۰
دبیرکل انجمن بیمه گران با اشاره به جهش قیمت خودرو ، از درخواست شرکت های بیمه از بیمه مرکزی برای افزایش قیمت دیه و بیمه شخص ثالث سال آتی خبر داد .
به گزرش اخبار بانک، محمد علیپور با اشاره به اینکه اخذ مالیات و عوارض از صنعت بیمه در دنیا سابقه ندارد به ایرنا گفت: به طور معمول در دنیا از کالاها و خدمات زیان آور عوارض می گیرند که مصرف آن را کاهش دهند در حالی که در همین رشته از بیمه شخص ثالث بیش از 15 درصد عوارض اخذ می شود.
وی افزود: بیمه در همه جای دنیا از معافیت های مالیاتی و عوارض برخوردار است زیرا منجر به امن تر شدن اقتصاد و کاهش خسارت ها و ریسک ناشی از فعالیت ها می شود. با توجه به اینکه اغلب شرکت های بیمه در بورس حضور دارند، به راحتی می توان عملکرد آنها را شفاف بررسی کرد. مشکل اینجاست که همه بر اعمال معافیت ها در صنعت بیمه تاکید می کنند اما هنگام بودجه ریزی و وضع مقررات همه مانع می شوند.

این مقام مسئول در خصوص نرخ کنونی حق بیمه شخص ثالث گفت: بر مبنای فرمول پیش بینی شده در قانون شخص ثالث محاسبات بیمه مرکزی، نرخ های بیمه شخص ثالث 26 درصد از نرخ واقعی آن عقب بود اما شورای عالی بیمه به دلیل شرایط حاکم بر جامعه این میزان افزایش را نپذیرفت و متاسفانه نرخ ها تغییری نکرد.

علیپور ادامه داد: به دلیل جهش قیمت خودرو ، جا داشت بیمه مرکزی در اواسط سال نرخ بیمه شخص ثالث را اصلاح کند اما این هم اجرایی نشد. از این رو انتظار می رود در زمان تعیین نرخ دیه و نرخ های بیمه شخص ثالث به همه این موارد توجه شود. زیرا سال گذشته و پیش از افزایش قیمت ها، حتی سه درصد افزایش که باعث سود صفر در این رشته بود هم برای بیمه ها دیده نشد. علاوه بر این حداقل 30 درصد خسارت های ناشی از تصادف های جانی است که با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های پزشکی، حجم خسارت های پرداختی در رشته شخص ثالث را افزایش می دهد.

وی درباره بیمه خودروهای صفر کیلومتر و تسویه بدهی های خودروسازان به بیمه ها نیز گفت: قرار است شرکت های بیمه در این زمینه با هم هماهنگی داشته باشند و بیمه ایران راهبری این کنسرسیوم را برعهده داشته باشد. درباره بدهی خودروسازان هم میزان آن به شرکت های مختلف متفاوت است اما گویا آنها پرداخت بدهی ها را آغاز کرده اند.

علیپور در پاسخ به اینکه آیا شرکت های بیمه می توانند منابع را در بورس، ساختمان یا بانک سرمایه گذاری کنند،گفت: طبق آیین نامه سرمایه گذاری در صنعت بیمه، برای هر یک از این روش های سرمایه گذاری حدوی تعیین شده که البته این آیین نامه در دست تجدیدنظر است با این حال شرکت ها نمی توانند همه سرمایه را در ساختمان سرمایه گذاری کنند. زیرا برای پرداخت خسارت ها نقدینگی می خواهند و باید بخشی از منابع آنها در دسترس باشد.

وی ادامه داد: از این رو در رشته هایی همچون عمر که تعهدات بلندمدت شرکت های بیمه است، باید سرمایه گذاری ها طوری باشد که بازدهی منابع پاسخگوی تعهدات آنها در زمان های لازم باشد اما در موارد دیگری چون درمان یا ثالث نقدشوندگی از اهمیت بالاتری برخوردار است و از این رو به سپرده گذاری در بانک و نظایر آن روی می آورند.
https://akhbarbank.com/vdchi6n-.23nk6dftt2.html
تازه ترین اخبار