۰
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۱

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به‌مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار سه‌شنبه در چهارچوب آرامش پیش رفت و فراز و فرود چندانی نداشت.
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
به گزارش اخباربانک، قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و نگرانی از بابت اخبار و تحولات جنگی از یکسو و از سوی دیگر روشن نبودن سیاست‌های اقتصادی دولت، مانعی برای رشد جدی بازار و محافظه‌کاری معامله‌گران بود. البته در نیمه دوم معاملات سمت تقاضا کمی بهتر بود و از این رویداد می‌توان به عنوان یک اتفاق خاص یاد کرد. در نتیجه معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل با رشد حدود 7 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 261 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با رشد 17 درصدی به 4.4 همت رسید اما رقمی بالغ‌ بر 370 میلیارد تومان از پرتفوی سبد معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

در حوزه سیاسی، هنوز خطر جنگ از سر بازار برداشته نشده اما تحولات دلار و خبرهای رسیده نشان‌ می‌دهد که حتی ممکن است آن حرکت گروه‌های نیابتی با آن شدتی که همه در انتظارش هستند، رخ ندهد. با توجه به دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با مقامات عمان درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به‌ویژه ا‌وضاع غزه، برخی تحلیل‌ها این سفر را مثبت تلقی می‌کنند. در حوزه اقتصادی مهمترین مساله روز بازار، رفتار بانک مرکزی در قبال بازار ارز و لجاجت بر سر سرکوب دلار نیمایی است. موضوعی که نه‌تنها بازار سرمایه، که کل اقتصاد کشور را به چالش کشیده است. البته همچنان معتقدیم که دولت نمی‌تواند با این فرمان ادامه دهد و دلار آزاد را به رسمیت نشناسد. اگرچه بازار ارز کمی آرام شده اما اگر بانک مرکزی در مسیر اصلاح دلار نیما قرار نگیرد، این بار تحولات اقتصادی است که بازار ارز را ملتهب و تحت فشار قرار خواهد داد.

اما در بازار، تقریبا کلیه شرکت‌ها آخرین سری از عملکرد تولید و فروش سال 1402 را در قالب گزارش ماهانه منتشر کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها نیز در فروش، رکوردهای خوبی زدند که این مساله نشات گرفته از انتظارات تورمی جامعه است و لذا به نظر می‌رسد گزارش‌های 12 ماهه خوبی در راه باشد. هر چند که شرکت‌ها زودتر از نیمه دوم اردیبهشت صورت‌های مالی خود را در اختیار سهامداران قرار نخواهند داد و طبق روال عادی برنامه ضعف ارائه اطلاعات باقی است.
اما به هر جهت بازار می‌بایست به پیشواز این موضوع برود. به ویژه اینکه تنها بازاری که نتوانسته تورم را لحاظ کند، بورس بوده و از این حیث می‌توان امیدوار بود که با برقراری آرامش سیاسی، فضا به سود بازار پیش برود.

باز هم روی این مساله تاکید می‌کنیم که بازار برای حرکت قوی، نیاز به‌اخبار قوی دارد. اخباری از جنس اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار برای صنعت خودروسازی، اصلاح فرمول خوراک و فرآورده‌های پالایشی و تصمیمات سران قوا برای کاهش دوره تجدید ارزیابی. به نظر بعد از تعویق در افزایش نرخ دلار نیما، بازار نیاز به چنین اخباری داشته باشد و البته زمزمه‌هایی مبنی بر انتشار اصلاحیه بخشنامه پالایشی‌ها (در هفته پایانی فروردین ماه) به گوش می‌رسد که اگر این اتفاق رخ دهد، بسته به نوع فرمول و اثرات آن، در روند حرکتی این گروه و کلیت بازار موثر خواهد بود. در هر صورت بازار تشنه اخبار است و برای تحرک و فاصله گرفتن از فضای رکودی نیاز به امید و انگیزه دارد.
https://akhbarbank.com/vdcc40qo.2bq048laa2.html
تازه ترین اخبار