دلیل شتاب حرکت صعودی شاخص‌ هم وزن نسبت به شاخص‌ کل بورس

5 دی 1399 ساعت 10:48

بررسی ورود نقدینگی سهامداران حقیقی و حقوقی نشان از شتاب حرکت صعودی شاخص‌ هم وزن نسبت به شاخص‌ کل است و در این میان، دستورالعمل بازارگردانی نیز در حال بازنگری و تغییر است.


به گزارش اخباربانک، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: معاملات امروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل با افزایش 0.2 درصدی به سطح یک میلیون و 447  هزار واحد رسید.

نوسان چند هفته اخیر بورس در کانال 1.4 و 1.5 میلیونی باعث شده انتقاداتی نسبت به رفتار بازارگردان‌ها عنوان شود و با وجود تکذیب سازمان بورس در خصوص نوسان گیری بازارگردان‌ها، بخش اعظم انتقادات سهامداران به  این سمت بوده و هر منفی شدن شاخص‌کل به عرضه‌های سنگین آنها نسبت داده می شود.

در این شرایط معامله گران سعی می‌کنند به سمت نمادهای کوچک‌تر و صنایعی بروند که کمتر در کانون توجه قرار دارد در نتیجه این موضوع شتاب حرکت صعودی شاخص‌ هم وزن بیشتر از شاخص‌کل بوده است. بررسی ورود نقدینگی سهامداران حقیقی و حقوقی نیز موید این مطلب است. حال خبرها نشان می‌دهد دستورالعمل بازارگردانی در حال بازنگری و تغییر است و به زودی توسط سازمان بورس اعلام می شود.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 2 هزار و 885 واحدی به کانال یک میلیون و 447 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 8106 واحدی به کانال 468 هزار و 511  واحد رسیدند.  نماد‌ " کگل " بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای" فارس، فولاد" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 13.1 و 14.8 هزار میلیارد تومان بود که بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان از معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت های مثبت 0.64، یک و منفی 0.29 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی " با قیمت های منفی 1.54 و 0.7 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی همچون " شتران، شپنا، شبندر " پر عرضه ظاهر شدند. در این گروه نمادهای " شتران، شبندر " با قیمت مثبت و آخرین قیمت معاملاتی منفی و نماد "شپنا" با قیمت منفی 2.19 درصد به کار پایان دادند. در گروه خودرویی نمادهای"خودرو ، خساپا" روز پر عرضه ای را تجربه کردند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:
سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندکی همراه بود. مس به محدوده 7812 دلار ، روی به 2787 دلار و هر انس طلا به 1872 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 49.88  دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 46.81 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 850 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 25 هزار و 730  تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 12 میلیون تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:
رییس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد: فراز و نشیب بورس نهایتا به ثبات می رسد. سال آینده توسعه بورس از محور مهم اقتصادی دولت خواهد بود.

کاظم چاوشی مدیر امور مالی بانک ملت در خصوص رد دیون دولت به بانک ها با واگذاری سهام گفت: این خبر اتفاق مثبتی برای بانک ها بخصوص سه بانک ملت، صادرات و تجارت است چراکه بخش عمده ای از این رد دیون به این سه بانک تعلق میگیرد.

جواد عشقی‌نژاد عضو هیات‌مدیره بورس تهران با اعلام ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومانی صندوق‌های بازارگردانی از تغییر رویه بازارگردانی سهام بعد از تصویب در سازمان خبر داد .

سعید زرندی معاون وزارت صنعت از افزایش ۱۰ میلیارد تومانی تامین مالی طرح های مولد با همکاری سازمان بورس خبر داد.

دیوان محاسبات جزئیات عملکرد ۸ ماهه بودجه دولت را اعلام کرد که نشان از کسری بودجه ۹۶ هزار میلیارد تومانی و افزایش هزینه های جاری دارد.

حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: عدم عرضه محصولات توسط خودروسازان در بورس کالا طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، جرم تلقی می شود.

روح اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه عدم همکاری بانک های خارجی با ایران به دلیل ترس از نقض شدن تحریم‌های آمریکا است و ارتباطی با FATF ندارد، گفت: تصویب لوایح FATF در واقع تضمین دادن به آمریکا برای مذاکرات در حوزه‌‌های دیگر مانند موشکی و منطقه‌ای است.


کد مطلب: 78344

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/78344/دلیل-شتاب-حرکت-صعودی-شاخص-هم-وزن-نسبت-کل-بورس

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com