نگاهی به آخرین وضعیت موسسات اعتباری برای اخذ مجوز

دلیل استقبال مردم از سپرده گذاری در موسسات چیست؟

21 مرداد 1394 ساعت 11:06

اخبار بانک:در هر صورت باید قبول کرد که مؤسسات اعتباری غیر مجاز مدتهاست در بازار پولی کشور مشغول به فعالیت هستند و اکنون با وضعیت جذب سپرده و تجربیات تلخی چون موسسه میزان نمی توان دفعی و به صورت شوک با این موسسات برخورد شود.


به گزارش خبرنگار «اخبار بانک»، متاسفانه با انتشار هر از چند گاهي از برخورد با موسسات اعتباری، آنچه كه بيشترين مشكل را فراهم خواهد كرد، همان كاهش اعتماد ملي و اطمينان مردم به مديران و مسئولان حداقل در اين بخش است. بنابراين طولاني شدن سير رسيدگي به پرونده هاي اخذ مجوز موسسات مالی و اعتباری، سطح اعتماد و صبر مردم در ساماندهی و حتی برخورد مسوولان با موسسات کاسته خواهد شد و این موضوع چالش هايي بوده كه به هر رو گريبانگير جامعه فعلي ما شده است.

بانک مرکزی و مجموعه های دیگر چه دوست داشته باشند یا خیر، موسسات اعتباری موجود در کشور از خلاء های قانونی احتمالی شکل گرفته و پس از گذشت چند دهه از قدرت و توان مالی خوبی برخوردار شده اند.

با نگاهی به منابع مالی در اختیار این موسسات که بعضا از منابع چند بانک خصوصی نیز فراتر می رود، لزوم ساماندهی با صبر و حوصله و دقت نظر را بیش از پیش نمایان می کند.

چندین موسسه بزرگ اکنون در مسیر دریافت اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی قرار دارند.

موسساتی چون آرمان ایرانیان(فردوسی - فرشتگان) که اکنون منتظر پاسخ بانک مرکزی برای ثبت شرکت هاست و بزودی نیز مجوز نهایی خود را دریافت خواهد کرد.

موسسه ثامن نیز در آینده نزدیک اقدام به پذیره نویسی سهام در فرابورس می کند.اکنون مسوولان این موسسه با سازمان بورس و شرکت های تامین سرمایه در حال رایزنی هستند.

موسسه افضل توس نیز در حال رایزنی با بانک مرکزی برای تعیین تکلیف نهایی است.این موسسه یکی از موانع اصلی خود یعنی مشکل یکی از سهامداران کلان خود را برطرف کرده است.

موسسه ثامن الحجج نیز در حال اخذ مجوز است.این موسسه نیز جزو موسسات بزرگ در شرف تاسیس در کشور به شمار می رود.

بانک مهر اقتصاد نیز همانند موسسه آرمان در آینده نزدیک با تائید پذیره نویسی سهام و برگزاری مجمع مجوز نهایی خود را کسب می کند.

سوالی که این روزها با گذشت چندین ماه از افزایش فشار بانک مرکزی بر موسسات مطرح می شود این است که چرا با این همه فشار و تبلیغات، باز هم مردم دوست دارند در موسسات سپرده گذاری کنند.

یکی از دلایل اصلی و مهم تفاوت نرخ سود این موسسات با نرخ سایر بانک هاست.طبیعی است که در شرایط فعلی اقتصاد کشور هر شخصی دوست دارد بیشترین نفع را از پول راکد خود ببرد.بنابراین این موسسات با سود رقابتی که می پردازند توانسته اند مشتریان خوبی جذب کنند.

با توجه به رقابت قیمتی که در بازار پولی کشور به‌خصوص در سپرده‌های سرمایه‌گذاری روزشمار بانک‌ها با قابلیت نقدشوندگی فوری شکل گرفته و باعث مزیتی شدن این سپرده‌ها (بدون جریمه یا زیان انصراف از سپرده‌گذاری) شده است، به همین دلیل سپرده‌گذاران با هوشمندی و با کسب حداکثر سود، در این نوع سپرده‌ها سرمایه‌گذاری کرده و در مواقع لزوم اقدام به خروج منابع خود می‌کنند.

البته اکنون بانک های دولتی و خصوصی نیز سعی کرده اند نرخ سود روزشمار خود را به 20 درصد رسانده اند.

دلیل دیگری که مردم را به سمت این موسسات می کشاند، به جریمه‌های فسخ قرارداد سپرده‌گذاری برمی‌گردد که بعضا این بنگاه‌ها برای سپرده‌های بلندمدت خود اعمال کرده‌اند و عاملی برای جلوگیری از خروج منابع محسوب می‌شود.

در هر صورت باید قبول کرد که مؤسسات اعتباری غیر مجاز مدتهاست در بازار پولی کشور مشغول به فعالیت هستند و اکنون با وضعیت جذب سپرده و تجربیات تلخی چون موسسه میزان نمی توان دفعی و به صورت شوک با این موسسات برخورد شود.

شاید بهترین راه اطلاع رسانی شفاف به مردم،همراهی بانک مرکزی با موسساتی که دوست دارند سریع تر زیر چتر نظارتی قرار بگیرند و بهبود فضای نظارتی و بازرسی هاست.


کد مطلب: 36324

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/36324/دلیل-استقبال-مردم-سپرده-گذاری-موسسات-چیست

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com