۰
۱
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱
اختصاصي/

رفتار بانک مرکزی در تناقض با حكم شوراي پول و اعتبار

عمليات انتحاري كه هفته گذشته بانك مركزي در شبكه بانكي و موسسات اعتباري زد در نوع خود شايد جزو نوادر باشد.به غير از شش موسسه و يك بانك مهر اقتصاد كه اكنون در حال تكميل مدارك و گذراندن پروسه اخذ مجوز هستند، در يك مورد بانك مركزي حكم شوراي پول و اعتبار را نيز براي يك بانك خصوصي قبول ندارد.
رفتار بانک مرکزی در تناقض با حكم شوراي پول و اعتبار
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، گذشته از ايجاد شوك و جزو رواني منفي كه بانك مركزي در شبكه بانكي و موسسات اعتباري ايجاد كرد، يك مورد عجیب نيز در اين بين از چشم بسياري از كارشناسان و بانك مركزي غافل مانده است. 

بانك آينده كه از ادغام يك بانك و دو موسسه مالي و اعتباري شكل گرفته، توانست پس از برگزاري مجمع و تصويب اساسنامه جديد در نهايت آذر ماه سال جاري مجوز خود را البته به صورت مشروط از شوراي پول و اعتبار كسب كند. 

پس از تصويب ادغام بانک لغو مجوز شده تات با موسسات مالي صالحين و آتي در قالب مجموعه اي جديد توسط شوراي پول و اعتبار که متضمن برخي الزامات، اقدامات و اصلاحات توسط سه موسسه پيش گفت مي باشد، گزارش بخش نظارت بانک مرکزي مبني بر لزوم طرح و تصويب اساسنامه بانک در شرف تاسيس آينده که نمونه اساسنامه متحدالشکل بانکها و موسسات اعتباري بوده و امکان نظارت قوي و موثر بيش از پيش بانک مرکزي را با استفاده از اختيارات لحاظ شده در اين اساسنامه و رعايت قوانين و مقررات پولي و بانکي کشور ميسر مي نمايد، در جلسه مورخ ۱۹/۹/۹۲ شوراي پول و اعتبار مطرح گرديد. 

شوراي پول و اعتبار پس از بحث و بررسي در خصوص موضوع، اساسنامه بانک مذکور را مشروط به رعايت الزامات قبلي و نيز انجام برخي اقدامات جديد، حداکثر در مدت زماني شش ماه، تصويب كرد.
اطلاعيه رسمي بانك مركزي و مجوز رسمي هر چند مقيد آن براي بانك آينده نشان مي دهد كه بانك مركزي در رفتار خود تعجيل به خرج داده و بايد كمي تدبير بيشتر چاشني كار مي كرد. 

نكته اي كه در اين بين بايد توجه داشت اين است كه وقتي شوراي پول و اعتبار مجوز ولو مقید به بانك يا موسسه اي اعطا مي كند چرا بايد بانك مركزي اين مصوبه را ناديده بگيرد. 

وقتي شوراي پول و اعتبار به اين چنين بانكها اعتماد و مجوز دائمي يا موقت مي دهد پس نبايد برند و اعتبار اين شورا زير سوال رفته و بانك مركزي که قانوناً فقط مجری تصمیمیات این شورا است راساً بدون اعلام دليل نامش را حذف كند. 

هنگامی که شورای پول و اعتبار بانک مرکزی را موظف به سامان دهی موسسات اعتباری موجود می کند برخورد حذفی صرف و عدم تعامل و ساماندهی با آنها چه معنی دارد؟ 

اين كار به جز ايجاد جو رواني منفي در شرايطي كه شبكه بانكي مي تواند بازوري اجرايي بانك مركزي براي جمع آوري نقدينگي سرسام آور در كشور باشد جاي تعجب دارد. 

همچنين بانك خصوصي آينده حداقل يك گام جلوتر از ساير موسسات و حتي بانك مهر اقتصاد بوده و بنابراين بايد حداقل تفاوتي در اين بين از سوي بانك مركزي رعايت مي شد. 

شايد بهتر بود بانك مركزي حداقل به مجوز صادر شده از سوي شوراي پول و اعتبار براي بانك آينده بيشتر توجه مي كرد و تفاوتي ميان اين موسسات در حال اصلاح و سازماندهی خود با ساير موسسات در حذف اسامي از سايت خود قائل مي شد. 

قطعاً بانک مرکزی به خوبی می داند که سازمان دهی این موضوعات و اصلاحات موضوعی یک شبه نیست و در طول زمان به سامان خواهد رسید و برخرود حذفی فقط موضوع را بغرنج تر و گره را کورتر می کند. موضوعی که البته در اطلاعیه بعدی بانک مرکزی و عقب نشینی آن خود را نشان داد. 

بانك مركزي بدون ترديد براي اجراي سياست هاي پولي و كاهش حجم نقدينگي و تزريق منابع به توليد و هدايت آن به كمك شبكه بانكي چه دولتي و خصوصي نياز دارد و بهتر است در مسير و نقشه راه ترسيمي بانك مركزي نگاه پدرانه همراه با درايت و سعه صدر به فرزندان خود داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdcc4pqi.2bqx48laa2.html
مشاهده نظر مخاطبان
شهرام
Iran, Islamic Republic of
اي واي به حال ماجوانها
تازه ترین اخبار