۰
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۲

بررسی روند بورس، طلا، دلار، مسکن

دو کارشناس آینده بازارهای سهام، طلا، دلار، مسکن و... را برای انتخاب بهترین گزینه سرمایه‌ گذاری در سال جاری، تحلیل و بررسی کردند.
بشیر قبدیان و غزال البرزیان در گزارشی با بررسی وضعیت کلان اقتصاد و عوامل موثر بر بازارها برای انتخاب بهترین گزینه سرمایه‌ گذاری در سال جاری به دنیای اقتصاد، اعلام کردند: روند نرخ بازار بین بانکی نشان می دهد بانک مرکزی در سال پیش رو سیاست‏‌های انقباضی و هدف‏‌گذاری نرخ رشد ۲۳ درصدی نقدینگی با دامنه مثبت و منفی ۲‌ درصد را تا جایی ادامه دهد که دالان نرخ سود از ۲۴‌ درصد گذر نکند.
مهم‌ترین مولفه‌‌های اثرگذار بر تغییرات احتمالی نرخ سود در آینده شامل نرخ رشد تسهیلات‌‌دهی، روند بازارهای رقیب و نرخ بهره کشورهای همسایه است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نرخ رشد تسهیلات‌‌دهی
بطور کلی در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۱۴۰۲ میزان تسهیلات‌‌دهی به بخش‌‌های مختلف اقتصادی نسبت به مدت زمان مشابه قبل افزایش یافت. سهم تسهیلات سرمایه در گردش از کل تسهیلات بانک ها با ۶۱ درصد تغییر چندانی نداشت اما سهم خانوارها به عنوان جامعه هدف تسهیلات تکلیفی با افزایش نسبی همراه بود. به طوری که ۱۸۰‌هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت شد.
نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳‌ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ کاهش یافت و در سال جاری نرخ ۲۳‌ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲‌ درصد دور از دسترس نیست. علاوه بر این نرخ رشد پایه پولی نیز به ۳۱.۷‌ درصد در دی ماه رسیده و انتظار می‌رود همچنان در مسیر کاهشی قرار داشته باشد.

روند بورس، طلا، دلار، مسکن ارزهای دیجیتال
سیاست‌‌های انقباضی بانک مرکزی، تثبیت نرخ دلار در کانال ۵۰‌ هزار تومان برای زمان نسبتا طولانی، تثبیت نسبی نرخ‌های جهانی کامودیتی‌‌ها، انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی و... را می‌توان از جمله دلایل استمرار روند رکودی بازار سرمایه دانست. افزایش موج خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت طی سال اخیر از یک طرف و رشد ناچیز و ۱۰‌ درصدی شاخص کل از طرف دیگر، نشان‌‌ می دهد پول خارج‌‌شده از صندوق‌های درآمد ثابت احتمالا به بازارهای رقیب وارد شده است.
این احتمال وجود دارد پول خارج شده از صندوق‌ها در بازار مالی معینی تجمیع پیدا نکرده باشد یا نقدینگی خارج شده از صندوق‌ها در کلیه بازارها بطور نسبتا یکنواختی توزیع شده باشد.
با توجه به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش تنش‌‌های ژئوپلیتیکی از جمله بحران‌های موجود در خاورمیانه و جنگ اوکراین، جذابیت طلا به عنوان سرمایه‌ گذاری امن بیشتر شد. قیمت طلا در چند ماه‌‌ گذشته روند صعودی داشت و به بیش از ۲‌ هزار دلار در هر اونس رسید. افزایش ذخایر طلا توسط بانک‌های مرکزی در روزهای اخیر و تشدید تنش‌‌های سیاسی، چشم‌‌انداز صعود قیمت طلا و رسیدن به سطح ۲۵۰۰ دلار در هر اونس را بیش از پیش تقویت کرد.
با توجه به روند اخیر نرخ شاخص ارزی به‌‌نظر می‌رسد چشم‌‌انداز کوتاه‌‌مدت دلار در محدوده ۵۰ تا۶۰ هزار تومان باشد اما با همبستگی به نرخ تورم داخلی و در نظر گرفتن اینکه رشد قیمتی نرخ ارز کمتر از نرخ تورم سال‌ جاری بود، انتظارات تورمی در این حوزه کماکان وجود دارد.
ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مراتب عملکرد بهتری از دارایی‌‌های سنتی خواهند داشت. تصویب ETF بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس آمریکا، راه را برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بیت‌کوین فراهم کرد تا شرایط سرمایه‌گذاری بدون نیاز به خرید مستقیم یا نگرانی در مورد نگهداری آن فراهم شود. بازار کریپتو با چشم‌‌انداز هاوینگ بیت‌کوین در ماه آوریل نیز روبرو است که از لحاظ تاریخی رویداد مثبتی برای ارزهای دیجیتال بشمار می‌رود.
ارزش بازار جهانی بیت‌کوین به عنوان پرچم‌‌دار ارزهای دیجیتال به ۱.۴ تریلیون دلار و ارزش کل بازار جهانی ارزهای دیجیتال با رشد ۱۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲.۸ تریلیون دلار رسیده است. پیش‌بینی می‌‌شود در صورت اصلاح و تثبیت نسبی قیمت بیت‌کوین در روزهای آینده، رشد قیمتی آلت‌‌ کوین‌‌ها در ماه‌‌های پیش رو به تدریج آغاز شود.
طبق آمارهای مجموعه تریپل ای، ۱۳.۴‌ درصد ایرانی ها مالک ارزهای دیجیتال هستند و از این حیث در رتبه پنجم جهان قرار دارد. بررسی‌‌ ارزش معاملات روزانه ۱۰ صرافی ارز دیجیتال برتر نشان می‌دهد در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۳ بطور متوسط روزانه ۱.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۳۱ میلیون دلار در ۱۰ پلتفرم منتخب ایران معامله انجام شد.
در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ بازدهی مسکن بیشتر از سایر بازارها بود.  از نگاه اکثر افراد در بلندمدت در نهایت این بازار با افزایش ارزش روبرو خواهد شد. همین موضوع در ماه‌‌های اخیر، موجب شده به‌رغم حاکمیت شرایط رکودی این بازار بازدهی قابل قبولی را به خود اختصاص دهد. انتظار می‌رود در سال پیشرو نیز بازار مسکن شاهد جهش‌‌های قیمتی معناداری نباشد.

نرخ بهره کشورهای همسایه

بانک مرکزی ترکیه با رسیدن سطح تورم اقتصاد به ۶۸ درصد، نرخ بهره را برای چندمین بار متوالی افزایش داد و به ۵۰‌ درصد رساند. طی سال ۲۰۲۳، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره بانکی را از ۷.۵‌ به ۱۶‌درصد افزایش داد. بانک مرکزی روسیه مصمم است تورم سالانه را کاهش داده و به ۴ تا ۴.۵‌ درصد در سال ۲۰۲۴ برساند و پس از آن نیز تورم را در حدود ۴‌ درصد تثبیت کند.
https://akhbarbank.com/vdcdsk0n.yt0os6a22y.html
تازه ترین اخبار