۰
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۶

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار سه‌شنبه کار خود را با فشار جدی عرضه تحت تاثیر اخبار حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ‌ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق آغاز کرد.
به گزارش اخباربانک، تا نیمه‌های بازار با همین فرمان پیش رفت و فروشنده‌ها میدان‌دار بودند اما هر چه به پایان بازار نزدیک‌تر شدیم، فضا بهتر شد. با این حال شاخص کل نخستین روز رسمی سال 1403 را با افت نزدیک به 16 هزار واحدی پشت سر گذاشت و در ارتفاع دو میلیون و 245 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بواسطه تحرکات در راستای برقراری تعادل در بازار با رشد 24 درصدی به 4.9 همت رسید و رقمی بالغ بر 596 میلیارد تومان از بازار خارج شد.

واقعا نمی‌دانیم چرا هر بار که بازار میل به تغییر مسیر پیدا می‌کند، اتفاق جدیدی رخ می‌دهد تا نقدینگی آماده‌شده برای حضور در بازار در فضای شک و تردید قرار بگیرد ! یک بار خبر درگیری در منطقه می‌رسد و باری دیگر خبر دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌ها را داریم. بازار در سالی که گذشت به شکل مداوم و یک در میان درگیری این مسائل بود و اینکه 1403 هم با همین شرایط آغاز می‌شود، خبر خوبی نیست. هر چند که سال گذشته هم به این نکته اشاره شد که احتمالا بوی باروت تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (آبان ماه) در منطقه خواهد ماند و بعید است فعلا آرامش سیاسی خاصی داشته باشیم. گویا نتانیاهو قصد دارد جهت گرفتن امتیاز از آمریکا، به شعله‌های آتش در منطقه دامن بزند و لذا بسیار مهم است که پای ایران به این درگیری‌ها باز نشود.

به نظر بازار تا حدودی انگیزه برای حرکت رو به جلو دارد. رسیدن دلار به کانال 62 هزار تومانی و انتظار برای اصلاح نرخ دلار نیمایی و رسیدن برخی خبرها و اطلاعیه‌ها درخصوص صنایع می‌تواند عاملی برای بهبود فضای بازار در نخستین فصل از سال جدید باشد. یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که بازار برای رها شدن از فضای فعلی و جذب نقدینگی نیاز به اخبار و اتفاقات مثبت دارد. جالب است که برای جرائم رانندگی به سرعت تصمیمات خاص و افزایش چند برابری جریمه اتخاذ می‌شود اما هنوز خبری از تصمیم‌گیری درخصوص دلار نیمایی و بنزین و بطور کل اصلاح موارد کلان اقتصادی نیست. همانطور که روز گذشته هم اشاره شد، چنانچه اخبار قوی و تاثیرگذار نرسد، نه‌تنها شعار امسال محقق نخواهد شد که نقدینگی موجود در بورس راهی بازارهای موازی خواهد شد.

و اما موضوع آخر درخصوص بحث اعتبارات بازار است. همانطور که مستحضر هستید، بانک مرکزی از بهمن ماه سال گذشته در مسیر کاهش اعتبار کارگزاران (بهترین مشتریان خود) قرار گرفت و همین موضوع فشار مضاعف عرضه را به بازار تحمیل کرد. در ادامه بحث انتشار گواهی سپرده 30 درصدی برای حمایت از تولید (خالی‌بندی محض بانک مرکزی و دولت) در راستای تحریک نقدینگی به سپرده‌گذاری در بانکها را داشتیم.
https://akhbarbank.com/vdchvknw.23nkzdftt2.html
تازه ترین اخبار