۰
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۸
واردات میوه به صفر رسید

کاهش قاچاق کالا در پی نوسانات نرخ ارز

واردات خودرو 10درصد افزایش یافت
رییس کل گمرک ایران با بیان این‌که نرخ ارز برای محاسبه عوارض گمرکی تا پایان هفته مشخص می‌شود، گفت: با افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده کالاهای با حجم کم و ارزش بالا مانند سیگار، موبایل، پارچه و امثال آن بالا می‌رود و قاچاق کالا کاهش می‌یابد.
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك به نقل از ايسنا، عباس معمارنژاد در پاسخ به این سوال که آیا درست است که در پی نوسانات نرخ ارز واردات خودروهای چینی افزایش یافته و تولید خودرو نیز کم شده است؟ گفت: به طور کلی در هفت ماه امسال حدود ۲۳ هزار خودرو به کشور وارد شده است و کماکان خودروهای کره‌ای در رتبه اول و خودروهای چینی در رتبه دوم قرار دارند. 

وی افزود: ورود خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد داشته است. 

رییس کل گمرک ایران درباره اختیارات داده شده به ۱۵ گمرک تصریح کرد: این امر مربوط به ورود موقت کالاهاست. 

او اظهار کرد: در مورد برخی کالاها مشخص است که از کدام گمرک وارد می‌شوند. به عنوان مثال کارتن خالی برای صادرات میوه از گمرک باهنر و شهید رجایی توسط صادرکنندگان ورود موقت و کالاها از همان گمرک خارج می‌شوند. در این راستا به جای این‌که افراد برای ورود موقت از تهران مجوز بگیرند تفویض اختیار صورت گرفته تا مجوز از استان‌ها دریافت شود و همان جا تسویه صورت گیرد.

تجهیز ۱۰ گمرک به سامانه هوشمند ورود و خروج کالا تا پایان آبان
رییس کل گمرک در ادامه با بیان این‌که حدود یک سال است که سامانه الکترونیکی گمرک را در گمرک بوشهر و شهید رجایی راه اندازی کرده‌ایم افزود:‌ اکنون در ۱۰ گمرک مراحل نهایی آزمایش طی می‌شود و امیدوارم تا پایان آبان ماه ۱۰ گمرک اصلی کشور که ۸۵ درصد حجم تجارت را به عهده دارند به سامانه هوشمند ورود و خروج کالا مجهز شوند.

مدیرت ۹۵ درصد ترانزیت کشور با سامانه هوشمند 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از ایجاد سامانه هوشمند ترانزیتی به صورت آزمایشی در گمرک شهید رجایی و تهران خبر داد و گفت: این سامانه نیز در ۱۰ گمرک که حجم عمده صادرات را به عهده دارند به صورت پایلوت عملیاتی شده و پس از رفع نواقص تا پایان سال، سامانه در ۲۰ گمرک عملیاتی می‌شود. 

به گفته او، در ابتدای سال آینده حداقل ۸۵ درصد صادرات و واردات کشور را از طریق سامانه هوشمند ورود و خروج کالا مدیریت خواهیم کرد. 

رییس کل گمرک افزود: همچنین حدود ۹۵ درصد ترانزیت کشور نیز با سامانه هوشمند ترانزیت مدیریت می‌شود. 

معمارنژاد درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قاچاق گفت: اصولا هر چه نرخ ارز افزایش یابد کالاهای مصرفی که معمولا از مسیرهای قاچاق وارد می‌شوند با افزایش قیمت روبرو می‌شوند و به طور طبیعی تقاضا برای آن‌ها در داخل کشور کاهش می‌یابد. 

معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی با بیان این‌که معمولا مواد اولیه و کالاهای صنعتی قاچاق نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: کالاهای با حجم کم و ارزش بالا و مصرفی مانند سیگار، موبایل، پارچه و امثال آن قاچاق می‌شوند و با افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده این کالاها در داخل بالا می‌رود. بنابراین حتما قاچاق کالاها کاهش می‌یابد.

تعیین نرخ جدید ارز برای محاسبه عوارض تا پایان هفته 

وی در حاشیه مراسم افتتاح شبکه ملی تبادل اطلاعات سازمان امور مالیاتی درباره دریافت عوارض با ارز مرجع از خودروهای وارداتی گفت: آنچه که عمل کرده‌ایم طبق قانون بوده است. طبق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی، وقتی گمرک می‌خواهد حقوق ورودی تعیین کند باید ارزش ریالی کالا را مشخص کند. 

رییس کل گمرک گفت: در همان ماده نوشته شده که ارزش ریالی کالا عبارت است از ارزش ارز خارجی آن ضرب در نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی و تا ابتدای مهر ماه نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی ۱۲۲۶ تومان بوده است و ما بر مبنای همین نرخ عمل کرده‌ایم. 

معمارنژاد ادامه داد: اکنون که نرخ ارز بازار مبادلاتی مطرح شده است، چندین نامه نگاری با بانک مرکزی انجام شده تا نرخ ارز مورد نظر آن‌ها برای دریافت عوارض مشخص شود. 

به گفته او، در پی مذاکرات انجام شده احتمالا تا آخر هفته به جمع بندی می‌رسیم و نرخ جدید ارز برای محاسبه عوارض اعلام می‌شود.
معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت: نرخ ارزی که اعلام می‌شود قطعا بالاتر از ۱۲۲۶ تومان خواهد بود، اما سیاست دولت این است که متناسب با این امر نرخ تعرفه‌ها یا سود بازرگانی اصلاح شود به نحوی که حقوق ورودی افزایش پیدا نکند. در غیر این صورت منجر به تورم وارداتی خواهد شد. 

رییس کل گمرک گفت: شاید یکی از راهکارها این باشد که کالاهایی که با ارز مرجع وارد می‌شوند عوارضشان با نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی محاسبه شود. 

معمارنژاد درباره اینکه برخی کالاهای ترانزیتی در کشور رسوب می‌کند، گفت: در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار ردیف مرزی داشتیم و آن چیزی که در پایان سال خالی ماند ۲۶۰ ردیف مرزی بوده است، یعنی در ۲۶۰ ردیف مرزی کالاها از گمرک مبداء به گمرک مقصد نرسیده است و بخشی ممکن است به دلیل نقص ماشین یا از بین رفتن کالا در مسیر باشد، اما بخشی در داخل کشور رسوب کرده‌ است. 

وی گفت: در دوره زمانی مشخصی که برای خودمان داریم اگر کالا به گمرک مقصد نرسد حتما اعلام جرم می کنیم و مراجع قضایی به عنوان قاچاق بررسی می‌کنند.

واردات میوه نداشته‌ایم 

رییس کل گمرک در ادامه درباره واردات میوه گفت: اصلا در سال جاری واردات میوه نداشتیم. 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:‌ این که گفته می‌شود واردات میوه نداشتیم به معنای آن این است که رقم آن قدر کم است که قابل بیان نیست و اگر چیزی وارد شده مبادی غیر رسمی صورت گرفته و یا این‌که انبار شده است.
https://akhbarbank.com/vdcd.n052yt0xoa26y.html
تازه ترین اخبار