اختصاصي/

خطر بيكاري 10 هزار نفري كارمندان 6 موسسه و 2 بانك

27 دی 1392 ساعت 12:13

بانك مركزي اخيرا به بانكهاي در شرف تاسيس و حتي مجوز مشروط گرفته دستور كاهش شعب به ميزان يك سوم كل شعب داده كه اين موضوع گذشته از درست يا نادرست بودن ان،خطر بيكاري چندين هزار نفري را در پي خواهد داشت.


به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك ، شش موسسه اعتباري در شرف تاسيس به همراه دو بانك آينده و مهر اقتصاد كه اولي مجوز مشروط گرفته و دومي نيز در حال اخذ مجوز نهايي بانك شدن است،بطور ميانگين در سراسر كشور حدود 3800 شعبه دارند.

از اين تعداد بانك مهر اقتصاد با 735 شعبه و موسسه اعتباري ثامن با 600 شعبه داراي بيشترين شعبه در كشور هستند.

در تازه ترين تغييرات نيز اين موسسات و بانكها بايد شعب خود را به يك سوم فعلي كاهش دهند.اگر اين حادثه رخ دهد ميزان شعب فعلي كه 3850 شعبه است به حدود 1270 شعبه خواهد رسيد.

اين كار بانك مركزي در جهت ساماندهي و چالاك سازي و افزايش رقابت ميان بانكها صورت مي گيرد.

اما چندين نكته در اين باره بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.نخست اينكه وضعيت اشتغال در جامعه شرايط مناسب و خوبي ندارد و اگر بانك مركزي قصد كاهش شعب اين موسسات و بانكها را داشته باشد با خيل عظيمي از بيكاران مواجه خواهد شد.

اگر هر شعبه فعلي 4 كارمند و مسوول داشته باشد حدود 10 هزار نفر از كار بيكار خواهند شد.گفتني است كه ايجاد هر شغل براي دولت بيش از 150 ميليون تومان هزينه دارد كه با كاهش شعب و بيكاري اين تعدا بايد دولت چندين هزار ميليارد تومان هزينه كند.

دوم اينكه ادغام و تعطيلي شعب كار يك شب و يك ماه نيست و بسياري از اين شعب اجاره بوده و در صورت تعطيلي بايد خسارت پرداخت شود.

سوم اينكه بسياري از شعب در مناطقي از شهرها و شهرستانها قرار دارند كه چنانچه تعطيل شوند عملا مشتريان سردرگم شده و بايد راه طولاني طي كنند تا به شعب بعدي مراجعه كنند.

چهارمين نكته ايجاد نگراني در ميان مردم و سپرده گذاران است كه سبب مي شود اعتماد مردمي پس از تخلف سه هزار ميلياردي از شبكه بانكي كمتر شود.

پنجمين نكته وجود تناقض در رفتار بانك مركزي است.چگونه بانكهاي دولتي و خصوصي ديگر مي توانند شعب تازه ايجاد كنند اما دو بانك و موسسات ديگر بايد شعب خود را كمتر كنند؟

چرا بانك مركزي مصوبه دولت قبل در كاهش شعب را يكباره لغو و اكنون بصورت سفارشي موسسات و بانكهاي در شرف تاسيس در حال اجرايي كردن است؟


کد مطلب: 20679

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/20679/خطر-بيكاري-10-هزار-نفري-كارمندان-6-موسسه-2-بانك

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com