۰
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۹
گزارش/

530 هزار ميليارد تومان نقدينگي كجاست؟

شايد دو ماه پيش اگر سوال اينكه نقدنيگي از ارز و سكه به كجا رفته است پرسيده مي شد، همگان پاسخ را بازار بورس مي دانستند.
530 هزار ميليارد تومان نقدينگي كجاست؟
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك، نقدينگي در اقتصاد به مجموع پول و شبه پول گفته می‌شود که با افزایش تورم ارتباط مستقیم دارد؛ چرا‌که هر چه میزان نقدینگی افزایش پیدا کند به همان میزان ارائه کالا و خدمات در جامعه نیز باید افزایش یابد و چون حجم کالا و خدمات محدود است پس باید میزان نقدینگی به گونه‌ای باشد که با کالا و خدمات برابری کند. اگر این توازن ایجاد نشود و میزان نقدینگی بیش از حد افزایش یابد کالا و خدمات در جامعه کم شده و در نتیجه تورم افزایش می‌یابد. 

روند افزایشی رشد نقدینگی در دولت نهم و دهم وارد فاز جدیدی شد و این رشد افسار‌گسیخته با سرازیر شدن درآمدهای نفتی به کشور و تبدیل درآمدهای ارزی به ریال و تزریق آنان در بخش‌هایی از اقتصاد مانند مسکن موجب تورمی شدید در این قسمت‌ها شد. 

رشد نقدینگی در سال‌های گذشته به علت بالا رفتن تورم همواره بر تولید لطمه زده است و از آنجا که از رشد نقدینگی در جهت تولید استفاده نشده است و عمدتا به سمت دلالی حرکت کرده است، روند سرمایه گذاری در تولید را كند کرده است در شرایطی که بازدهی سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون طلا، سکه، ارز، زمین، مسکن و در نهایت بورس و سپرده‌گذاری بانکی جذاب‌تر از سرمایه گذاری در تولید بوده است؛ موجب خروج سرمایه از تولید و حرکت به بازار دلالی شده است.

بانكها مامن جديد پول هاي بزرگ
شايد دو ماه پيش اگر سوال اينكه نقدنيگي از ارز و سكه به كجا رفته است پرسيده مي شد، همگان پاسخ را بازار بورس مي دانستند. رکوردهای پی در پی بورس در سال جدید و هضم غول عظیم ۱۰۰۰میلیارد تومانی هُلدینگ خلیج فارس در یک روز در خود و ادامه صف خرید برای آن، نشانه هایی محکم بر حرکت نقدینگی از بازارهای طلا و ارز به بازار سرمایه است. 

اما این روند اكنون با موانعي چون بودجه ۹۳ و نرخ خوراك پتروشيمي ها برخورد كرده و اين روزها بورس حال و روز خوشي ندارد.هر چند كه مسوولان بورسي چون قاليباف مدير شركت بورس به سهامداران توصيه كرده‌اند كه صبر داشته باشند چرا كه بورس بيشترين بازدهي را داشته است. 

اما وقتي سكه و ارز با نوسان كمي همراه هستند و مسكن نيز رونقي ندارد،بانكها در شرايط فعلي پناهگاه اصلي حجم بالاي نقدينگي در كشور هستند.اين رزوها بي دليل نيست كه انواع و اقسام طرح هاي بانكي براي جذب سپرده رونمايي مي شود.نرخ هاي نزديك شده به تورم براي سپرده گذاران كم كم در حال جذاب تر شدن است و اين موضوع باعث شده كه نقدينگي فعلا بهترين مكان براي ذخيره شدن را خزانه بانكها مي داند. 

مدیریت صحیح نقدینگی در سطح جامعه که هم اکنون حدود 530 هزار میلیارد تومان برآورد می شود راه علاج رونق تولید و اشتغال است. 

باید توجه داشته باشیم که با استفاده به موقع از این فرصت، نقدینگی را به سمت تولید سوق دهیم در غیر این صورت این فرصت حتی تبدیل به تهدیدی بزرگ تر از بازار سکه و دلار خواهد شد.

تيم اقتصادي دولت بايد با برنامه ریزی مناسب و استفاده از تمامی ظرفیت های بالقوه در راستای اهداف توسعه اقتصادی گام بردارد و اجازه ندهد با تصمیم های ناگهانی و مصاحبه های بی موقع بازار را با تلاطم روبرو کند

اکنون و با کاهش قابل ملاحظه دلار و سکه می توان با برنامه ریزی مناسب حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز انبار شده در خانه ها را به سمت بانک ها راهنمایی کرد.

این بهترین فرصت برای به سمت تولید سوق دادن غول نقدینگی است و اگر این اتفاق رخ ندهد با توجه به حجم فراروان نقدینگی که طی آخرین آمارهای ارائه شده تا 53۰ هزار میلیارد تومان نیز رسیده است مجدداد بازارهای کاذب و سفته بازی چون دلار و سکه و طلا از این فرصت نهایت استفاده را خواهند کرد.

اما سوالی که مطرح می شود این است که این غول نقدینگی که هم اکنون از بازار سکه و دلار بیرون آمده را چگونه باید مدیریت کرد تا هم به سم تولید سئق پیدا کند و هم به بازهای کاذب دیگر راه پیدا نکند؟

یکی از پیشنهاداتی که در این زمینه توصیه می شود این است که مسئولان اقتصادی دولت (البته دولت یازدهم و نه بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی دولت دهم) با بهره گیری از نظرات کارشناسان اهل فن در کوتاه مدت نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش دهند.

همچنین دولت همزمان با اقدامات فوق می بایست ابتدا سعی در عدم افزایش نقدینگی و چاپ پول در وهله اول و در دراز مدت کاهش نقدینگی را در برنامه داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdcf00d0.w6d0cagiiw.html
تازه ترین اخبار