روش محاسبه مالیات از خانه های خالی اعلام شد

27 خرداد 1399 ساعت 14:21

معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی با اعلام مثالی ، روش محاسبه دریافت مالیات از خانه های خالی را اعلام کرد و از صدور برگه تشخیص طی ۳ هفته آینده خبر داد.


به گزارش اخباربانک، محمود علیزاده درباره روش محاسبه مالیات برخانه‌های خالی گفت : مالیات برمبنای ارزش اجاره محاسبه و مطالبه می‌شود. بدین شکل که اگر ارزش اجاره یک واحد براساس متراژ ، ماهیانه به طور مثال هزار واحد باشد، با دوازده ماه ارزش اجاره‌ ، دوازده هزار واحد ارزش اجاری یکساله می‌شود.

وی ادامه داد: برای دریافت مالیات بر اجاره از این دوازده هزار واحد باید 25 درصد (معادل 3000 واحد) به عنوان هزینه استحلاک کسر شود و مابقی درآمد مشمول مالیات اجاره می‌شود. درآمد مشمول مالیات اجاره را براساس نرخ ماده 131 و باتوجه به رقمی که در آن طبقه قرار می‌گیرد، مالیات اجاره آن محاسبه می‌شود.

جدول ضریب مالیات براجاره سالانه مطابق ماده 131 مالیاتهای مستقیم

این مقام مسئول افزود: مالیات برخانه خالی در سال دوم 50 درصد (1125 واحد) ارزش مالیات اجاره و در سال سوم کل این رقم ارزش (2250 واحد) و در سال چهارم به بعد ، 1.5 برابر رقم مالیات براجاره (معادل 3375 واحد) است . اگر ملک کم‌تر از 150 متر در شهرهای بزرگ و 120 متر در سایر شهرها باشد و به اجاره واگذار شده باشد، مشمول مالیات اجاره نمی‌شود و معاف از مالیات اجاره می‌شود اما همین واحد مسکونی اگر خالی بماند از سال دوم مشمول مالیات برخانه خالی با محاسبه مالیات اجاره می‌شود.

محمود زاده تاکید کرد: به محض دسترسی به اطلاعات مندرج در سامانه املاک برای رسیدن به خانه های مسکونی خالی از سکنه ، سریعاً و طی سه هفته آینده اقدام به صدور برگه تشخیص برای خانه‌های خالی خواهد شد و با اطلاعات دزافتی از مالک ، برای مطالبه مالیات اقدام خواهد شد.

به گفته وی برای دریافت مالیات از زمین های خالی نیز هیچ گونه مفرقانونی نیست و نیازمند قوانین و مقررات است .


کد مطلب: 75107

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/75107/روش-محاسبه-مالیات-خانه-های-خالی-اعلام

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com