۰
۲
یکی از عوامل محبوبیت رسانه‌های اجتماعی این است که به طیف وسیعی از خواسته‌ها، اهداف و انگیزه‌های افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها پاسخ می‌دهد و به آن‌ها قدرت خلق و تولید می‌دهد.رسانه‌های اجتماعی تأثیرات فراوانی بر ارتباطات اجتماعی و کاری گذاشته‌اند. رسانه‌ها و نرم‌افزارهای اجتماعی با پیشرفت تلفن‌های همراه هوشمند روزبه‌روز بیشتر وارد عرصه‌یزندگی کاریشده‌اند و بخش قابل‌توجهی اززمان افراد را به خود اختصاص داده‌اند. شبکه ی اجتماعی موبایلی روی ایجاد و حفظ رابطه بین کاربران تمرکز دارند و گفت‌وگو بین کاربران را تسهیل می‌کند. این شبکه ها امروزه با بهره گیری از نرم‌افزارهای مشترک، بستر رفتار جمعی وسازمان‌دهی و پی‌ریزی اجتماعاتو تعامل اجتماعی و بازخورد برای افراد هستند. 

در سال‌های اخیر، با ارائه‌ی نسل‌های جدید تلفن‌ها و تبلت‌های هوشمند به بازار، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای اجتماعی وارد تلفن‌ها همراه شدند و توانستند کاربران زیادی را جذب کنند. علاوه بر این، ارائه‌ی نسل‌های سه و چهار شبکه‌ی تلفن همراه، زیرساخت ارتباطی مورد نیاز برای توسعه‌ی رسانه‌ها و نرم‌افزارهای اجتماعی را در تلفن همراه فراهم کرده است . بنابراین عوامل گوناگونی مانند پیشرفت و توسعه‌یشبکه‌های اجتماعی مجازی، نرم‌افزار‌هایمتنوع و گسترش زیرساخت‌های ارتباطی، به‌شکل روزافزونی موجب توسعه‌ی رسانه‌های اجتماعی در تلفن‌های همراه می‌شود. 

این تغییرات در میان رفتارهای ارتباطی کاربران ایرانی نیز دیده می شود . امروزه برای بسیاری از کاربران و مشتریان ایرانی نیز این شبکه های اجتماعی نقشی موثر دارند و بسیاری از آنها در یک یا چند شبکه اجتماعی موبایلی عضویت دارند . با توجه به اینکه بانکداران باید ارتباط خود با مشتربان را در بهینه ترین شکل ممکن نگاه دارند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند لذا ایده اصلی این یادداشت که ایجاد شبکه ای اجتماعی توسط بانکداران برای توسعه ارتباط ، ایجاد شبکه ای اجتماعی حول محور برند بانک ، وفادار سازی مشتریان ، خلق ارزش و ارایه اطلاعات و مشاوره های مالی به مشتریان است ، شکل گرفت . 

این ایده اولین بار وقتی که یکی از دوستان فرهیخته ام عضویتم در یک گروه فرصتهای کاری را رقم زد به ذهنم خطور کرد . چرا یک بانکدار با مشتریانش یک شبکه اجتماعی نداشته باشد ؟ مشتریان ویژه خود را در یک گروه به هم پیوند نزند ؟ در این گروه از خدمات و محصولات و راه حل های بانکی نگوید؟ شبکه ای از مشتریان ایجاد ننماید تا زمینه کاری آنها به هم معرفی شود و با محوریت این گروه خلق ارزش نگردد تا منافع آن نیز برای بانک حاصل آید؟ از حال و روز مشتریان اطلاع کسب نشود و از کارها و برنامه های آنها نیز تصویر روشن حاصل نگردد ؟ در نهایت با محوریت بانکداران شعبه وفادار سازی مشتریان از طریق ارایه ارزش و ارتباط های مستمر پدید نیاید ؟ 

راهکارو پاسخ به این سئوالات را می توان در استفاده موثر و درست از شبکه ای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه جستجو کرد . لذا ضمن ارایه این پیشنهاد ، توصیه هایی برای ایجاد یک شبکه های اجتماعی مناسب به شرح ارایه می گردد . 

۱- یکی از ابزارها و نرم افزاهایعمومی و پر مصرف در میان کاربران ایرانی و بدون محدودیتهای قانونی را انتخاب نمایید .
۲- مشتریان خود را انتخاب برگزینید . مشتریان دارای کسب و کار و خاص در اولویت قرار دارند .
۳- قبل از عضو کردن مشتریان از توانایی و علاقه آنها به عضویت در شبکه اجتماعی اطلاع حاصل کنید و درصورت نیاز از آنها اجازه بگیرید .
۴- تلفن همراه مشتریان خود را به روز رسانی کنید .
۵- یک مرامنامه برای گروه تهیه کنید . به عنوان مثال هدف از تشکیل گروه را مشخص نموده و از اعضا بخواهید که از عضویت افراد دیگر در این شبکه خودداری کنند .
۶- تولید محتوا کرده و آخرین اخبار ، محصولات و خدمات ، راه حل ها مالی و بانکی را به اعضای گروه ارایه نمایید .
۷- اطلاعات ارایه شده را به روز نگاه دارید .
۸- اعضا گروه را به هم معرفی کنید و فرصتهای کاری هر عضو را شناسایی و ظرفیتهای کاری اعضا را در مسیر اهداف جذب منابع ، سرمایه گذاری و تخصیص منابع هدایت کنید .
۹- در تشکیل گروه از سیاستهای اصلی بانک در زمینه ارتباط های مجازی اطلاع حاصل کرده و مجوز های لازم را اخذ نمایید .
۱۰- از منابع اطلاعاتی با محوریت روابط عمومی بانک برای ارایه اطلاعات مناسب به مشتریان بهره برداری کنید .
۱۱- اطلاعات کسب شده و مفید در خصوص مشتریان را در خصوص برنامه ها ، اهداف ، عملکرد و تقاضاهایشان را در اختیار سیستم های یکپارچه بانک قرار دهید .
۱۲- نامی مناسب برای گروه خود انتخاب نمایید .
۱۳- تفاوتهای فرهنگی ، مذهبی ، قومیتی و ... را شناسایی و مراقبت کنید .
۱۴- از ارایه اطلاعات مالی افراد در شبکه خودداری نمایید .
۱۵- یکی از مدیران شعبه مسئولیت مدیریت گروه را بر عهده بگیرد تا از تعدد ایجاد کانال ارتباطی خودداری شود .
به هر طریق ابزارهای امروزی فرصتهای کم نظیری برای ارتباط و توسعه ارزش آفرینی در اختیار ما قرار می دهند به شرطی که به درستی از آنها استفاده کنیم . راهبران نظام بانکی باید این ابزارها را شناخته و راهکارهای بهره گیری از آنها را مشخص کنند . بانکداران باید ارتباط خود با مشتریانشان را بر اساس رسانه های جدید بازتعریف کنند . 

احسان باقری
کارشناس ارشد بازاریابی خدمات بانکی

https://akhbarbank.com/vdcjyhe8.uqexizsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
مهدی نصیری
سلام
مطالب بالا بسیار زیبا کاربردی و به روز بود.
خیلی مایل هستم در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنم لطفا اگر گروه تلگرام یا سایت خاصی دارید به من معرفی فرمایید.در ضمن با توجه به اینکه بنده کارمند بانک هستم و وقت ازاد زیادی ندارم ولی مایل به همکاری با شما در حد توان خودم هستم.
رستمی
سلام
مطالب بسیار آموزنده وبروز بوذ.
من کارمندبانک هستم مایلم درمورد حضور بانکها درشبکه های اجتماعی مقاله بنویسم اگه بنده روبیشترراهنمایی کنیدممنون میشم.
تازه ترین اخبار