۰
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۸
موافقت وزير اقتصاد با طرح آزادسازی سهام عدالت

نرخ منطقی ارز ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون متبوعش گفت: در این جلسه وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤال نمایندگان از مواضع ارزی رئیس کل بانک مرکزی دفاع نکرد.
نرخ منطقی ارز ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك به نقل زا فارس، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی با وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در این جلسه وزیر اقتصاد به سؤال آقای جعفری در خصوص اینکه چرا رئیس کل بانک مرکزی ارزش ۳ هزار تومانی دلار را واقعی دانسته بود، پاسخ داد.

نماینده ادامه داد: وزیر اقتصاد در بخشی از جلسه به توضیح رویکرد ارزی کشور اشاره کرد و درخصوص مواضع ارزی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر عدم وجود دلایلی برای کاهش نرخ ارز، دفاع نکرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: در این جلسه وزیر اقتصاد عنوان کرد که بانک مرکزی مستقل از وزارت اقتصاد است و سیاست‌‌های خود را دنبال می‌کند.

نماینده کرمان افزود: مقرر شد تا جلسه هفته آینده با رویکرد نظام ارزی و چگونگی نظارت بر آن پیگیری شود.

پور ابراهیمی با بیان اینکه وزیر اقتصاد پاسخ شفافی درباره چگونگی رویکرد ارزی دولت ارائه نکرد، گفت: اما وی بر کاهش نرخ ارز در صورت عدم نوسان آن تأکید کرده است.

وی ادامه داد: در این جلسه وزیر اقتصاد نرخ دلار برای بازار غیر رسمی را ۲۷۰۰ تومان منطقی دانست.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ دلار بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان منطقی است، گفت: نمایندگان هم از پاسخ وزیر اقتصاد قانع نشده و مقرر شد، تا در صحن مجلس از رئیس جمهور سؤال کنند. 

طرح آزادسازی سهام عدالت
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارائه طرح پیشنهادی خود برای آزادسازی سهام عدالت خبر داد. 

پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز چهارشنبه طی نشستی که درمحل مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به طرح پیشنهادی‌اش مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت جزئیات این طرح را تشریح کرد:

وی یکی از مشکلات امروز دولت را کسری بودجه دانست واین موضوع را دغدغه امروز دولت و مجلس توصیف کرد.

وی اضافه کرد: برای تعمیم کسری بودجه دولت پیشنهاداتی ارائه کرد و مجلس نیز پیشنهاداتی دارد که باید این پیشنهادات بررسی شود تا به توافقاتی برسیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات فعلی سهام عدالت گفت: امروز شاهد مشکلاتی در سهام عدالت هستیم که من می‌خواهم پیشنهادی برای رفع این مشکل و همچنین کسری بودجه ارائه کنم.

وی طرح پیشنهادی آزاد سازی سهام عدالت مطرح کرد و این طرح را عاملی برای تامین کسری بودجه مجلس و رفع مشکلات فعلی سهام عدالت عنوان کرد.

وی در ادامه سخنان خود به مشکلات موجود در سهام عدالت اشاره کرد و عدم تعیین تکلیف متعلقات بلند مدت از این سهام را یکی از این مشکلات خواند و گفت: دولت ۴۴ هزار میلیارد سهام عدالت واگذار کرده است که از این رقم بخشی در قالب سود توسط دولت دریافت شده است که جمع این سود حدودا ۱۰ هزار میلیارد است.

پورابراهیمی ادامه داد: مشکل دیگر سهام عدالت تصدی‌گری کامل دولت در این عرصه برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی، در واقع دولت وکالتی را از مردم گرفته و خودش اداره کننده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با وجود مشکلات مربوط به رانت‌ها و سوء استفاده‌ها در شرکتهای تعاونی سهام عدالت را مشکل فعلی دیگری برای این سهام دانست و افزود: متاسفانه در این زمینه شاهد ایجاد رانت‌هایی هستیم که طرح پیشنهادی از وقوع این رانت‌ها جلوگیری می‌کند.

پورابراهیمی عدم امکان نقد شوندگی سهام عدالت را مشکل دیگری در مسیر این سهام ارزیابی کرد و مشکل بعدی سهام را اینگونه بیان کرد:«کاهش کارایی بنگاه‌های اقتصادی به واسطه حضور مدیران غیر حرفه‌ای و نو کارآمد».

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر لزوم رفع مشکلات موجود در سهام عدالت راه حل رفع این مشکل را تشکیل صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس برای سهام عدالت عنوان کرد.

وی ادامه داد: با تشکیل این صندوق هم دولت می‌تواند بدهی‌های خود را پرداخت کند و هم مردم می‌توانند از سهام عدالت خود بهره‌مند شوند.

پورابراهیمی با بیان اینکه تشکیل صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس باعث واگذاری کل ارزش سهام به مردم می‌شود، تصریح کرد: اولین اتفاق در این زمینه این است که دولت می‌تواند از محل واگذاری برخی از این شرکت‌ها کسری بودجه خود را تامین کرده و با پیمانکاران تسویه حساب کنند.

وی جمع اوری نقدینگی از بازار، واگذاری سهام عدالت به مردم و کاهش رانت‌ها را از جمله مزیت‌های طرح پیشنهادی خود دانست و تاکید کرد که در چنین شرایطی شرکت‌ها دارای مدیریت واقعی می‌شوند که همین موضوع به رونق اقتصاد کمک خواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیین نامه پیشنهاد این طرح را نوشته‌ایم، تصریح کرد: براساس این طرح دولت مکلف خواهد شد تا پایان سال حداقل ۵۰ درصد از ارزش سهام عدالت را بفروشد و اگر بتوانیم دولت را به فروش تمامی آن رقم مکلف کنیم اقدام مثبتی صورت گرفته است.

پورابراهیمی سازمان خصوصی سازی و تعاونی‌ها را از جمله مخالفان این طرح برشمرد، سازمان خصوصی سازی نمی‌خواهد سیطره خود را از دست بدهد که باید در این زمینه یعنی واگذاری این شرکت‌ها به مردم بکوشیم.

وی با اشاره به دیدار خود با وزیر اقتصاد درباره این طرح پیشنهادی گفت: آقای طیب‌نیا با طرح من موافق هستند.

وی با بیان اینکه نمایندگان زیادی با این طرح پیشنهادی موافق هستند خاطر نشان کرد: به احتمال فراوان در جلسات آتی طرح را در صحن مطرح کرد ومورد بررسی قرار خواهیم داد.

پورابراهیمی همچنین درباره کسانی که ممکن است سهام عدالت دریافت نکرده باشند اما واجد شرایط دریافت هستند تصریح کرد: ما براساس قانون موظف هستیم کسانی که مشمول این طرح هستند را شناسایی کنیم.
https://akhbarbank.com/vdcdok0f.yt0j96a22y.html
تازه ترین اخبار