۰
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۵
دیدگاه بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری درباره بازار ارز

پیش‌بینی نسبت یورو به دلار در سال ۲۰۱۳

در حالیکه ارزش ین در برابر دلار به دلیل تحولات سیاسی در ژاپن در پایین ترین میزان از بیست ماه گذشته قرار دارد، تحلیلگران چند بانک بزرگ سرمایه‌گذاری به پیش‌بینی تغییرات نسبت یورو به دلار طی سال آینده میلادی اقدام کرده‌اند. در ادامه به دیدگاه این بانک‌ها که عموما معتقدند این نسبت کاهش خواهد یافت اشاره می‌کنیم.
پیش‌بینی نسبت یورو به دلار در سال ۲۰۱۳
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك ، طی دو ماه اخیر نسبت یورو به دلار رشد کرده و هفته پیش به ۱.۳۳۰۷ رسید اما طی دو روز اخیر از آن کاسته شده است. از دید کارشناسان بازار ارز، وضعیت این نسبت طی روزهای آینده عمدتا به روند مذاکرات دولت و کنگره آمریکا بر سر بودجه و مالیات ها بستگی دارد. دولت آمریکا برای کاستن از کسری بودجه باید از هزینه‌ها بکاهد و مالیات‌ها را بالا ببرد. در حال حاضر اختلاف نظرهایی بین دولت و جمهوریخواهان وجود دارد و این امر سبب شده توافقی حاصل نشود. 

احتمال حصول توافق طی هفته جاری بسیار کم است و پیش‌بینی شده ماه آینده مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. در هر صورت بن بست بوجود آمده سبب رسیک گریزی سرمایه‌گذاران و حرکت آنها به سمت دلار و افزایش ارزش این ارز شده است. ار ابتدای سال آینده یعنی چند روز دیگر بطور خودکار بر مالیات‌ها افزوده و از بودجه کاسته خواهد شد و این دو رویداد اقتصاد آمریکا را به سمت رکود پیش خواهد برد. 

اما در اروپا به تدریج اعتماد به آینده منطقه یورو افزایش یافته است: برنامه جدید بانک مرکزی اروپا برای خرید اوراق قرضه دولت‌های بدهکار عضو منطقه یورو، رفع خطر ورشکستگی یونان، اعلام بی نیازی دولت اسپانیا و ایتالیا از دریافت کمک مالی و افول نرخ سود اوراق قرضه دولتی این دو کشور عواملی هستند که تا اندازه‌ای از نگرانی سرمایه‌گذاران کاسته است و این امر به رشد ارزش یورو منجر می‌شود. 

بر اساس گزارش جهان‌سهم، از دید برخی تحلیلگران دو عامل یاد شده به رشد ارزش یورو و دلار منجر می‌شود و به همین دلیل نسبت یورو به دلار برای مدتی حول ۱.۳۳ نوسان خواهد کرد. اما تحلیلگران بانک‌های گلدمن ساکس، جی پی مورگان و اسکاتیا بانک معتقدند تداوم بحران مالی در اروپا سبب می‌شود ارزش یورو خیلی افزایش نیابد. از سوی دیگر به رغم اجرای سیاست های انبساطی از سوی بانک مرکزی آمریکا که باید به کاهش ارزش دلار منجر شود، تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت و این امر به افزایش ارزش این ارز منجر می‌شود در نتیجه نسبت یورو به دلار طی سال ۲۰۱۳ روند نزولی را طی خواهد کرد. 

البته به دلیل نامشخص بودن نتیجه نهایی عوامل موثر بر ارزش یورو و دلار، پیش‌بینی نسبت این دو ارز بسیار دشوار است. پیش‌بینی شده این نسبت به تدریج به سمت ۱.۲۵ حرکت خواهد کرد.

منبع: اقتصادآنلاين
https://akhbarbank.com/vdcb.sbwurhb9wiupr.html
تازه ترین اخبار