۰
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۸

معرفی شرکت ۴۰۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه

شرکت تولید انرژی برق شمس پاسارگاد با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد و در صف عرضه اولیه ۳۰ درصدی ایستاد.
به گزارش اخباربانک، شرکت تولید انرژی برق شمس پاسارگاد پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۷ اسفند با نماد "شمس" در گروه عرضه برق ، گاز، بخار و آب گرم به عنوان دویست و دهمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۳۰ درصدی (فرایند عرضه اولیه و اختصاص به بازارگردان) بایستد.

معرفی شرکت
شرکت اندیشه سازان بهین سرآمد ۷ شهریور سال ۹۰ به منظور ارائه خدمات و انجام فعالیت‌های مشروح در اساسنامه تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید. شرکت دوم دی سال ۹۴ از تهران به مشهد انتقال یافت و در دفاتر ثبت شرکت‌های مشهد ثبت شد و پس از آن سوم تیر سال ۹۵ به شرکت تولید انرژی برق شمس پاسارگاد تغییر نام یافت.

این شرکت دارای پروانه بهره‌برداری ۴۹۴ و سه مگاواتی از وزارت نیرو بوده و انجام خدمات بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری نیروگاه چرخه ترکیبی شریعتی مشهد طی قراردادی توسط شرکت مدیریت تولید برق شریعتی انجام می‌شود. نیروگاه شریعتی با ظرفیت نامی ۵۰۳ مگاوات دارای یک بلوک چرخه ترکیبی ، ۶ واحد گازی و ۴ واحد مقیاس کوچک است.

تعداد واحدهای این نیروگاه در توربین گازی جان براون تیپ F9 به ظرفیت نامی ۱۲۳.۴ مگاوات، یک واحد توربین بخار تیپ زیمنس با ظرفیت نامی ۱۰۴.۵ مگاوات، ۶ واحد گازی هیتاچی تیپ F5 به ظرفیت هر کدام ۲۵ مگاوات، دو واحد مقیاس کوچک پرکینز یک مگاواتی و دو واحد مقیاس کوچک اشمیت ۰.۵ مگاواتی است.

نسبت تبدیل ترانسفورماتورهای اصلی واحدهای گازی ۱۱.۵ به ۱۳۲ کیلو ولت، بخش گازی بلوک ۱۳.۸ به ۱۳۲ کیلو ولت، بخش بخار ۱۰.۵ به ۱۳۲ کیلوولت، واحدهای مقیاس کوچک ۰.۴ به ۲۰ کیلو ولت است به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۳، ۷۱، ۸۲ و ۹۷ به بهره‌برداری رسیده‌اند. راندمان تقریبی بلوک ۴۶.۵ درصد، واحدهای گازی ۲۲.۵ درصد و واحدهای مقیاس کوچک ۳۸ درصد است. سال مالی شرکت اول بهمن ماه هر سال است.

سهامدار عمده این شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در راستای رسالت جهت بسط و توسعه فعالیت عرصه انرژی با تاسیس این شرکت و خریداری نیروگاه شریعتی از سازمان خصوصی‌سازی گامی در راستای ارزش افزایی گروه مالی پاسارگاد برداشته و ضمن تسویه پیش از موعد اقساط سازمان خصوصی سازی روند افزایش سودآوری شرکت را نیز تضمین می‌کند.

میزان سرمایه و ترکیب سهامداران
سرمایه اولیه شرکت با ۱۶۹ نیروی انسانی، یک میلیون تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده و اکنون برنامه جهت افزایش سرمایه ندارد. ۱۰۰ درصد سهام به شرکت گسترش انرژی پاسارگاد تعلق دارد.

سهم بازار شرکت در سال ۱۴۰۰


نحوه تامین و تعیین نرخ گاز و سوخت مصرفی نیروگاه
با توجه به اینکه بر اساس دستورالعمل‌های شرکت توانیر، تامین سوخت مصرفی نیروگاه‌ها بر عهده وزارت نیرو است، همه ساله قیمت گذاری سوخت نیز توسط دولت و وزارت نیرو انجام و ابلاغ می‌شود.

مقدار سوخت مصرفی نیروگاه متناسب با فرایند تولید و تعمیرات در واحدها که هر سال نسبت به سال قبل متغیر است. در صورتی که هر سال تعمیرات واحدهای اساسی زمان طولانی‌تری را سپری کند، سوخت کمتر مصرف شده و در نتیجه مقدار آن کمتر خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل تغییر در نرخ سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از سال ۹۶ تا کنون بدین گونه است که دولت از سال ۹۶ تا ۹۸ نرخ سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را ۱۰ ریال شناسایی و مد نظر داشت و بر این اساس نرخ سوخت در دفاتر شرکت ثبت شد. از سال ۹۹ تا بخشنامه بعدی نرخ سوخت مصرفی نیروگاه‌ها ۵۰ ریال، سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نرخ سوخت مصرفی ۱۰۰ و ۲۵۰ ریال شناسایی و ثبت شد.

عمده درآمد شرکت از فروش برق به بازار بر اساس حاصل ضرب نرخ آمادگی با قیمت ثابت ۱۸۵ ریال برای هر کیلووات ساعت آمادگی در ضریب ساعتی شبکه و بهای انرژی بر اساس سقف ۸۰۳ ریال تا ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ و پس از ابتدای سال ۱۴۰۲ با سقف ۱۰۶۰ ریال تعیین شده است.

فروش برق در بورس انرژی در قالب قراردادهای دوجانبه محدودیتی در قیمت گذاری ندارند. بخشی از درآمد اصلی شرکت از طریق همکاری در ارائه خدمات جانبی کنترل فرکانس و یا کسب پاداش‌هایی با توجه به کیفیت و نحوه حضور در بازار برق طبق دستورالعمل‌های صادره است.

عمده‌ترین خریدار انرژی برق نیروگاه، شرکت مدیریت شبکه برق است که طی قرارداد ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ طرفین متعهد به تولید و خرید انرژی شده‌اند. طی سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۲ میلیون مگاوات ساعت انرژی تولیدی و ۲.۹ میلیون مگاوات ساعت انرژی بنا به نیاز شرکت مدیریت شبکه برق و سایر خریداران در اختیار قرار گرفته است.

آمار فروش به تفکیک خریداران عمده

مقایسه با رقبا

صورت سود و زیان سه سال اخیر


اقدامات جهت وصول مطالبات از مدیریت شبکه برق
با توجه به پیگیری‌ها از شرکت مدیریت شبکه برق و اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت بابت پرداخت بدهی وزارت نیرو در بخش برق و از جمله به نیروگاه‌ها که به تصویب مجلس رسیده، مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۲ یا اوایل سال ۱۴۰۳ موضوع پرداخت بخشی از مطالبات از طریق اسناد خزانه صورت پذیرد. قطعاً علاوه بر این روش بطور مرتب از شرکت مدیریت شبکه برق جهت دریافت مطالبات پیگیری صورت می‌پذیرد. در سنوات گذشته بخشی از مطالبات از طریق دریافت اسناد خزانه تسویه شد.

صورت سود و زیان پیش بینی شده ۵ سال آینده
https://akhbarbank.com/vdcfcjd1.w6djyagiiw.html
تازه ترین اخبار