۰
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۹

عزم اروپا برای کنار گذاشتن دلار جزم شد

به نظر می‌رسد کمیسیون اتحادیه اروپا به منظور کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری و افزایش نقش یورو در اقتصاد جهانی درحال تهیه یک برنامه جامع و مفصل برای به زیر کشیدن سلطه دلار است.
به گزارش ایسنا، چندی پیش بود که بلومبرگ در گزارشی از تلاش اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری و جایگزین کردن آن با ارز یورو خبر داد که حالا گزارش های دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد عزم اروپایی‌ها برای خداحافظی با سلطه دلار جزم شده و می‌خواهند که نقش یورو بعنوان یک ارز اروپایی واحد را در تبادلات جهانی و درون قاره ای پررنگ تر از پیش کنند و این طور  که به نظر می رسد روسیه نیز در تحقق این امر به اروپا کمک بسزایی کرده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا در تاریخ  پنجم دسامبر سال جاری میلادی بود که از برنامه خود برای کنار گذاشتن دلار و جایگزینی یورو در تجارت و اقتصاد جهان خبر داد.

با توجه به تنش‌های سیاسی و تجاری اخیر میان ایالات متحده آمریکا با بسیاری از شرکای تجاری سابقش همچون اروپا، روسیه و چین، این کشورها در تلاشند تا اقتصاد و بخش های فعال تجاری خود را از گزند تصمیمات و تنش‌های سیاسی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای آنها ایجاد کرده و یا ممکن است در آینده ایجاد کند، مصون بدارند .

بر اساس گزارش اسپوتنیک نیوز، یکی از اعضای کمیسیون اتحادیه اروپا در این خصوص می‌گوید: با وجود اینکه یورو هم اکنون دومین ارز بزرگ و مهم جهان به شمار می رود، اما همچنان بسیاری از شرکت های اروپایی برای تبادلات تجاری و معاملات خود حتی تجارت های درون قاره ای از دلار آمریکا استفاده می کنند که این امر در صورت بروز اختلافات سیاسی برای آنها بسیار پر ریسک و پرهزینه تمام خواهد شد .

وی در ادامه تاکید کرد که اروپا باید به منظور افزایش نقش یورو در اقتصاد جهانی از سلطه دلار خارج شود و کشورهای عضو اتحادیه اورپا باید از تمامی بخش‌های فعال اقتصادی خود نظیر بخش نفت و گاز، مواد خام و اولیه، محصولات کشاورزی و غذایی، حمل و نقل و دارویی درخواست کنند که یورو را برای انجام مبادلات بانکی، مالی و تجاری خود جایگزین دلار کنند
https://akhbarbank.com/vdcdfj09.yt0ok6a22y.html
تازه ترین اخبار