نکته/

گروکشی پول سپرده گذاران و عواقب تنبیهات عجیب بانک مرکزی!

14 مرداد 1394 ساعت 10:06

اخبار بانک: بانک مرکزی با تنبیهات عجیب و غریب خود و گروکشی سرمایه های سپرده گذاران بانکی وارد بازی خطرناک دو سرباخت شده است.


به گزارش خبرنگار «اخبار بانک»، روز گذشته بانک مرکزی در سامانه چکاوک (ارسال الکترونیکی تسویه چک) پیام عجیبی را در معرض دید کاربران قرار داد.

بر اساس این اطلاعیه بانک ها نباید چکهای رمزدار سه بانک بزرگ را پذیرش می کردند.

گذاشتن این پیام که تقریبا بی سابقه بود با تعجب اهالی بانکی روبرو شد و به نظر می رسید خیلی زود این پیام از سامانه مذکور برداشته شود.

البته پیشتر سابقه گذاشتن پیامهایی مبنی بر محدودیت صدور چک سه بانک و موسسه در سامانه چکاوک وجود داشت اما آن پیام ها محدودیت صدور چک تا مبلغ مشخصی را تعیین کرده بود.

حال چه اتفاقی افتاده که بانک مرکزی صراحتا از عدم پذیرش چکهای رمزدار سه بانک بزرگ صحبت میکند مشخص نیست.

احتمالا بدهی بالای بانکهای مذکور می تواند یکی از دلایل این محدودیت باشد اما به نظر نمی رسد محدودیت صدور چک بین بانکی راه گشای این مساله باشد.

اینکه مشتریان یک بانک برای انتقال وجوه خود به بانک مراجعه کرده و با پاسخ منفی مسیولان بانک برای انتقال مواجه شوند رویه مناسبی نیست.

بانک مرکزی باید به فکر تنبیهات دیگری برای بدهی بیش از حد و یا اصطلاحا وضعیت قرمز بانک ها در تراز روزانه خود باشد.

جریمه ۳۴ درصدی به نظر معقول است اما مدیران بانک ها بدون توجه به حق و حقوق سهامداران و مشتریان حاضرند این جریمه را از جیب آنها پرداخت کنند.

راه حل مناسب تر به نظر نگارنده اعلام روزانه و یا هفتگی بانک های در وضعیت قرمزمی تواند باشد تا هم سپرده گذار و هم سهامدار بداند چه مدیرانی را انتخاب و در چه بانکی سرمایه گذاری کرده اند.

با توجه به عواقب ضد تبلیغ اعلام نام بانک های متخلف و جریان روانی آن به نظر می رسد مدیران بانک ها را به تکاپو انداخته و وضعیت بدهی بانک خود را سامان دهند.


کد مطلب: 36090

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/36090/گروکشی-پول-سپرده-گذاران-عواقب-تنبیهات-عجیب-بانک-مرکزی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com