بانک مرکزی بالاخره اطلاعیه صادر کرد؛

جزئیات وام خرید خودروبه زبان ساده و ابهامات آن

16 آبان 1394 ساعت 9:28

اخبار بانک: در این نوشته قصد داریم به زبان ساده جزئیات بسته خروج از رکود و ابهامات موجود در تسهیلات خرید خودرو را بیان کنیم.


به گزارش اخبار بانک، بانک مرکزی بالاخره جزئیات بسته خروج از رکود و قوانین حاکم بر آن را منتشر کرد، اطلاعیه ای که به نظر می رسد ابهاماتی نیز در آن به چشم می خورد.

در اطلاعیه جزئیات بسته خروج از رکود که بر روی سایت بانک مرکزی قرار گرفته عنوان شده متقاضیان خرید خودرو بدون مراجعه به بانک باید به نمایندگی های خودرو مراجعه کنند.

متقاضی خودرو خود را انتخاب کرده و باید ۲۰ درصد مبلغ خرید خودرو را نقدا به نمایندگی بدهد و ۸۰ درصد باقیمانده که نباید بیش از ۲۵ میلیون تومان باشد را اسناد تجاری (سفته و چک) به نمایندگی بدهد.

به عبارت ساده تر تصور کنید از روز ۱۸ آبان به نمایندگی مراجعه و خواستار خرید خودرویی می شوید که قیمت آن ۳۰ میلیون تومان است.

در این صورت باید ۶ میلیون از مبلغ مذکور که ۲۰ درصد بهای خودرو می شود را نقدا به نمایندگی پرداخت و بابت ۲۴ میلیون باقیمانده چک و سفته هایی به علاوه نرخ سود ۱۶ درصد تسهیلات و بازپرداخت حداکثر ۷ ساله به نمایندگی
بدهید.

حال اگر خودرو مذکور مثلا بیش از ۴۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد متقاضی باید ۱۵ میلیون را نقدا و ۲۵ میلیون باقیمانده را چک و سفته بدهد.

در اطلاعیه صادر شده از بانک مرکزی اینگونه آمده است که شرکت خودرو ساز چک و سفته را به بانک ارائه داده و پول فروش خودرو به خودروساز داده خواهد شد.

اما ابهاماتی که در این اطلاعیه موجود بوده این است که تسهیلات ۲۵ میلیون اخذ شده بصورت دفترچه اقساط خواهد بود یا خیر چون متقاضی خرید خودرو با بانک کاری نداشته و نمایندگی خودرو طرف حساب خریدار خواهد بود و طبیعتا
خودرو ساز نمی تواند دفترچه پرداخت اقساط به خریدار ارائه دهد.

نکته دیگر اینکه چه نوع ند و وثیقه ای مورد قبول شرکت خودرو ساز می باشد؟ آیاد تنها چک و سفته مورد قبول است و اگر اینگه باشد احتمالا سند خودرو تا پایان اقساط باید نزد شرکت خودرو ساز بماند؟


کد مطلب: 38803

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/38803/جزئیات-وام-خرید-خودروبه-زبان-ساده-ابهامات

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com