۰
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۰

بیمه رازی500 ميليارد تومانی می شود

مديرعامل بيمه رازي گفت: با درنظر داشتن شرايط سهامداران خرد ، مطالعات اوليه افزايش سرمايه اين شرکت انجام وپيشنهاد آن به بورس اعلام شده است ، در مرحله اول سرمايه بيمه رازي از 200 ميليارد تومان به 400 ميليارد تومان افزايش مي يابد و در مرحله بعد به 500 ميليارد تومان مي‏رسد .
به گزارش اخبار بانک، مجيد بختياري در گفت و گويی کرده است در ادامه مي‌آيد:
 
آقاي بختياري ، شما به تازگي مديريت مجموعه را پذيرفتيد. لطفا درباره وضعيت فني و مالي بيمه رازي توضيح  دهيد؟
 
دريک نماي کلي بيمه رازي برند قوي دارد، شرکت خوبي است و در بازار با نام نيکي شناخته مي شود.بيمه رازي از لحاظ فني و مالي شبيه ديگر شرکت‏هاي بيمه کشوراست و با تلاشي که قرار است روي اين شرکت انجام شود ، نسبت به سايرين وضعيت بهتري هم پيدا مي‏کند. در واقع در وضعيت فعلي کمي نيازمند بهبودي و تنظيم است که براي آن  برنامه داريم. سطح تونگري 2 را دارد با ضريب خسارت  75 درصد ، نکته قابل توجه مطالبات بيمه رازي از خودروسازها است که در صدد رفع آن هستيم.
 
آيا در سال گذشته بخشي از سهم بازارتان را از دست داده‏ايد؟
 
بيمه رازي در حوزه خودروهاي صفر کيلومتر حضور بيشتري داشت، الان بخاطر همان مشکلات مطالبات معوق سهم کمتري دارد. اما در حوزه ديگري از بازار حضورفعالي دارد. بيشتر تمرکزاين شرکت در بخش حمل و نقل است و خوشبختانه امسال وضعيت بهتري در حمل و نقل هوايي دارد. قراردادي هم با هواپيمايي ماهان دارد که اميدواريم امسال هم آن را تمديد کنيم.همچنين کار خوبي را با کل فرودگاه‏هاي کشورداريم که تنها در بخش بيمه هاي درمان نيست و شامل ساير رشته ها مانند آتش سوزي و مسووليت هم مي شود. توجه داشته باشيد که گاهي پيش مي آيد شرکت‏ هاي بيمه سهم بازارشان را از يک رشته بيمه اي از دست مي‏دهند اما بازار جديدي را جايگزين مي‏کنند. در بيمه رازي هم سهم رشته هاي زيان دهي مانند اتومبيل و درمان کم مي شود اما در باقي رشته‏ها وضعيت بهتري خواهيم داشت.
 
چالش جدي بيمه رازي چيست؟
 
در همه دنيا معمولا دولت‏ها هستند که کارهاي کلي و عمومي مثل بهداشت، امنيت، آموزش و ... را انجام مي‏دهند اما اصل کار توسعه را بخش خصوصي انجام مي‏دهد. بيمه رازي هم بايد متوجه شود که يک شرکت بيمه کاملا خصوصي است و با صداقت بالا در شان يک شرکت خصوصي  خود را نشان دهد. اگر بتوان  قواي داخلي و پيرامون بيمه رازي به اين درک برسند که خصوصي هستند و تفاوت بين خود با شرکت‏هاي دولتي و نيمه‏دولتي را ببينند و براساس مولفه‏هاي بخش خصوصي کار کنند ، جذب بخش‏هاي خصوصي ديگر مي‏شوند. بنابراين بيمه رازي سرويس بهتري ارايه مي‏دهد، سرمايه‏گذاري هاي خود را در حوزه توسعه محصول و خدمات گسترش مي دهد ، مي‏تواند با نيروهاي متخصص و کارا همکاري کند و برنامه‏هاي بهتري را با آنها اجرا کند . در نتيجه رضايت بيشتر مشتريان را جلب خواهد کرد.  بيمه رازي مي‏تواند خيلي خلاق باشد و نتايج خوبي به دست آورد. به نظر مي‏رسد همه الزامات براي چنين کاري فراهم است و شرکت مي‏تواند يک چهره جديدي از خود عرضه کند به طوري که اعتماد بيشتر مردم را جلب و مي تواند در زمينه محصولات و خدمات پيشرو باشد .
 
برنامه شا براي توسعه فعاليت‏ها و کسب بيشتر سهم بازار چيست؟
 
براي بيمه رازي برنامه  5 مرحله اي تدوين کرديم  که شامل شناخت، تنظيم اوليه، توافق روي سلسله اصول و خطوط قرمز شرکت، بازنگري و به روزرساني برنامه‏ها و رفتن به سمت اجراست. در مرحله اول بايد شناخت خوبي نسبت به شرکت داشته باشيم بعد از شناخت بايد سطحي از تنظيم را ايجاد کنيم. در مرحله سوم بايد روي يک سلسله اصول و چهارچوب‏ها توافق شود ، بيشتر هم خود کارکنان و مديران بايد در اين چهارچوب باشند و بدانيم برنامه چيست؟  مي‏خواهيم سهم خود را در بازار افزايش دهيم يا مبنا کسب سود بيشتر است؟ اخلاق چه جايگاهي دارد و خيلي چيزهاي ديگر. اما در مرحله چهارم هم بايد هر آنچه در مراحل قبل داشتيم را تبديل به برنامه کنيم. اين شرکت برنامه‏هايي از قبل داشته که مورد بازنگري قرار داديم که نيازمند 10 تا 15 درصد اصلاح است . و در مرحله پنجم هم بايد آنچه به دست آورديم را اجرا کنيم.
 
ما در بيمه رازي هدفمان حتما اين نيست که سهم بازار خود را افزايش دهيم ،  به سود بيشتر هم فکر مي‏کنيم. در واقع بازار مي‏تواند محدودتر با سود بيشتر باشد چيزي که در بخش خصوصي اهميت دارد اين است که ذينفعان را در بخش سوددهي قانع کند.
 
ايجاد مزيت براي شرکت نيز از ديگر اهداف ماست ، خلق محصولات جديد و  رضايت مشتريان از اين مزيت‏هاست.
 
در شرايط اقتصادي فعلي آيا به رشد حق بيمه‏ ها مي‏توان اميدوار بود؟
 
اين يک چالش بزرگ صنعت بيمه است متاسفانه تا آنجا که نرخ‏ها تابعي از قيمت مورد بيمه است اين اتفاق به خودي خود مي‏افتد. اتفاقا يکي از دلايل رشد حق بيمه‏ها ناشي از مولفه‏هاي تورم است. مثلا در بدنه خودرو نرخ‏هاي فني که مشخص است پس حق بيمه را براساس همين نرخ‏هاي به روز شده مي‏پردازند، البته اگر رشد بيمه‏ها از بيمه‏پذيري و رشد فرهنگ بيمه بود خيلي بهتر بود تا ازنرخ تورم. اما چالش اصلي در صنعت بيمه بيشتر در زمينه بيمه‏هاي شخص ثالث و درمان تکميلي است که بيشترين ضريب خسارت را دارد و سهم زيادي از پوشش بيمه را به خود اختصاص مي‏دهد. در شخص ثالث اين مشکل بيشتر هم هست. چون خسارت را عواملي تعيين مي‏کنند که از عهده بيمه‏گذار و بيمه‏گر خارج هستند يعني در خسارت جاني قوه قضائيه نرخ را معلوم مي‏کند و به يکبار 20 تا 30 درصد  نرخ را بالا مي‏برد. مساله جايي است که حق بيمه متناسب خسارت رشد نمي‏کند چرا که دولت اعمال نظر و دخالت مي‏کند.
 
بنابراين شرکت اقتصادي جديد و احتمال افزايش حق بيمه‏ها نه تنها کمکي به صنعت بيمه نمي‏کند بلکه مشکل هم ايجاد مي‏کند. بنابراين ثبات اقتصادي بهتراست  و نرخ‏هاي حق بيمه هم رشد نمي‏کرد. شرايط تورمي هيچ کمکي به صنعت بيمه نمي کند بخصوص بيمه هاي عمر . چون اولويت مردم وضعيت اقتصادي است و افزايش نرخ تورم موجب کاهش استقبال مردم به بيمه هاي عمر مي شود.
 
بيمه رازي نخستين شرکتي بود که از شرکت‏هاي اعتبارسنجي خارجي رتبه دريافت کرده آيا اين رتبه هنوز اعتبار دارد و چه تاثيري روي فعاليت‏هاي شرکت دارد؟
 
تا الان که شرکت رتبه‏بندي خارجي اعلام نکرده اين رتبه اعتبار ندارد و نظر جديدي نداده است . البته من هم به عنوان مديرعامل جديد دوست دارم اين راه را ادامه دهم اما فرصت نشده است. اول بايد به ساماندهي فکر کنيم و بعد دوباره دنبال اين رتبه‏بندي باشيم. بانک‏ها، بيمه‏ها و موسسه‏هاي بزرگ بايد به استانداردهايي برسند و به وسيله رتبه‏ها مورد اعتماد بيشتري قرار گيرند. اين موضوع در آينده خيلي مي‏تواند به نفع بيمه رازي باشد و با اين کار ما در آينده وضعيتي ايجاد مي‏کنيم که مشتريان با اعتماد بيشتري بيمه رازي را انتخاب کنند.
 
نظرتان درباره تغييرات هيات مديره شرکت چيست؟
 
هيات مديره تغييراتش انجام شد اعضاي قبلي خيلي خوب بودند افراد جديد هم چهره‏هاي سرشناسي هستند از جمله دکتر طهماسب مظاهري، وزير اسبق وزارت امور اقتصادي و دارايي و رييس کل اسبق بانک مرکزي بودند. اندوخته سنگيني از دانش اقتصادي را به همراه دارند و تجربه اقتصادي بزرگي دارند؛ بيمه رازي محلي باشد که ايشون ديدگاه‏هاي خود را مطرح کند و به شرکت کمک کنند.بنابراين نحوه مطرح شدن مباحث در هيات مديره را تغيير داديم و در جلساتي که ايشون هستند مسائل کلان صنعت بيمه را مطرح مي‏کنيم بلکه در بخشي از مسائل کلي صنعت بيمه از طريق ايشون تاثيرگذار باشيم.
 
آيا برنامه‏اي براي افزايش سرمايه داريد؟
 
بله. مطالعات اوليه آن انجام شده پيشنهادمان را هم به بورس داديم و بايد موضوع سهامداران خرد را نيز  نظر داشته باشيم. در مرحله اول از 200 ميليارد تومان به 400 ميليارد تومان مي‏رسيم و در مرحله بعد به 500 ميليارد تومان مي‏رسيم.
 
البته با برنامه‏ هايي که داريم اميدواريم سهامداران را متقاعد کنيم و تا يک هزار ميليارد تومان هم سرمايه خود را افزايش دهيم.
منبع:دنیای اقتصاد
https://akhbarbank.com/vdchwxn-.23nk-dftt2.html
تازه ترین اخبار