۰
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته در یک مسیر کاملا کنترل شده حرکت کرد. نه تقاضا آنچنان قوی بود که حرکت رو به جلو را رقم بزند و نه سمت عرضه حرکت منفی خاصی انجام داد که منجر به ایجاد نگرانی فعالان بازار و افت جدی قیمت‌ها شود. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با افت اندک 2 هزار واحدی و شاخص هم‌وزن با رشد جزئی 800 واحدی مواجه شد.
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
به گزارش اخباربانک، ارزش معاملات کاهش 10 درصدی داشت و رقمی بالغ بر 400 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. روزهای پایانی شهریور را در حالی پیش می‌بریم که بازار فعلا درگیر اخبار و تحولات سیاسی و البته اندکی تسویه اعتبار و حضور برخی از حقوقی‌های همیشه در صحنه در سمت فروش است. تنها 2 روز کاری دیگر وداع بازار با تابستان را داریم. تابستانی که گرم اما بازارش سرد و یخ‌زده بود و خاطرات تلخی در ذهن بسیاری از معامله‌گران و سهامداران نقش بست.  

بازار خود را برای فصل پائیز آماده می‌کند و امیدوار است که مهر خوبی در انتظارش باشد. در گزارش مورخ 22 شهریور درخصوص تحولات ماه پیش رو بحث شد. در روزهای ابتدایی مهر (دهه اول) علاوه بر بازار شدن فضای اعتبارات در برخی از کارگزاری‌ها، انتشار گزارش‌های ماهانه را خواهیم داشت. به نظر می‌رسد عملکرد شهریور ماه شرکت‌ها تا حدودی بهتر از مرداد باشد؛ چراکه احتمالا قطعی برق در این ماه کمتر بوده و شرکت‌ها در تولید و فروش فعال‌تر عمل کرده باشند اما انتظارات باید معقول باشد و نمی‌توان رشد جدی درآمد شرکت‌ها را انتظار داشت. از سوی دیگر بررسی لایحه برنامه هفته توسعه دولت در مجلس شورای اسلامی را داریم. خبرهای ریز و درشت از این ناحیه نیز می‌تواند در فضای حرکتی بازار موثر باشد.

در دهه دوم مهر، بازار کمی درگیر تحولات سیاسی خواهد شد و از طرف دیگر تحلیلگران با در دست داشتن عملکرد 3 ماه تابستان، به سراغ حساب و کتاب برای پیش‌بینی سود شرکت‌ها در کوارتر دوم خواهند رفت. و در نهایت دهه پایانی مهر را داریم که بازار درگیر گزارش‌های فصلی، اصلاح P/E و P/S و تحولات تکنیکی خواهد شد. بنابراین در جمع‌بندی موارد مطروحه باید گفت که بازار کم‌کم از مسیر ایستایی و تحولات سیاسی فاصله گرفته و نگاه دقیق‌تر و بیشتری به کدال و تحولات اقتصادی خواهد داشت و در این بین رسیدن برخی خبرها از مجلس و همچنین صنایع مختلف به ویژه خودرویی و بانکی می‌تواند در روند حرکتی بازار موثر باشد.

این روزها بازارهای جهانی هم با وجود رکود نسبی در اقتصاد دنیا، تحرکات نسبتا خوبی را تجربه می‌کند. رسیدن نفت به کانال 90 دلاری آن هم درست در زمانی که فروش نفت ایران بیشتر و درآمد دولت افزایش یافته، خبر خوبی است. اما از آنجا که بواسطه تحریم‌ها، آمار و ارقام دقیقی منتشر نمی‌شود، اثرات این رویداد خیلی مشخص نیست ولی به نظر بُعد روانی خوبی دارد. یکی از دلایل ثبات نسبی نرخ ارز، باز شدن دست دولت از ناحیه درآمدهای نفتی است. به نظر تحرکات در گروه پالایشی هم از بواسطه رشد نفت است.
 
https://akhbarbank.com/vdcg7q9y.ak9xu4prra.html
تازه ترین اخبار