی دارد. اقداماتی نظیر اصلاح سیاستگذاری در صنعت خودروسازی، برگشت به عقب از دستورالعمل مخرب صنعت پالایشی‌ و ساماندهی نرخ اخزا !

با این حال به نظر بازار رفته‌رفته به یک تعادل نسبی برسد. چراکه اولا محدود شدن دامنه نوسان را داریم که به نوعی مانع از رفتارهای هیجانی و ورود و خروج سریع دی‌تریدها می‌شود. دوم اینکه، فضای حضور کاندیدها به شکلی است که طیفی از افراد بدبین به انتخابات یکطرفه و تک‌بعدی، کمی امیدوار به نتایج پیش رو شده‌اند. سوم اینکه، بازار اندکی (فقط اندکی) به برخی وعده و وعید‌ها و بسته حمایتی اخیر دولت امیدوار شده است. و چهارم اینکه، افت قیمت‌ها به‌ قدری جدی بوده که به‌شکل واضحی انرژی برای افت‌های جدی‌تر نیست ولذا برخی معتقدند با روشن شدن افراد تائید صلاحیت‌ شده، به مرور روند بازار سر و شکل بهتری خواهد گرفت. طبق برنامه زمانبندی قرار است در تاریخ 22 خرداد (5 روز کاری دیگر) افراد تائید صلاحیت‌شده اعلام شوند.

درخصوص دلیل سوم تحرکات روز گذشته باید گفت بازار کماکان به این وعده‌ها، با دید شک و تردید نگاه می‌کند. روزهای قبل در مورد شرایط بحرانی بازار و اقتصاد صحبت کردیم اما تفاوت‌هایی بین خبردرمانی و اتفاقاتی که در حال وقوع است وجود دارد. در خبردرمانی وعده داده می‌شود و هیچ نشانی از عمل نیست، در حالی که برخی معتقدند دولت فعلی قصد دارد در این روزهای باقی‌مانده از فعالیت خود در چند محور به اقتصاد و بازار کمک کند. از دید ما شرایط بینابین پیش می‌رود. یعنی برخی وعده‌ها عملی می‌شود و برخی دیگر در حد حرف‌درمانی باقی می‌ماند. قبلا هم به این نکته اشاره شد که با توجه به شناختی که از تفکر تیم اقتصادی دولت و بروکراسی پُر و پیج و خم سیاستگذار داریم، تحقق این وعده‌ها در این زمان کوتاه شدنی نیست و البته سازمان بورس که لیدر این ماجرا شده باید بتواند تداوم این جریان را رقم بزند.

اما یکی از مورادی که روز گذشته زیر ذره‌بین بسیاری از فعالین و تحلیلگران بازار بود، رشد هز چند محدود و مجدد سود اخزاست. بعد از چند روز افت سود اخزا، مجددا شاهد رشد سود این اوراق هستیم !
 
https://akhbarbank.com/vdcjvyeh.uqeiizsffu.html
تازه ترین اخبار