۰
۲
مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گفت: اگر مردم بابت دادن وام‌ها و سودهای کلان گلایه‌مند هستند یا بدهکاران کلان بانکی را می‌شناسند و مدرک و سندی هم دارند به ما حتما گزارش دهند. این گزارش ‌ها باید مستند باشد.
به گزارش ایسنا، علی اصغر رفاهی مستشار قضایی و مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه قرار بر این است که گزارش‌های برنامه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) به صورت هر هفته بیان شود، گفت: با نظر معاون اجتماعی قوه قضاییه چند ماهی است سامانه جامع اطلاعات مردمی یا سجام در تمام استان‌های کشور آغاز به کار کرده و مردم می‌توانند به عنوان ناظران پیشگیری ورود عملیاتی داشته باشند و ما هم تعهد می‌کنیم با کمک مردم نظارت را عملیاتی کنیم. در شرایط کنونی که جرایم اقتصادی در جریان است و افراد سودجو با سوء استفاده به مردم ستم می‌کنند، می‌توان با سامانه سجام بسیاری از جرایم و تخلفات گمنام و مخفی را با کمک مردم، آشکار کرد.

 مدیرکل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اینکه نظارت متمرکز توسط قوای سه ‌گانه انجام می‌شود، اظهار کرد: این نوع نظارت کافی نیست و باید نظارت غیرمتمرکز را با کمک سامانه سجام تحقق بخشید. سامانه سجام در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات را به عالی‌ترین مقامات قضایی و اجرایی شهر، شهرستان و استان می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که انتظار داریم مردم اطلاعات آن را با کمک این سامانه ثبت کنند موضوع احتکار است، عنوان کرد: چند شب گذشته معاون اول قوه قضاییه آقای اژه‌ای تقاضای معرفی متخلفان اقتصادی را داشتند، در این راستا سامانه سجام آمادگی دارد در هر نهاد و جایی که احساس می‌شود پارتی‌ بازی و تخلف وجود دارد، ثبت و رسیدگی شود. برابر قانون اساسی احیای حقوق عامه از وظایف کلان قوه قضاییه است و هرجایی شهروندان موضوعی در حیطه تضییع حقوق احساس کردند با سامانه سجام اطلاع‌رسانی کنند تا خیلی زود به دست مسئولان قضایی و اجرایی برسد.

رفاهی، ادامه داد: موضوع دیگر که می‌توان در این سامانه ثبت کرد مربوط به حوزه بانکداری است، اگر مردم بابت دادن وام‌ها و سودهای کلان گلایه‌مند هستند یا بدهکاران کلان بانکی را می‌شناسند و مدرک و سندی هم دارند به ما حتما گزارش دهند. این گزارش ‌ها باید مستند باشد. در موضوع قاچاق کالا و ارز و مسائل مربوط به کارگری و کارفارمایی هرجا مردم احساس کردند قاچاق در حال انجام است یا کارخانه آنها در حال تعطیلی است یا تعطیل شده است به قید فوریت آن را اطلاع دهند و ما تعهد می‌کنیم سریع به این موارد رسیدگی کنیم.

مدیرکل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: در صورتی که نواقص فنی و بهداشتی محیط های کارگری که در حال انجام فعالیت هستند نیز اطلاع‌رسانی و ثبت شوند می‌توان از بروز حوادث کاری جلوگیری کرد و اگر این اتفاق نهادینه شود حوادث کارگری کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در اولویت سامانه سجام است اقدامات علیه محیط زیست است، گفت: با توجه به اهمیت محیط زیست اقدامات مجرمانه یا لطمه زدن به محیط زیست موضوعات ثبت شده در سامانه سجام سریعا رسیدگی می‌شود. بحث زمین‌خواری، کوه‌خواری و ساحل‌خواری یا تصرف اراضی ملی و دولتی از دیگر موضوعاتی است که در اولویت‌ رسیدگی ما پس از ثبت در سامانه سجام است. اگر گزارشی علیه فرد یا افرادی با مدارک به دست ما برسد قطعا هشدارهای خصوصی را به افراد می‌دهیم و رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهیم و بنا داریم افرادی را به عنوان ناظر و دیدبان در سازمان‌ها مستقر کنیم. در این سامانه با مسائل شخصی مردم کاری نداریم، نمی‌خواهیم پرونده ‌های قوه قضاییه را بیشتر کنیم بلکه رویکرد ما پیشگیری از وقوع جرم است.

رفاهی در خصوص سنجش صحت مدارک ارائه شده در سامانه سجام، گفت: تاکنون بیش از 90 درصد مدارکی که ارسالی، تایید شده‌اند. گزارش‌های واصله ابتدا به هسته‌ هایی می‌روند که بیش از 50 نفر عضو دارند. در هر استان و شهرستانی مسئول سامانه سجام وجود دارد و بعد از تایید سلسله مراتبی اینجانب با تایید گزارش، آن را برای مسئولان ارسال می‌کنم و ممکن است در موضوعاتی مثل احتکار سریعا و در حد چند دقیقه گزارش ‌ها به دست مسئولان برسد.

مدیرکل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در رابطه با اقداماتی که علیه محیط زیست مطرح است با بیان اینکه نحوه استفاده از محیط زیست نباید به گونه‌ای باشد که به آیندگان صدمه‌ای وارد شود، عنوان کرد: تخریب درختان، آتش سوزی ها و ... نیز اگر با مدرک و به صورت مستند گزارش شوند ما اقدامات مثبتی انجام خواهیم داد. زمین خواری، ساحل خواری و کوه خواری نیز امیدواریم به کمک مردم بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. ما قصد داریم در هر نقطه از کشور به مجرد اینکه کسی شروع به زمین خواری و ... کرد آنها را شناسایی و با آنها برخورد خواهیم کرد.

رفاهی در قالب هشداری خطاب به متجاوزین و خطاکاران، گفت: اگر مردم گزارشی علیه فردی با مدارک برای ما بفرستند هشدارها و انذارهای خصوصی را برای افراد خواهیم فرستاد. مدیری که تخلف می کند و فردی که رشوه می گیرد و سایر متخلفان بدانند ما دیده‌بان‌ها را در این نهادها و سازمان ها قرار می دهیم تا در فضای گمنامی شرایط را رصد کنند. ما نمی‌خواهیم با این سامانه تعداد پرونده‌های مطرح در دستگاه قضایی را افزایش دهیم بلکه رویکرد ما پیشگیرانه و کاهش این موارد است.  همه مردم باید دیده بان شوند و اگر این چنین نباشد نظارت متمرکز که توسط سه قوه انجام می شود فایده ای نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه سامانه سجام فعال است و شبانه روزی در اختیار شهروندان قرار دارد، گفت: ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی در سال 1386 تاسیس شد اما نتیجه مطلوب و مورد انتظار در این ستاد حاصل نشد. از جمله ایرادات موجود این بود که گزارشات فقط به دست دادستان می رسید و منجر به افزایش حجم پرونده های قضایی می شد و بسیاری از مشکلات دیگر اما گزارشات سامانه سجام محرمانه است. البته برای حمایت از دیده بانها در حال انجام اقداماتی هستیم.

رفاهی با بیان اینکه آقای الفت نامه‌ای خطاب به روسای کل دادگستری استانها برای معرفی محتکران و ورود جدی و عملیاتی به این حوزه ارسال کردند، اظهار کرد: ما سعی می کنیم گزارشاتی را ارسال کنیم که بیش از 90 درصد صحت آن برای ما مسجل شده باشد. از ابتدای راه اندازی این سامانه اقدامات علیه محیط زیست، اقدامات علیه حوادث کارگری و منابع طبیعی بیشترین گزارشات را به خود اختصاص می دهند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اینکه مردم هرجا مشاهداتی مانند بهره برداری از چاه های غیرمجاز و یا انبار سلاح های غیرمجاز را داشتند در این سامانه برای ما گزارش دهند. در زمینه احتکار دارو یا هر زمینه دیگری که تخلف محسوب می شود در صورتی که به صورت مستند برای ما گزارش شود پیگیری خواهیم کرد. تا این لحظه گزارشی برای احتکار دارو نداشتیم. در زمینه فرار مالیاتی هم هرجا شهروندان احساس کردند تخلفی در حال وقوع است آن را به ما گزارش دهند.
https://akhbarbank.com/vdccxsqe.2bq118laa2.html
مشاهده نظر مخاطبان
Bulgaria
سلام. اگه بشناسیم میگیم پارتیمون بشن بتونیم 10 میلیون تومن وام که دو ماهه دنبالش هستیم بهمون بدن.
Iran, Islamic Republic of
....انوقت شما چكاره ايد!!!
تازه ترین اخبار